شناسه : 23496084
سرپرست شیلات و آبزیان استان یزد خبر داد

آغاز پرورش یک میلیون و 200 هزار ماهی قزل‌آلا در یزد


سرپرست مدیریت امور شیلات و آبزیان استان یزد گفت: پرورش 1.2 میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا در استخرهای استان یزدآغاز شد.

به گزارش یزد آوا، سیدیحیی سادات‌اخوی سرپرست مدیریت امور شیلات و آبزیان استان یزد با اشاره به برنامه‌ی این مدیریت برای رهاسازی یک میلیون و 200 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا در استخرهای کشاورزی استان، بر ضرورت آگاه‌سازی کشاورزان استان در مورد شیوه‌های صحیح آبزی‌ پروری و فواید آن در راستای افزایش ظرفیت‌های آبزی‌ پروری در این استان تأکید کرد.

سادات‌اخوی با اشاره به این‌که در ابتدای امسال‌ بیش از 400 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در قریب 200 باب استخر کشاورزی استان رهاسازی شده است افزود: با توجه به این که معمولاً برداشت ماهیان گرمابی در فصل پائیز انجام می‌شود، آمار دقیقی از میزان تولید سالجاری ماهیان گرمابی استان در دست نیست.

وی گفت: البته برخی آبزی‌پروران استان نیز تمایل به نگهداری ماهیان کپور تا پایان سال را دارند که با توجه به مقاومت بالا و سازگاری گونه‌هایی مانند کپور، فیتوفاگ و آمور، این امکان با رفتن ماهیان به عمق آب و عدم تغذیه وجود دارد، از این‌رو تا پایان سال نمی‌توان آمار دقیقی از تولید ماهیان گرمابی استان ارائه کرد.

سرپرست شیلات استان یزد با اشاره به نزدیک شدن به فصل سرد سال و آغاز دوره پرورش ماهیان سردابی ادامه داد: مدیریت شیلات استان در نظر دارد رهاسازی بچه ماهی قزل‌آلا را با نظارت بیشتری پیگیری کند و بر مواردی از قبیل دپوسازی بچه ماهی، ارائه گواهی سلامت بچه ماهی توسط توزیع‌کنندگان، قیمت و وزن رهاسازی نظارت بیشتری را انجام دهد.

وی افزود: مدیریت شیلات استان یزد در نظر دارد امسال تعداد یک میلیون و 200 هزار قطعه بچه ماهی قزل‌آلا را در استخرهای استان رهاسازی کند.

سادات اخوی در رابطه تحویل بچه ماهی دارای گواهی سلامت مورد تائید دامپزشکی با وزن مناسب 15 تا 20 گرم و در تعداد مناسب، هم‌چنین ارائه دستورالعمل پرورش و ارائه مشاوره به آبزی‌پروران توسط کارشناسان شیلات را از مواری برشمرد که کشاورزان و آبزی‌پروران باید در زمان خرید بچه‌ماهی به آن‌ها توجه کنند.

وی با تأکید بر توزیع هرچه بهتر و سالم‌تر ماهیان پرورشی استان با اعمال نظارت دقیق، افزود: خوشبختانه کارشناسان، رابطین و ناظرین شیلاتی در هر شهرستان و مراکز کشاورزی روستاها، آماده خدمت‌رسانی به متقاضیان پرورش ماهی هستند.

سادات اخوی دوره‌های آموزشی پرورش و مصرف ماهی را از دیگر برنامه‌های مدیریت امور شیلات استان دانست و گفت: البته دوره‌های آموزشی ویژه کشاورزان استان نیز در دستور کار داریم و آشنایی و ارتقای سطح آگاهی کشاورزان با اصول صحیح آبزی‌پروری و فوائد بی‌شمار آن را در این دوره‌ها دنبال خواهیم کرد.

این مقام مسئول در همین رابطه یادآور شد: افزایش بازدهی اقتصادی، تأثیر روی تولیدات کشاورزی از طریق غنی کردن آب مصرفی این بخش، اشتغال‌زایی و تولید غذای سالم، از فوائد آبزی‌پروری در کنار فعالیت‌های کشاورزی است.

سادات‌اخوی گفت: هر چند تولید ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی با اهداف تولید گوشت و خاویار پیشینه چندانی ندارد اما با این ‌وجود، از استان یزد می‌توان به‌عنوان پیشگامان این بخش یاد کرد.

وی  ادامه داد: آب‌های لب‌شور شهرستان بافق که شوری مشابه دریای خزر دارند، فرصت مناسبی برای پرورش ماهیان خاویاری در این استان است.

سرپرست شیلات استان با اشاره به سابقه‌ی 9 ساله‌ی یزد در نگهداری فیل ماهی که از گونه‌های ماهیان خاویاری است، خاطرنشان کرد: این طرح از ابتدا به‌عنوان یک طرح آزمایشی با هدف تولید گوشت ماهی در استان آغاز شد، اما هم‌اکنون به مرحله استحصال خاویار در استان کویری یزد دست یافته است.

این مسئول با تأکید بر ضرورت افزایش ظرفیت‌های تولید خاویار در استان، یادآور شد: در همین راستا ساماندهی استخرهای پرورش ماهیان خاویاری، معرفی سایر گونه‌های ماهیان خاویاری و انجام طرح‌های تحقیقاتی در این رابطه را در برنامه‌های آتی مدیریت شیلات استان داریم .

انتهای پیام/ی




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.