Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

یادداشت/ محمدی

نگاهی به نقش آفرینی زنان در نهضت امام حسین(ع)


نقش زنان در قیام عاشورا فقط به حضور زنان در صحنه ی کربلا نیست بلکه باید از ابتدای این حرکت یعنی از مدینه به مکه تا کربلا اشاره کرد.

سرو ابرکوه؛

تاثیر غیر مستقیم زن در ساختار جامعه بشری و نقش کم نظیر آن در پرورش مردان بزرگ را حتی متعصب ترین نظریه پردازان علوم انسانی و جامعه شناسی پذیرفته اند، بنابراین می شود نتیجه گرفت که زن، مرد را و مرد، جامعه را می سازد و به تعبیر امام راحل(ره) از دامن زن است که مرد به معراج می رود.

با این مقدمه می توان نگاه دقیق تری به نقش آفرینی زنان و همراهی آنان در نهضت عاشورا و رساندن پیام های این نهضت داشت. جای تاسف دارد وقتی سخن از نقش زنان در قیام عاشورا می شود به حضور زنان از ابتدای این حرکت یعنی از مدینه به مکه تا کربلا کمتر اشاره می شود.

لذا شایسته این است که به نقش زنان در قیام امام حسین(ع) از مدینه تا کربلا اشاره دقیق تری گردد، هر چندکه نگارنده فعلا در مقام بررسی این فراز از نوشتار خود نیستم.

اگر مردانی چون عبید الله بن حرّ جعفی فرصت همراهی امام حسین(ع) را از دست دادند درمقابل بودند زنانی چون: دلهم بنت عَمرو که شوهرش زهیر بن قین را برای پیوستن به سپاه امام تشویق نموده تا جایی که وی توفیق همراهی و نهایتا شهادت را به دست می آورد. یا زنی به نام ام وهب که جان خود، فرزند و شوهرش را یکجا تقدیم دفاع از دین خدا و امام زمان خود می نماید.

لذا عاشورا ماندگاری خود را مرهون فداکاری ها و قهرمانی های شیرزنانی چون: زینب کبری(س) و ام کلثوم(س) و ... می داند که رسالت اجتماعی سیاسی خویش را به نحو احسن انجام داده تا خنثی کننده تبلیغات سوئی باشند که دیدگاه اسلام را محروم کردن زنان، از مشارکت و حضور درصحنه معرفی می کند.

در هم آمیختن عفاف و پاکدامنی به تلاش، مجاهدت، شهید پروری، صبر، پایداری و مقاومت دربرابر سختی ها، پاسداری از خط فکری و عملی شهدای کربلا، حفظ ارزش ها و پایبندی به اصول حتی در شرایط اسارت از شاخصه های درخشان حضور زنان فداکار در این نهضت است .

نهایت کلام: رساندن این پیام به زنان جامعه اسلامی می باشد که با الهام گیری از سیره فکری و عملی زنان حاضر در مکتب عاشورا می توان در بدترین شرائط مدیریت بحران نمود و با اتکاء به تعهد دینی و ملی نسبت به جریان حق و باطل در جامعه و دفاع از ولایت و رهبری تا پای جان تلاش نمود.

 

احمد محمدی بنچناری
التماس دعا




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد