Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

بازهم تکرار سریال بی‌توجهی مسئولین استانی به ابرکوه؛

مسئولین استان علت تبعیض در رسیدگی به پرونده پزشکی نوجوان یزدی و ابرکوهی چیست؟!


شهروندان ابرکوهی امروز با انتشار خبر «کادر اورژانس بیمارستان افشار یزد تغییر کرد»، یک‌بار دیگر شاهد کم‌لطفی مسئولین استانی نسبت به حوزه بهداشت و درمان شهر خود بودند.

به گزارش سرو ابرکوه؛ در تاریخ دوم خردادماه سال جاری، نوجوان ابرکوهی به نام سالار سرور که به گفته والدینش پس از تصادف در اثر عدم رسیدگی و ارائه خدمات پزشکی و درمانی به‌موقع توسط برخی عوامل، دچار مرگ مغزی شده بود، دار فانی را وداع گفت.

خانواده این نوجوان که اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهداء شده بود، مدت سه ماه است که با در دست داشتن پرونده فرزند مرحومشان، در پله‌ها و راهروهای دستگاه‌های ذی‌ربط، بیمارستان، دادسرا و... رفت‌وآمد می‌کنند تا بلکه یکی به دادشان برسد و حقشان را ادا کند.

به‌احتمال‌زیاد امروز یک‌بار دیگر والدین سالار با دیدن خبری با عنوان «کادر اورژانس بیمارستان افشار یزد تغییر کرد» در خبرگزاری ایرنا، داغ دلشان تازه می‌شود و با گریه کردن و رفتن بر سر تربت عزیزشان، دل خود را تسکین می‌دهند.

در محتوای این خبر آمده است:

(( یزد - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از تغییر کادر درمانی اورژانس بیمارستان افشار این شهر پس از فوت دختر 14 ساله در این مرکز درمانی خبر داد.

زهرا کریمی دختر 14 ساله یزدی، بامداد پنجشنبه، اول شهریورماه با عارضه دل‌درد به بخش اورژانس بیمارستان‌ افشار یزد مراجعه اما چهار ساعت بعد فوت کرد.

دکتر نوری شادکام روز یکشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: دیروز /شنبه/ کمیته فوق‌العاده درمان استان برای بررسی این موضوع با حضور متخصصان قلب، جراحی، صاحب‌نظران و پزشکی قانونی و همچنین افرادی که درروند بیماری مداخله داشته‌اند در بیمارستان افشار تشکیل و این موضوع مورد تجزیه‌وتحلیل دقیق قرار گرفت.

وی بابیان اینکه 12 ساعت، دوربین‌های فیلم‌برداری اورژانس افشار موردبررسی قرار گرفت، اظهار داشت: متخصصان مربوطه در این نشست، نقطه نظرات خود را پیرموان مرگ بیمار یادشده بیان نمودند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه داد: اعضای کمیته یادشده به این نتیجه رسیدند که کادر درمانی اورژانس بیمارستان افشار می‌توانست بهتر و دقیق‌تر در مورد این بیمار هم در بحث تشخیص و هم درمان عمل کند.

شادکام تصریح کرد: همچنین پرونده برای تعیین میزان قصور و درصد آن به‌نظام پزشکی استان ارسال شد و والدین بیمار نیز می‌توانند از طریق دادسرا پیگیر پرونده باشند.

وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه، تغییرات ساختاری در اورژانس افشار اعمال و جابجایی‌هایی در سطح سرپرست اورژانس، پزشکان و کارکنان انجام داد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار داشت: به مردم اطمینان می‌دهم که با تدابیر اندیشیده شده، دیگر شاهد تکرار این‌گونه اتفاقات تلخ، در هیچ‌یک از بیمارستان‌های استان و اورژانس‌ها نخواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ما خدمت به مردم و دفاع از حقوق بیمار و تمام مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی است اضافه کرد: معاینه و درمان بیماری که به مراکز درمانی مراجعه می‌کند باید در اسرع وقت، در کمترین زمان ممکن، با بهترین خدمات، کمترین هزینه و حفظ کرامت انجام شود.

شادکام بابیان اینکه مرجع تشخیص قصور پزشکی، دادسرا، نظام پزشکی و پزشکی قانونی است، افزود: معتقدم حتی یک قصور پزشکی نباید رخ دهد زیرا ما مسئول جان بیماران هستیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: امروز هم دستورالعملی به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی استان ابلاغ شد تا کمیته نظارت خود را فعال‌تر و در این زمینه ورود جدی‌تری داشته باشند.

وی تصریح کرد: قرار نیست در سیستم درمانی، توجیه کنیم یا اشتباه خود را بپوشانیم، اگر ضعفی وجود دارد باید بپذیریم و برای رفع آن اقدام کنیم.
14 بیمارستان دولتی در یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی این استان است و درمجموع 132 مرکز بهداشتی، درمانی شهری در استان یزد فعال هستند.))

واقعاً چه فرقی بین زهرا کریمی و سالار سرور است، که زمان رسیدگی به پرونده پزشکی دختر نوجوانی که هنوز یک هفته از مرگش نگذشته است، نسبت به پسر نوجوانی که در ابرکوه می‌زیسته و سه ماه از فوتش می‌گذرد، در اسرع وقت انجام می‌شود.

شاید بتوان گفت یکی از علت‌های تمایز قائل شدن درروند رسیدگی به پرونده‌های ای نوجوانان این است که سالار؛ پسر ابرکوهی بود و در شهرستانی زندگی می‌کرد که حدود 150 کیلومتر از مرکز استان فاصله داشت و همین طولانی بودن مسافت علاوه بر اینکه درروند حیات و فوتش موثر بود، بر روند رسیدگی به پرونده اش هم تأثیر گذاشت؟!

مسئولین محترم استان و مسئولین بهداشتی و درمانی ذی‌ربط، اگر واقعاً ابرکوه جزیی از استان یزد محسوب نمی‌شود که شهروندان آن باید در کوچک‌ترین موارد، شاهد چنین تبعیض‌های بزرگی باشند، بگوید تا تکلیف خود را بدانند.

گفتنی است بارها پدر و مادر سالار سرور در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، از دادستان عمومی و انقلاب شهرستان، کمال تشکر و قدردانی را داشتند که ضمن رسیدگی به پرونده پزشکی فرزندشان، گفته است؛ درصورتی‌که عدم رسیدگی و ارائه خدمات و کوتاهی و قصور عوامل در مرگ این نوجوان دخیل بوده باشد، متخلفان به مجازات خود خواهند رسید.

کمیسیون نظام پزشکی یزد از پاسخ به نتیجه اعلام تقصیر امتناع می‌کنند
محمدحسین ابراهیمی داستان عمومی و انقلاب ابرکوه، در خصوص پرونده سالار سرور در گفتگو با خبرنگار سرو ابرکوه، اظهار کرد : متأسفانه علی‌رغم پیگیری‌های زیاد، کمیسیون نظام پزشکی یزد از پاسخ به نتیجه اعلام تقصیر امتناع می‌کنند.

ضرورت راه اندازی کمیسیون بدوی نظام پزشکی در شهرستان ابرکوه
ابراهیمی، با اشاره به طولانی بودن مسافت ابرکوه از مرکز استان یزد تأکید کرد : با توجه به پرونده‌های متعدد تقصیر و قصور پزشکی، ضرورت ایجاد کمیسیون بدوی نظام پزشکی در شهرستان ابرکوه، احساس می‌شود، چرا که بعضاً در دیگر شهرستان های مشابه این کمیسیون وجود دارد.

انتهای پیام/ف




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 4.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد