Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

بزک برجام، ممنوع

واقعا تحریم‌ها برداشته شده است؟‍!


متاسفانه آن زمان در میان کسانی که ذوق و ولعی غیرمتعارف برای انعقاد قرارداد هسته‌ای داشتند، نه گوش شنوایی برای این انتقادها به چشم می‌خورد و نه انگیزه‌ای درخور. و نتیجه آن شد که کاش نمی‌شد!

سرو ابرکوه؛ «این حرف را تکرار نکنند که تحریم‌ها برداشته شده است.»

تذکر فوق‌الذکر، از زبان گروه‌های سیاسی یا دلواپسان موسوم و امثال این‌ها مطرح نشده است که کسانی بخواهند با انگ جناحی بودن، آن را به هیچ انگارند؛ این تذکر پرمعنا بخش کوچکی از رهنمودهای مقام معظم رهبری است که در دیدار اخیر رئیس‌جمهور و کارگزاران نظام مطرح شده و در دل خود، نکات آموزنده‌ای را به همراه دارد.

فراموش نکرده‌ایم که دکتر روحانی و دولت ایشان بارها و بارها هدف خود از مذاکرات هسته‌ای را لغو تحریم‌ها اعلام کرده بودند؛ لغوی که در سایه آن، هم چرخ سانتریفیوژها همچنان بچرخد و هم حرکت کارخانجات شتاب گیرد و به تبع آن، چرخ زندگی مردم نیز بهتر از گذشته بچرخد و اوضاع اقتصادی و معیشتی جامعه بهتر شود. انگیزه اصلی دولت یازدهم از نوع ورود شتابان به مذاکرات هسته‌ای و اعطای امتیازهای فوق‌العاده و کوتاه‌آمدن‌های پیاپی هم همین لغو تحریم‌ها بوده است.

همچنین از یاد نبرده‌ایم که رئیس‌جمهور سال گذشته در همایش روز ملی فناوری هسته‌ای وعده داده بود که «ما هیچ توافقی را امضا نخواهیم کرد مگر آن‌که در نخستین روز اجرا تمام تحریم‌های اقتصادی بالمره و در همان روز لغو شود».

اینک اما چند ماه از توافق هسته‌ای می‌گذرد؛ در یک سوی میدان، دولت ایران تمام تعهدات خود را با شتابی شگفت‌انگیز و ذوقی زایدالوصف انجام داده است و در دیگر سوی میدان، آمریکا با توسل به رندانه‌ترین تمسکات و توجیهات شیطانی، در عمل مانع از لغو تحریم‌ها شده است.

این پیامد را البته منتقدان هسته‌ای و به تعبیری دلواپسان پیش‌تر بارها و بارها هشدار داده‌ و مذاکره‌کنندگان و دولتمردان را از فروافتادن در دام‌های شیطانی طرف مقابل برحذر داشته بودند. در کمیسیون ویژه بررسی برجام نیز بسیاری از نمایندگان و کارشناسان مدعو در این باره هشدار و به مذاکره‌کنندگان تذکر داده بودند که متن قرارداد باید «جامع و مانع»‌تر از متن کنونی باشد تا راه بر هرگونه خدعه و پیمان‌شکنی‌ طرف مقابل بسته شود. اما متاسفانه آن زمان در میان کسانی که ذوق و ولعی غیرمتعارف برای انعقاد قرارداد هسته‌ای داشتند، نه گوش شنوایی برای این انتقادها به چشم می‌خورد و نه انگیزه‌ای درخور. و نتیجه آن شد که کاش نمی‌شد!

گذشت زمان، بر نکته‌سنجی‌ها و حقانیت تذکرات منتقدان دلسوز در این باره صحه گذاشته است؛ به‌گونه‌ای که نه‌تنها در نخستین روز اجرا تمام تحریم‌های اقتصادی بالمره و در همان روز لغو نشد، بلکه در ماه‌های بعدی نیز چنین اتفاقی رخ نداد و حتی تحریم‌های تازه‌ای توسط دولت آمریکا وضع شد! با این حال مسئولان دولتی و رسانه‌هایی که دفاع از برجام به هر قیمت را برعهده دارند، از برافتادن پرده‌ها دل خوشی ندارند و همچنان می‌کوشند تا با بزک کردن برجام، بر کاستی‌های خود و حقانیت منتقدان دیروز سرپوش بگذارند. ادعاهای مکرر آنان مبنی بر رفع شدن تحریم‌ها از جمله این ابزارهاست؛ در حالی که واقعیت‌ها از چیز دیگری حکایت می‌کند.

نویسنده : حسین رستمی




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد