Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

در پی خشکسالی های اخیر؛

فرونشست زمین؛ تهدیدی نگران کننده برای آینده ابرکوه


پژوهشگر ابرکوهی در تحقیقات اخیر خود پدیده «فرونشست» یا «شق زمین» را تهدیدی نگران کننده عنوان کرد که کنترل آن مستلزم پژوهش های علمی می باشد.

به گزارش سرو ابرکوه، از مجموع 40 حادثه طبیعی شناخته شده در جهان، امکان وقوع 31 حادثه در ایران وجود دارد. حوادث دور از ذهنی که در مناطق خاص ایران در حال خودنمایی است با مانورهای بسیاری که بر روی زلزله انجام شده است، در پس پرده باقی مانده اند.

حوزه مرکزی ایران را بیشتر زلزله و سیلاب تهدید می کند اما اخیر خبرهای نگران کننده ای از فرونشست های زمین در دشت های استان مرکزی، فارس، یزد و ... به گوش می رسد که تهدیدی نگران کننده می باشد؛ عامل این پدیده نیز خشکسالی های پی در پی و برداشت بی رویه آب های زیر سطحی است.


پدیده فرونشست در حوزه های شمال شرق و شرق شهر ابرکوه، محدوده نصرت آباد و مهردشت بخش بهمن مشاهده شده است. لذا در پی تحقیقات محدودی که در این زمینه توسط برخی از کارشناسان صورت گرفته است، بر ضرورت توجه به پدیده مذکور و دستیابی به علل و پیامدهای آن به صورت کاملا علمی همراه با کارشناسی فیزیک زمین، نوع خاک، تعیین میزان کاهش سطح آب های زیر زمینی منطقه، تأکید شده است.


حامد اکرمی در گزارش خود می نویسد: علت اصلی نشست زمین خشکسالی های های پی در پی چند سال اخیر و برداشت بی رویه آبهای زیرسطحی است که موجب تضعیف آب خوان های (سفره آب)  خاک و تراکم رسوبات ریزدانه در قسمت سفره آبدار شده است. لذا گسیختگی در سطح زمین و بروز شکاف در مستحدثات ابنیه سطح زمین نظیر: جاده، ساختمان و تاسیسات شهری و تحت الارضی به روشنی وقوع پدیده فرونشست را نشان می دهد.


شکاف ها و گودال های به وجود آمده در مناطق یاد شده، به ویژه در محدوده مسیل دولت آباد بسیار عمیق می باشند و تقریبا تمام آبهای جاری شده در رودخانه فصلی را در خود فرو می برند. در همین راستا نگرانی عمده از این وضعیت از دست رفتن سرمایه بزرگی است که کمتر به آن توجه شده است.


از آنجایی که آب خوان هایی که به واسطه برداشت بی رویه آب های زیرسطحی دچار کم آبی می شوند، در اثر فشار لایه های فوقانی خاک حالت اسفنجی به خود می گیرند و ظرفیت پذیرش آب را از دست می دهند. پس اگر چنین فرضیه ای را ملاک قضاوت خود قرار دهیم باید نگران آن باشیم که مخازن ذخیره آب های کشور پس از مدتی از بین می رود و به این معنی خواهد بود که استعداد طبیعی سرزمین ما در ذخیره آب های ناشی از بارش ها به مرور از دست خواهد رفت.


جامعه علمی ایران باید نگاه خاصی به پدیده فرونشست زمین که در فرهنگ عامه به عنوان شق زمین معروف است، داشته باشد چرا که اگر مشکل خشکسالی حل شود دیگر مخزن قابلی برای نگهداری از آب های ناشی از بارش نخواهیم داشت.


شهرداری ابرکوه با هماهنگی فرمانداری اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده است، که از جمله آن دعوت از کارشناسان زمین شناسی و کارشناسان ستاد حوادث غیر مترقبه استان برای بررسی و پیش بینی اقدامات ضروری در حوزه شهری ابرکوه می باشد. در صورت تشخیص کارشناسان، بسیاری از محدوده های شهر ابرکوه که بروز این پدیده در آن شکل گرفته باید از برنامه توسعه آتی شهر خارج شود.


در ابرکوه تعداد 648 حلقه چاه آب به صورت عمیق و نیمه عمیق و 13 رشته قنات فعال وجود دارد که سالیانه 110 میلیون متر مکعب در سال آب برداشت می کنند.


انتهای پیام/م.ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.

شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد