Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

نگاهی به وعده‌های حسن روحانی؛

وعده‌هایی که فقط وعده بود


به همه هم‌وطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود.

سرو ابرکوه؛ با توجه به نزدیک شدن به پایان دوره‌ی چهار ساله دولت یازدهم، قصد داریم به بررسی وعده‌های آقای روحانی و میزان عملی شدن یا نشدن آن‌ها در این مدت بپردازیم. البته از آنجایی که مردم خود با واقعیت‌ها دست وپنجه نرم می‌کنند، شاید نیاز آنچنانی به توضیح پیرامون میزان عملیاتی شدن وعده‌های رئیس‌جمهور نباشد و صرف یادآوری وعده‌هایی که سه سال ونیم قبل آقای روحانی به مردم داد، می‌تواند واقعیت‌های زیادی را روشن کند و مردم خود قضاوت خواهند کرد.

رهبر انقلاب دقیقا ده روز قبل از انتخابات سال 92 در حرم مطهر حضرت امام(ره) فرمودند: «من به نامزدهای گوناگون عرض می‌کنم جوری حرف بزنید که اگر در خرداد سال آینده نوار امروز شما را جلوی خودتان گذاشتند یا پخش کردند، شرمنده نشوید؛ جوری وعده بدهید که اگر چنانچه آن وعده را بعداً به رخ شما کشیدند، مجبور نباشید تقصیر را گردن این و آن بگذارید که نگذاشتند، نشد. کاری را که می‌توانید انجام دهید، وعده بدهید.»

همچنین آقای روحانی در جریان تبلیغات انتخاباتی خرداد 92 گفته بود: «اگر نمی‌توانیم کاری کنیم باید از روز اول بگوییم نمی‌توانیم.»

در ادامه به یکی از وعده‌های آقای روحانی که به عزت و احترام ایرانیان مربوط می‌شود اشاره می‌کنیم. حسن روحانی در زمان تبلیغات انتخاباتی تاکید کرده بود که عزت را به پاسپورت ایرانی باز خواهد گرداند و دولت وقت را به خاطر اقداماتش در این عرصه به شدت مورد هجمه قرار داد. آقای روحانی گفته بود: «به همه هم‌وطنان قول می‌دهم که افتخارات بزرگان ایرانی که برخی کشورهای همسایه آن را تصاحب کردند برگردانم و احترام پاسپورت ایرانی نیز برگردانده می‌شود.»

وی در جایی دیگر نیز اظهار داشته بود: «من عزت و غرور ملی ایرانیان را باز خواهم گرداند... ما باید کاری کنیم که هر ایرانی بر ایرانی بودن خود ببالد.»

آقای روحانی همچنین گفته بود: «اگر دولتی در این کشور دارو را با قیمت بسیار گران در اختیار مردم گذاشت و در کنارش آن همه ماشین گران‌قیمت هم زمان وارد شد، آیا این به معنای عزت و سربلندی یک ملت و کشور است؟ شعار عزت دادن باید با عمل سازگار باشد.»

این وعده‌های آقای رئیس‌جمهور در حالی بیان شد که در عمل در سه سال اخیر شاهد برخوردهای تحقیرآمیز کشورهای مختلف با ایران بوده‌ایم، تا جایی که کشور چندهزار نفری جیبوتی هم روابطش را با ایران قطع کرد. عربستان سعودی نیز بارها ایرانیان را تحقیر کرد و در نهایت مانع به حج رفتن آن‌ها شد. در آخرین نمونه هم شاهد اجرای قانون منع ورود ایرانیان به آمریکا بودیم. نکته قابل توجه اینکه، این رخدادها در شرایطی به وقوع پیوست که بیش از یک سال از اجرای برجام می‌گذرد و دولت به واسطه برجام هزینه‌ای هنگفت را از جیب مردم پرداخته است.

به تعبیری تاکنون نتیجه دیپلماسی دولت یازدهم این بوده که فعلا ایرانیان را نه به خانه خدا راه می‌دهند و نه به خانه کدخدا!

این در حالی است که چند ماه پیش آقای روحانی گفته بود: «بعد از برجام هر زو یک گشایش داشته‌ایم»!

یزدرسا

 




Your Rating
Average (1 Vote)
The average rating is 5.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد