Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا


چرا روحانی اصلاح‌طلبان را تحقیر می‌کند؟


روحانی به وضوح می‌داند که اگر اصلاح‌طلبان از او حمایت کردند، نه بخاطر این بوده که وی فرد ایده‌آل و موردنظر آن‌ها بوده بلکه به این دلیل بوده که اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز این نداشتند.

سرو ابرکوه به نقل از یزدرسا؛ نوع مواجهه حسن روحانی با اصلاح‌طلبان در چهار سال گذشته یکی از مسائل قابل توجه در عرصه سیاسی کشور بوده است. این مسئله اما بار دیگر و بعد از انتخابات اخیر و به ویژه در جریان چینش کابینه دوازدهم مورد توجه قرار گرفت و واکنش‌های مختلف رسانه‌های اصلاح‌طلب را به همراه داشت. تا جایی که بسیاری از اصلاح‌طلبان علنا از رویکرد روحانی در قبال خودشان انتقاد کردند و گفتند روحانی فقط در جریان انتخابات به آن‌ها توجه می‌کرد.

اما به راستی چه چیزی موجب شده تا حسن روحانی اینگونه با اصلاح‌طلبان برخورد کند و آن‌ها را تا حدی تحقیر کند که به تعبیر یکی از فعالان اصلاح‌طلب، حال اصلاح‌طلبان به «کوله‌بر»های روحانی تبدیل شده‌اند؟!

در پاسخ به این سؤوال چند نکته قابل توجه است. اولا حسن روحانی دولت دوازدهم حتی با روحانی دولت یازدهم هم متفاوت است، چرا که او در دولت یازدهم به رأی اصلاح‌طلبان برای انتخابات دوازدهم نیاز داشت، اما در چهار سال پیش رو او حتی به رأی آن‌ها هم نیازی ندارد.

اما نکته مهم‌تر در این رابطه، این است که حسن روحانی به وضوح می‌داند که اگر اصلاح‌طلبان از او حمایت کردند، نه بخاطر این بوده که روحانی فرد ایده‌آل و موردنظر آن‌ها بوده بلکه به این دلیل بوده که اصلاح‌طلبان چاره‌ای جز این نداشتند. روحانی به خوبی می‌داند که تندروی‌های اصلاح‌طلبان در زمان دوم خرداد و لگد رئیس دولت اصلاحات و اصلاح‌طلبان تندرو به قانون و رأی مردم در سال 88، شرایطی را برای آن‌ها به وجود آورده که چاره‌ای جز قرار گرفتن در حکم «آپاندیس» دولت روحانی ندارند. بر همین اساس، تهدیدهای مضحکانه اصلاح‌طلبان که بعضا می‌گویند «از روحانی عبور می‌کنیم» و یا «به روحانی چک سفید امضا نمی‌دهیم» و مورادی از این دست، هیچ‌گاه امکان عملیاتی شدن را ندارد و جریان منزوی اصلاحات در شرایطی نیست که بخواهد مستقل از روحانی اقدامی انجام دهد.

نکته دیگر اینکه، تجربه دوران حاکمیت اصلاح‌طلبان بر دولت و مجلس پیش روی روحانی است و وی به خوبی می‌داند که اگر این‌ها میدان را به دست بگیرند، در مسیر قدرت‌طلبی و انحصارگرایی به هیچ کس رحم نخواهند کرد. روحانی می‌داند که اصلاح‌طلبان همان کسانی هستند که وقتی در قدرت بودند حتی به فردی چون هاشمی رفسنجانی هم رحم نکردند و تا جایی پیش رفتند که او را در جریان انتخابات مجلس ششم به شدیدترین شکل ممکن، به فضاحت کشاندند. روحانی به خوبی می‌داند که اگر اصلاح‌طلبان دور بگیرند دیگر برای فردی چون او تره خورد نخواهند کرد.

لذا اینکه، حسن روحانی به گونه‌ای اصلاح‌طلبان را تحقیر کرده که اینگونه صدای‌شان بلند شده و برخی از آن‌ها به صراحت از بازی خوردن توسط روحانی می‌گویند؛ طراحی کاملا حساب شده از سوی روحانی است و او به خوبی می‌داند در چه مسیری در حال حرکت است.

حمیدرضا زارع




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد