Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

مدیر کل مدیریت بحران استان یزد:

وضعیت هشداری آب وبرق استان یزد/احتمال جیره‌بندی آب و قطعی برق در تابستان/جایگزیی کولرهای گازی به جای آبی


یزد جزو استان‌های خشک و در زمره کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور است، و حالا با خشکسالی‌های پیاپی در چند سال اخیر، کار به جایی رسیده است که مدیر کل مدیریت بحران استان در خصوص جیره‌بندی آب در تابستان پیش‌رو هشدا می‌دهد.

به گزارش سرو ابرکوه، یزد جزو استان‌های خشک و در زمره کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور است، و حالا با خشکسالی‌های پیاپی در چند سال اخیر، کار به جایی رسیده است که مدیر کل مدیریت بحران استان در خصوص جیره‌بندی آب در تابستان پیش‌رو هشدا می‌دهد.

همشهری نوشت: کاهش نزولات جوی، درجه حرارت بالای استان در تابستان که گاهی به 45 درجه سانتیگراد می‌رسد و همچنین میزان تبخیر بالای آب تا بیش از هزار میلی‌متر در سال، مشکلات بحران آب را در استان تشدید کرده است.

از این رو مسئولان به دنبال ارائه راهکارها و طرح‌هایی برای کاهش چالش‌های بی‌آبی و بحران آب هستند که یکی از آنها پیگیری تبدیل شدن پارک علم و فناوری یزد به پارک علم و فناوری آب برای در اولویت قرار گرفتن راهکارهای فناورانه برای جبران خسارت‌های بی آبی و عبور از این بحران است.
 


کاهش ذخایر آبی استان
مدیر کل مدیریت بحران استان با اشاره به کاهش چشمگیر ذخایر و منابع آبی سفره‌های زیر زمینی استان گفت: بحران آب جدی است و متاسفانه ذخایر آبی یزد روز به روز  در حال کاهش است.

«حسین امامی» افزود: توسعه استان و رشد جمعیت، مصرف آب را افزایش داده و این در حالی است که منابع زیرزمینی استان سالانه 325 میلیون مترمکعب بیلان منفی دارد.

به گفته وی با توجه به بروز 14‌سال خشکسالی پیاپی و افزایش راندمان مصرف آب، تنها راه برون‌رفت از این بحران در این شرایط، کاهش مصرف و مدیریت مصرف آب است.
 


خسارت‌های جبران ناپذیر خشکسالی‌ها
مدیر کل مدیریت بحران استان همچنین گفت: اگر مصرف آب به همین منوال ادامه یابد، شاهد جیره‌بندی آب در بیشتر شهرهای استان از جمله شهر یزد در تابستان پیش رو خواهیم بود.

امامی‌‌ با اشاره به خسارت‌های جبران‌ناپذیر خشکسالی در استان گفت: استان 14‌سال پیاپی است که خشکسالی‌های بلندمدت روبه‌روست و خسارت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دیده است که میزان آن در سال گذشته بیش از 1300‌میلیارد تومان تنها در بخش کشاورزی برآورد می‌شود.

وی با اشاره به تخصیص بودجه اندک برای جبران خسارت خشکسالی‌ها، گفت: خشکسالی‌ها پیامدهای بدی از جمله تشدید گرد و غبار را در استان به دنبال داشته است. به گفته این مسئول به دلیل کاهش رطوبت و تبخیر بالای آب، خاک اراضی استان سست شده است و با کمترین باد، شاهد بروز پدیده گرد و غبار در هوای استان هستیم که پیش بینی می‌شود این روند تا خردادماه ادامه یابد.
 


جایگزیی کولرهای گازی به جای آبی
مدیر کل مدیریت بحران استان یکی از راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت منابع آبی استان را حذف کولرهای آبی دانست. امامی‌افزود: وضعیت آب استان از کم‌آبی به بی‌آبی رسیده است و سهمیه خط اول انتقالی نیز جوابگوی نیاز استان نیست و در کنار پیگیری انتقال آب به استان، مدیریت مصرف لازم و ضروری است.

به گفته وی اعضای ستاد مدیریت بحران آب استان بر ضرورت استفاده از روش‌های جدید مصرف بهینه آب تاکید می‌کنند. امامی‌با اشاره به مصرف بالغ بر 600‌مترمکعب آب در هر دستگاه کولر آبی در طول یک شبانه روز، بر ضرورت خارج شدن کولرهای آبی از چرخه مصرف استان و جایگزین شدن کولرهای گازی تاکید کرد.

این مسئول گفت: مشکل اساسی برای جایگزین شدن کولرهای گازی به جای کولرهای آبی، هزینه زیاد برق مصرفی است که برای مردم مشکل ساز خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر در آینده زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح جایگزینی فراهم شود یعنی هزینه برق مصرفی برای روشن کردن کولرهای گازی، متعادل شود، سرانه مصرف آب استان کاهش چشمگیری خواهد یافت.
این مسئول افزود: وزارت نیز باید زیرساخت‌های لازم را برای توسعه استفاده از کولرهای گازی در استان فراهم کند تا شاهد تغییر فرهنگ مصرف از کولرهای آبی به سمت کولرهای گازی باشیم.
 


تغییر نام پارک علم و فناوری
مدیر کل مدیریت بحران استان یزد گفت: از راهکارهای مسئولان استان برای مدیریت مصرف آب، استفاده از پساب فاضلاب در بخش صنعت است که در این زمینه مطالعاتی در شهرستان‌های اردکان، مهریز و ابرکوه انجام شده است.
وی با بیان اینکه درصد قابل توجهی از آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، اجرای طرح‌های نوین آبیاری را در کاهش این میزان مصرف موثر دانست.
این مسئول همچنین با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تغییر نام پارک علم و فناوری استان به پارک علم و فناوری آب گفت: مکاتباتی در این زمینه با وزارت علوم و تحقیقات و معاونت فناوری ریاست جمهوری انجام شده است. امامی گفت: ‌در این مکاتبات، خواستار تمرکز فعالیت‌های پژوهشی پارک علم و فناوری استان در مورد بحران آب شدیم چرا که پارک علم و فناوری استان، ظرفیت خوبی برای انجام تحقیقات و پژوهش در حوزه آب دارد.
به گفته وی استان می‌تواند پایلوت کشوری اجرای طرح‌های فناورانه با محوریت آب باشد.
 


تدوین سند جامع مدیریت مصرف آب
مدیر کل مدیریت بحران استان از تدوین سند جامع مدیریت مصرف آب در استان برای کاهش مصرف آب با مشارکت گروه‌های مردم نهاد خبر داد. امامی افزود: این سند آموزشی به همه اقشار استان به ویژه صنعتگران، کارخانه‌داران، سرمایه‌گذاران، پژوهشگران، دانشجویان و غیره فرصت خروج از بحران بی آبی را می‌دهد.
 


دانش بومی‌نیاکان؛ الگوی نجات استان
مشاور ارشد مرکز بین    المللی قنات و سازه‌های آبی استان، دانش بومی‌ نیاکان یعنی حفر قنات‌ها را الگوی نجات بخش بحران آب استان دانست.
 
«علی اصغر سمساریزدی» گفت: این پدیده‌ شگفت‌انگیز آب‌رسانی از دیرباز و از عصر آهن به ‌‌عنوان یکی از منابع تامین آب شرب و کشاورزی در مناطقی که با خطرات خشکسالی روبه‌رو بوده‌اند، نقش کلیدی و موثری در نظام اقتصادی و حیات اجتماعی این دیار داشته است.
 
 
وی افزود: بهره‌گیری از قنات و فناوری آن که میراث گذشتگان است، بهترین راهکار برای مقابله با بحران آب در استان محسوب می‌شود.
 
 


تابستان بدون خاموشی با مدیریت مصرف برق
مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان با پیش‌بینی افزایش 5 تا 6 درصدی مصرف برق استان در تابستان، از شهروندان خواست تا با مصرف صحیح و بهینه‌ انرژی برق، تابستانی بدون خاموشی را پشت سر بگذارند.

به گزارش همشهری «محمدحسن صباغ‌زادگان» میزان مصرف برق استان در سال گذشته را ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون کیلووات ساعت ذکر کرد.
 

وی این استان را دارای یکی از پایدارترین شبکه‌های برق کشور دانست و اظهار کرد: با توجه به‌پیش رو بودن تابستان ۹۴ پیش‌بینی می‌شود که با رشد ۵ تا ۶ درصدی، میزان مصرف برق در کشور به بیش از ۵۰ هزار مگاوات ساعت برسد.

این مسئول همچنین افزود: با وجود بهره‌برداری از نیروگاه‌های جدید و اقدامات انجام شده در سال جاری، رشد مصرف و مشکلات ناشی از خشکسالی، باید برای زمان پیک مصرف در تابستان امسال مدیریت مصرف در برنامه‌ کاری قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان گفت: واحدهای نیروگاهی برق‌ آبی که قرار بود بخشی از مصرف تابستان کشور را تأمین کنند تحت تأثیر خشکسالی قرار گرفته و به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

به گفته صباغ‌زادگان حدود یک‌سوم مصرف برق کشور در بخش خانگی و یک‌ سوم در بخش صنعت است و بقیه آن، مصارف عمومی‌ است.
وی ادامه داد: ۳ درصد از مصارف عمومی ‌برق به مصارف سازمان‌ها و ادارات دولتی مربوط می‌شود که امکان صرفه‌جویی ۴۰ درصدی برق در آنها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای استان بر ضرورت بهینه‌سازی مصرف انرژی با توجه به کمبود منابع انرژی، ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و انتشار گازهای آلاینده تاکید کرد.

به گفته وی در صورت ادامه‌ وضع موجود، با بحران تبدیل ایران به واردکننده‌انرژی رو به رو خواهیم شد.

این مسئول، اولین قدم‌ اساسی در حوزه‌ بهره‌برداری و مدیریت برای صرفه‌جویی انرژی را راهکار فرهنگی- مدیریتی برشمرد.
 

صباغ‌زادگان از راهکارهای مدیریت مصرف برق در تابستان به تنظیم دمای آسایش در فصل تابستان و زمستان، خاموش کردن وسایل سرمایش و گرمایش و روشنایی خارج از ساعات اداری هنگام خروج از اتاق و استقرار سیستم مدیریت انرژی در ساختمان اشاره کرد.

به گفته وی سرویس به‌موقع کولر و استفاده از سایبان و توجه به برچسب انرژی تجهیزات مصرف‌کننده انرژی نیز از راهکارهای کم‌هزینه و بدون هزینه در مدیریت مصرف است.
انتهای پیام/ع



Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد