Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

نگاهی هنرمندانه به وضعیت تئاتر یزد؛

وضعیت نامطلوب تئاتر یزد و سایه سنگین «رسانه های مدرن» بر آن


محمد رضا بحری هنرمند توانمند نمایشی استان یزد وضعیت تئاتر استان را در یادداشت خود مورد تحلیل و بررسی قرار داده است.

به گزارش سرو ابرکوه به نقل از یزدهنر؛ محمد رضا بحری هنرمند توانمند نمایشی استان یزد وضعیت تئاتر استان را در یادداشت خود مورد تحلیل و بررسی قرار داده است متن این یادداشت جامع و کامل به شرح زیر می باشد.

نمایش در یزد چه شرایطی دارد و از چه عواملی تاثیر می گیرد؟ با پیشرفت تکنولوژی و دست یابی بشر به وسایل ارتباط جمعی پیشرفته مانند سینما و نرم افزارهای چندرسانه ای بنا به طبیعت ذاتی نودوستی و زیبادوستی انسان ، مردم خود به خود از مظاهرسنتی فاصله می گیرند و اقبال عمومی به سمت پدیده نوظهور می گراید مگر اینکه پدیده جدید کارایی لازم را نداشته باشد که درمورد سینما این اتفاق نیفتاد و جذابیت و تاثیر گزاری فوق العاده آن ، تماشاگر را شیفته خود کرد.

بالطبع هنر نمایش هم از این قاعده مستثنا نیست وبا فراگیرشدن سینما این هنر سنتی نیز مورد کم توجهی عوام و خواص ، اعم از حاکمان , سیاستگذاران و قشر تحصیل کرده و مردم کوچه و بازار قرار گرفت.

این فرایند نه تنها در حوزه تئاتر و سینما ، که در خصوص نقاشی و عکاسی هم اتفاق افتاد ، همینطور سینما نیز با همه قدرت جادویی اش مورد تهدید پدیده های تکنولوژیک و رسانه های بعد از خود قراردارد و چه بسا در مقابله با تلویزیون ، اینترنت , فضاهای مجازی و ... روز به روز از مخاطبینش کاسته شود.

پس بخش عمده ای از اثرات مخرب بر رونق تئاتر جبر ظهور مدرنیته هست که ناگزیر از پذیرش آن هستیم همانگونه که انسان نه تنها در سایر زمینه های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی تحولات جدید را پذیرفت که با افتخار ، اختراع و با آغوش باز از آنها استقبال کرد.

اما برخلاف بخش فوق که خارج از حیطه اختیارات ما می باشد بخش اعظم اقداماتی وجود دارد که یا انجام نشده ، یا ضعیف بوده است و عمل به آنها می تواند شرایط تئاتر استان را بهبود بخشد ، عواملی چون ۱_ توجه دست اندرکاران به آموزش و ارتقای سطح دانش هنرمندانی که بصورت حرفه ای به یکی از صنوف نمایشی اشتغال دارند با دعوت از اساتید مجرب و نشریات تخصصی ۲_ استفاده حداکثری از ابزارهای این هنر برای بیان مفاهیم متعالی که بوسیله سایر هنرها میسر یا مقرون به صرفه نیست از مزایای بزرگ تاتر نسبت به سینما ارزانتر بودن و در دسترس بودن آن برای مخاطب و علاقمندان به فراگیری آن است ضمن اینکه قابلیت بیان مفاهیم متعالی را دارد ۳_ تشکیل جلسات منظم ، روتین و دائمی نقد و تحلیل آثار مختلف نمایشی با مدیریتی مجرب و رویکرد نقد سازنده و تشویقی ۴_ سوق دادن هنرمندان به مضامین ملموس و مورد نیاز مردم یا به بیان ساده تر حرف دل مردم در قالب سبک ها و گونه های متفاوت با کاهش ممیزی و فیلترهای موجود ۵_ تشکیل شورای هماهنگی و برنامه ریزی حمایتی تئاتر، متشکل از ادارات و نهادهای فرهنگی استان ۶_ احداث یا راه اندازی سالن های نمایش در مناطقی از استان و شهرستان ها که دارای تراکم جمعیت بوده ولی فاقد سالن میباشند و اولویت استفاده از سالن های هر منطقه به جوانان آنجا ، ضمن هدایت و نظارت ۷_ عزم جدی صدا و سیما برای بیان مضامین بومی توسط هنرمندان بومی با راه اندازی برنامه روتین تحلیلی آموزشی نمایش و تبلیغ آثار درحال اجرا از طرق پخش تیزر و زیرنویس و غیره می تواند شرایط بهبود تئاتر را بوجود آورد.

در پایان قابل ذکر است که اگر گفته می شود هنرمندان مضامین ملموس و حرف دل مردم را در نمایش بیان کنند به این معنا نیست که هنرمند رسالت هنری خود را فراموش کرده و خدای ناکرده در ورطه ابتذال و سطحی نگری بیافتد ، بلکه می تواند با تلفیق ذائقه تماشاگر و تعهد خویش شاهد خلق آثاری واجد ارزش های دراماتیک و درعین حال تماشاگرپسند باشیم.

انتهای پیام/س*




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد