Skip to Content

نمایش محتوا نمایش محتوا

تاثیر بارندگی های چند روز اخیر از زبان کارشناسان ابرکوه:

کاهش نامحسوس بارندگی نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته/ ابرکوه به خط قرمزخشکسالی نزدیک می شود/ بارندگی های نرمال هم پاسخگو نیست


بارندگی های اخیر در ابرکوه نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته کاهش چندانی نداشته است، اما برداشت های بی رویه آب های زیرزمینی و میزان تبخیر بالای آب، موجب خشک شدن چند رشته قنات شده و ابرکوه را به سوی خط قرمز خشکسالی می کشاند.

در پی بارندگی های متعدد امروز در ابرکوه، خبرنگار سرو ابرکوه جهت تهیه گزارشی جامع از وضعیت بارندگی های امسال نسبت به وضعیت مشابه سال های قبل و همچنین تأثیرات آن، بر وضعیت کشاورزی و سفره های آب زیرزمینی به سراغ چند کارشناس در این زمینه رفت.

 


مفید نبودن توزیع نامناسب زمانی بارندگی در ابرکوه
باقری رئیس اداره آب منطقه ای ابرکوه ضمن اشاره به اینکه مجموع بارندگی امسال تا کنون 26 میلی متر می باشد، گفت: بارندگی سال آبی امسال در مقایسه بلند مدت (21 سال گذشته) نشان می دهد، که ما همچنان در وضعیت خشکسالی به سر می بریم و بارندگی های اخیر این فصل، هیچ گونه جهش مثبتی در بر نداشته است.


وی تصریح کرد: ما در سال گذشته شاهد بارش 20 میلی متری باران در مردادماه بودیم، که این بهم ریختگی در توزیع زمانی بارندگی نه تنها هیچ تأثیری بر ذخیره سفره های آب زیرزمینی ندارد، بلکه باعث وارد آمدن خسارت به کشت های زراعی و باغی می شود.


بارندگی های نرمال هم پاسخگو نیست/ابرکوه خط قرمز خشکسالی نزدیک می شود
باقری تأکید کرد: تبخیر 3 هزار میلی متری آب سفره های زیرزمینی، تخلیه و برداشت بی رویه از این آب ها موجب می شود، که حتی بارندگی نرمال هم، جوابگوی نیاز شهرستان نباشد. در همین راستا سال گذشته 3 رشته قنات در شهرستان خشک شد و هم اکنون 2 قنات دیگر روی خط قرمز هستند، که اگر این روند ادامه یابد، این دو نیز خشک خواهد شد.


قطعی برق، مجازات نصب نکردن کنتور هوشمند
رئیس اداره آب منطقه ای شهرستان ابرکوه خاطرنشان کرد: نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها، یکی از راهکارهای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی می باشد. این طرح تا تاریخ اول فروردین 95 در منطقه چاهگیر به طور کامل اجرا خواهد شد و تا سال 96 کلیه چاه های کشاورزی شهرستان به این کنتور مجهز خواهند شد.


باقری در هشداری به مالکان چاه های کشاورزی گفت: بر طبق نص صریح ماده 12 قانون توزیع عادلانه آب و همچنین ماده 140 برنامه پنجم توسعه، نصب کنتور هوشمند برای همه چاه های کشاورزی اجباری می باشد و هر فردی که از اقدام در این راستا امتناع کند، بر طبق قانون با وی رفتار خواهد شد. لذا بر طبق مصوبه شورای حفاظت منابع آب، برق چاه هایی که اقدام به نصب کنتور نکنند، قطع خواهد شد.

 


باروری ابرها، راهکاری ناموفق در افزایش بارندگی
مجید زارع رئیس اداره هواشناسی شهرستان اظهار کرد: بر اساس آمارهای سال بارانی (مهر 94 تا مهر 95)، تا به امروز، میزان بارندگی در ابرکوه 06/22 درصد می باشد. این میزان نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته، منفی 16 درصد بوده و نسبت به میانگین بلند مدت (40 سال گذشته)، تنها یک درصد کاهش یافته است.


وی افزود: بحث بارور کردن ابرها جهت افزایش بارندگی که تنها کشور روسیه، در این زمینه موفق می باشد، یکی از راهکارهای ناموفق بود که گاهی منجر به بارش های اسیدی می شد و ضررهایی را به بار می آورد.


زارع در پایان برای 24 ساعت آینده ابرکوه، در بعضی ساعات بارش باران همراه با وزش بادهای شدید و کاهش دما را پیش بینی کرد.

 


ابرکوه باید با خشکسالی سازگار شود
جواد شمس دبیر شورای مدیریت بحران شهرستان بیان کرد: ابرکوه از نظر موقعیت جغرافیایی در حاشیه کویر قرار دارد و همیشه خشکسالی را تجربه کرده است. مردم و مسئولین باید با اقدامات سازنده شهرستان را با وضعیت موجود، سازگار کرده و در راستای مقابله با بحران خشکسالی و کم آبی اقدامات لازم را انجام دهند.


شمس با بیان اینکه 90 درصد مصرف آب در شهرستان مربوط به بخش کشاورزی است، افزود: در همین راستا از یک سال گذشته در ابرکوه شورای حفاظت منابع آب تشکیل شده است، که محوری ترین برنامه آن، جلوگیری از برداشت بی رویه آب و عمده ترین اقدام آن، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه های کشاورزی است.


گزارش مذکور حاکی از این است که بارندگی های ابرکوه تا کنون نسبت به وضعیت مشابه سال گذشته تنها حدود یک درصد کاهش داشته است، اما از سوی دیگر مواردی وجود دارد، که شهرستان ابرکوه را در حالت بحرانی قرار داده و خطر خشکسالی را نزدیک می کند.


از جمله این موارد کاهش نزولات جوی، تبخیر بالای آب های زیرزمینی، خشک شدن سه رشته قنات، عدم کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی، برداشت بی رویه آب سفره های زیرزمینی می باشد.


لذا بنا بر گفته های کارشناسان، بهترین راهکار برون رفت از این وضعیت، نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها، اصلاح الگوی کشت و جایگزین کردن آبیاری قطره ای می باشد.


انتهای پیام/ م.ف




Your Rating
Average (0 Votes)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


شهرستان ابرکوه شهرستان ابرکوه

استان یزد استان یزد