Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

بابایی در مصاحبه با بشارت نو

عدالت در تقسیم بودجه، راهکار توسعه صنعتی و اقتصادی مناطق محروم/ سودهای بانکی در مناطق محروم باید کمتر شود


معاون سابق استاندار یزد گفت: سود بانکی در مراکز استان ها با مناطق دورافتاده و محروم نباید یکسان باشد تا انگیزه لازم برای حضور سرمایه گذاران در مناطق محروم فراهم باشد.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از بشارت نو، محمد رضا بابایی، معاون سابق استانداریزد و رییس هیئت مدیره بندر خشک پیشگامان در حال حاضر کاندید انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه مهریز، بافق و خاتم است، وی در مصاحبه ای دیدگاه های اقتصادی خود را اینچنین مطرح کرده است؛

گستردگی حوزه انتخابیه مهریز ظلم به مردم و سبب توسعه نامتوازن

*شما سال ها مدیر اجرایی بوده اید و آشنایی خوبی با مسائل مختلف دارید. چه عواملی می تواند زمینه همدلی را در مردم به وجود آورد؟ چرا هنوز زمینه وحدت آحاد جامعه همانند دهه اول انقلاب ایجاد نشده است؟

بابایی: تنها در سایه یکپارچگی و انسجام و وحدت است که منافع ملی حفظ می شود. همواره در طول تاریخ هرگاه انسجام نداشته ایم، لطمه خورد هایم. باید کمک کنیم مواردی که به یکپارچگی لطمه می زند را سر و سامان دهیم و

ببینیم نقطه مشکل زا در نبود وحدت کجاست. یکی از مواردی که در سال های گذشته باعث شده تا برخی از مردم فکر کنند به آنها ظلم شده است، نحوه تقسیم بندی حوزه های انتخابیه مجلس شورای اسلامی است که که ریشه آن به گذشته بر می گردد.

در حال حاضر برای 5 شهرستان با تعدد مناطق و گستردگی روستایی و شهری و مشکلات عدیده ای که دارد تنها یک نماینده تعیین شده است، همچنین برای حوزه یزد و اشکذر که دارای گسترگی بسیاری است هم فقط یک نماینده در مجلس در نظر گرفته شده است. این موضوع سبب توسعه نامتوازن این مناطق می شود.

دولت هدفی را در مورد توازن و آمایش سرزمینی داشت که هنوز تحقق نیافته است و برخی از مناطق بواسطه این بی عدالتی در تعیین حوزه های انتخاباتی، رشد نکرده اند.

*در این باره چه راهکاری مد نظر شماست؟

بابایی: باید کاری کرد که به میانگین کشوری دست یافت، البته هنوز ابزار لازم فراهم نیست. برای توسعه متوازن مناطق باید به اصلاح حوزه های انتخابی پرداخت تا وضعیت عادلانه تری پیدا کنیم. نیاز است بر اساس گستردگی جغرافیایی، تعداد جمعیت، میزان توسعه و عوامل دیگر حوزه های انتخابیه تقسیم بندی شود.

عدالت در تقسیم بودجه، راهکار توسعه بخش صنعتی و اقتصادی/ سودهای بانکی در مناطق محروم باید کمتر باشد/ ناعادلانه بودن قیمت زمین باعث رشد نامتوازن اقتصادی می شود

*در بخش اقتصاد و صنعت چگونه می توان به توازن رسید و شاهد توسعه مناطق محروم بود؟

بابایی: در بخش نخست باید تقسیم بندی منابع بودجه ای و زیرساخت های توسعه را در کل کشور عادلانه کنیم. باید بر اساس ظرفیت های هر منطقه و با نگاهی اقتصادی، کارآفرینی ایجاد شود و شاخص های رفاه و توسعه محقق گردد.

*راهکارهای تخصصی توازن در اقتصاد چیست؟

بابایی: اگر سرمایه گذاری بخواهد در بخش های صنعتی سرمایه گذاری کند، در دریافت وام و تسهیلات با یک میزان سود و بهره بانکی مواجه هستیم در حالی که سود بانکی در مراکز استان ها با مناطق دورافتاده و محروم نباید یکسان باشد تا انگیزه لازم برای حضور سرمایه گذاران در مناطق محروم فراهم باشد.

از طرفی معافیت های مالیاتی 5 ساله نیز در همه مناطق یکسان است در حالی که باید در مناطق کم برخوردار معافیت های مالیاتی 15 ساله اتخاذ شود. همچنین یکی از موانع مهم در نبود رشد متوازن اقتصادی، ناعادلانه بودن قیمت زمین است. یعنی در مناطق مرکزی استان زمین با ارزش افزوده بالاتری مواجه است و رغبتی برای سرمایه گذاری در مناطق محروم وجود ندارد.

عدم توازن در عرصه اقتصادی، باعث افزایش روز افزون مهاجرت روستائیان به شهرها

اگر در عرصه های اقتصادی، توازن را ایجاد نکنیم، اشتغال ایجاد نمی شود و به توسعه نیز دست پیدا نمی کنیم و هر روز شاهد افزایش مهاجرت از شهرهای کوچک و روستاهای دورافتاده به سمت مراکز استان ها خواهیم بود. در برخی از موارد با ضعف در قوانین و یا نقصان در اجرای قوانین مواجه هستیم که توازن را دشوار می سازد. به ویژه در شرایطی که با افت آب های زیر زمینی و کاهش منابع طبیعی مواجه ایم، لازم است  در جهت توازن گام برداریم.

در مناطق کوچک و کم برخوردار دارای ظرفیت های کشاورزی بوده ایم که در سال های اخیر انگیزه و رغبت برای تولید محصولات کشاورزی به واسطه مشکلات، کم شده است.

همه اتفاقات دست در دست هم می دهد تا مشکلات مناطق غیر توسعه یافته را افزایش دهد و بی عدالتی در توسعه داشته باشیم.چرا که منابعی که صرف توسعه اقتصادی می شود در مناطق توسعه یافته بیشتر صرف می گردد و زیرساخت های لازم فراهم تر از مناطق محروم است. ضمن اینکه تفاوت های زیادی در مشوق های اقتصادی در مناطق مختلف وجود دارد به طوری که روز به روز بر توسعه مناطق توسعه یافته می افزاید.

«بحث آب»، مهمترین زیرساخت رونق اقتصادی

*در روند توسعه با چه مشکلاتی روبرو هستیم؟

بابایی: همان طور که گفته شد در کمبود منابع و آبهای زیر زمینی با مشکلات زیادی مواجه هستیم که در مناطق کم برخوردار این مشکلات به مراتب بیشتر است. یکی از زیرساخت های مهم در جهت رونق اقتصادی بحث آب است. در بحث انتقال آب به استان یزد فقط چند نقطه از استان بر خوردار می شدند که با مصوبه ای که از دولت اخذ کردیم، 9 شهرستان دیگر استان را هم تحت شعاع قرار داده ایم، چرا که مناطق کم برخوردار نیز باید از این شرایط بهرمند شوند.

هرچند با واکنش هایی مواجه بودیم اما در دولت قبل طرح آبرسانی انجام شد. در بحث مالیاتی و عوارض نیز با مشکلاتی مواجه هستیم به طوری که مناطق دارای معدن و ظرفیت های اقتصادی و واحدهای آلاینده باید ارزش افزوده و مالیات بپردازند اما در مناطقی که ظرفیت های کشاورزی دارند از پرداخت مالیات معاف هستند.

ما قبلا قانون تجمیع عوارض داشتیم که نسبت به توسعه یافتگی ها باید توزیع شود اما مصوبه جدید به گونه ای تدوین شده که مشوق ها به مناطق برخوردار تر می رسد. در این باره شاهد هستیم که در مناطقی که کشاورزی وجود دارد به دلیل معافیت های مالیاتی، زیرساختاهای شهری با مشکلات زیادی مواجه است و عاید شهردار ی ها گاهی به 400 میلیون تومان در سال می رسد، اما معافیت در مناطق صنعتی کمتر است و تا 60 میلیارد تومان هم عوارض پرداخت می شود که در این خصوص باید بازنگری صورت گیرد چرا که ساکنین مناطق محروم ب هدلیل اینگونه تبعیض ها با مشکلات اقتصادی دست به گریبان باشد.

انتهای پیام / ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد