Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/محمدحسین رمضانی؛

صنعت گردشگری ابرکوه، فرصت ها و تهدیدها


مسئولان و فعالان حوزه گردشگری باید بطور یکسان به همه ظرفیت ها و جاذبه های گردشگری در شهرستان توجه داشته باشند، تا بتوانیم با رویکرد اقتصادی و فرهنگی، گردشگران بیشتری جذب کنیم.

به گزارش سرو ابرکوه؛ امروزه یکی از منابع مهم اشتغال زا و درآمدزا در دنیا صنعت گردشگری محسوب می شود و کشور ما به جهت جاذبه های فراوان تاریخی و اسلامی که دارد، به عنوان یکی از کشورهای گردشگر پذیر در دنیا معرفی می شود و استان یزد سهم قابل توجهی در این حوزه به خود اختصاص داده است.

شهرستان ابرکوه به گفته مسئولان، دارای بیش از ۴۰۰ اثر تاریخی است که ۱۲۳ اثر آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

باتوجه به اینکه تکیه شهرستان ابرکوه از سابق بر روی کشاورزی بوده و در حال حاضر 35درصد اشتغال شهرستان به این بخش متکی است و متاسفانه باتوجه به اینکه استان یزد، یکی از کم آب ترین و کم بارش ترین استان های کشور هست،در آینده ای نه چندان دور با مشکل جدی کمبود آب مواجه خواهیم بود و کمبود آب موثر بر کشاورزی و اشتغال کشاورزان خواهد بود، بنابراین باید تدبیری برای قشر کشاورز کرد.

یکی از اقدامات مهم و موثری که در استان و همچنین شهرستان ابرکوه صورت گرفت، حرکت به سمت توسعه گردشگری و در حقیقت جایگزین کردن صنعت گردشگری به جای کشاورزی است، که البته اثبات شی نفی ماعدا نمی کند و این اقدام صرفا جهت برطرف کردن تهدید ها و فرصت سازی در زمینه اشتغال بوده.

چندسالی از معرفی ابرکوه به عنوان "یکی از 14شهرنمونه گردشگری در کشور" می گذرد، که اقدامات خوبی توسط مسئولان گذشته، فعلی و فعالان حوزه گردشگری در شهرستان، جهت معرفی جاذبه های گردشگری شهرستان صورت گرفته اما هنوز زیرساخت های گردشگری متناسب با ظرفیت عظیم حوزه گردشگری در شهرستان فراهم نشده،لیکن گام نهادن مسئولان و فعالان در این حوزه تا به همینجا، شایان تقدیر است.

مسئولان و فعالان حوزه گردشگری باید بطور یکسان به همه ظرفیت ها و فرصت های جاذبه های گردشگری در شهرستان توجه داشته باشند، یکی از ظرفیت هایی که در این چندسال مورد توجه قرار نگرفته است؛ مزارات شریف است، در صورتی که با زیبا سازی و نوسازی اطراف این اماکن مقدس و احداث اقامتگاه ها ،می توان گردشگران داخلی و خارجی بیشتری را جذب کرد و زمان ماندگاری آنها در شهرستان را افزایش داد و از همه مهم تر صنعت گردشگری ما صرفا با رویکرد اقتصادی دیگر نخواهد بود، بلکه با رویکردی اقتصادی و فرهنگی است.

به همین خاطر همانطوری که به زیرساخت های گردشگری در شهرستان باید اهتمام ورزیده شود به زیرساخت های فرهنگی هم باید توجه بیشتری شود.

یکی از تهدید ها در صنعت گردشگری که شاید مورد توجه نویسندگان و فعالان این حوزه بطور پژوهشی قرار نگرفته است، اینکه حوزه گردشگری تاثیرگذار است یا تاثیر پذیر؟

بر هیچ کس پوشیده نیست که اثرات گردشگری بر فرهنگ، آداب و رسوم مردم،  در روندی طولانی مدت و ناخواسته و ناخودآگاه صورت می گیرد.
وقتی شهری به عنوان یک شهر گردشگری معرفی می شود، تبعا گردشگرانی از داخل و خارج با فرهنگ، آداب و رسوم مختلف به آن شهر سفر می کنند، و جامعه اگر تحت تاثیر فرهنگ، آداب و رسوم آنها قرار بگیرد ، این جامعه آسیب پذیر خواهد بود.

متاسفانه برخی فکر می کنند جهت معرفی شهرستان و توسعه صنعت گردشگری باید به اصول و ارزش ها و فرهنگ اصیل اسلامی و محلی بی اعتنا شد و فرهنگ جامعه را تغییر داد تا صنعت گردشگری رونق بگیرد.

در صورتی که اگر نگاهی تاثیر گذار به حوزه گردشگری داشته باشیم، درحقیقت ما می توانیم بر روی گردشگران موثر باشیم نه گردشگران بر روی جامعه ما.

از مسائلی که سال گذشته در ایام نوروز اتفاق افتاد و موجب ناراحتی و واکنش قشر دلسوز و مذهبی شهرستان شد، بی توجهی و بی تفاوتی هایی که به عدم رعایت شئونات اسلامی و عُرف شهرستان در اطراف برخی از اماکن تاریخی و آثار طبیعی شهرستان صورت گرفت.

نباید به بهانه جذب گردشگر به ارزش های اسلامی مثل حجاب بی توجهی کرد یا موسیقی هایی که مناسب مجالس لهو و لعب است را پخش کرد.

رفتن به سمت ابتذال و هنجارشکنی در حوزه گردشگری یک تهدید و  خسارت برای شهرستان است،بنابراین مسئولان و فعالان در این حوزه، اقدامات و تدابیر لازم را باید قبل از حضور گردشگر بیاندیشند و شهر را طوری مهیای حضور گردشگر کنند که وقتی گردشگر وارد شهر می شود،بداند حجاب خط قرمز این شهر است.

شاید با نصب جملات حکیمانه از آیات و روایات و کلام علماء و شهدا در مورد ارزش حجاب،عفاف و نماز و... در ورودی این اماکن و فراهم کردن بستر برای حضور مبلغین اسلام و مروّجین احکام در اطراف این اماکن،در قالب ایستگاه سوالات فقهی، اعتقادی و اخلاقی و... اقدامی مثبت باشد.

البته این بخشی از فعالیت ها و اقدامات فرهنگی و تاثیر گذاری است که می توان انجام داد، زیرا گردشگری شدن شهرستان یک فرصت خوبی است که فعالیت های فرهنگی فراخور آن هم می طلبد.

محمدحسین رمضانی_ابرکوه
12اسفندماه 1396

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد