شناسه : 6260089

آثار عزاداري عاقلانه و محققانه


اشكي در اسلام مطرح است كه در برابر دشمن داخلي، سازنده اخلاق خوب باشد؛ در برابر دشمن خارجي يك سلاح نيرومندي باشد.

درباره عزاداري سيّدالشهداء، هيآتي كه راه اندازي مي كنيم، سخنراني هائي كه داريم، مداحي هائي كه داريم، رهبري نسبت به هيآتي كه داريم؛ بايد سعي بكنيم يحرّ فون الكلم عن مواضعه (1) نباشد ! عدّه اي درباره تورات و انجيل تحريف روا داشتند،چون دين خاتم و خاتم نبود، خدا وعده حفظش هم نداد ! مسئوليتش را به عهده آنها گذاشت، آنها با سوء اختيارشان يكتبون الك تاب ب ايديه م ثمّ يقولون هذا من عند الله ل يشتروا به ثمناً قليلاً (2). اينها يحرّ فون الكل م عن مواضعه بود، ولي درباره قرآن كريم خدا وعده داد؛ درباره عترت هم وعده داد، ولي ما هم موظّفيم برداشت هاي باطل، قرائت هاي باطل،عزاداري هاي باطل، سخنراني هاي عاط ل درباره عترت نشود ! تحريف عترت هم مثل تحريف قرآن است وهمان خطررا دارد! اينطور نيست كه اگر روضه خواني ها، عزاداري ها (معاذ الله) تحريف شد، كم خطر باشد! اگر كسي آيه را بد معنا كرد و منتشر كرد، اين تحريف قرآن است! اين يكتبون الكتاب بايديهم ثمّ يقولون هذا من عند الله است! گرچه رسوا مي شود و خدا جلويش را مي گيرد، ولي ما هم موظّفيم كه عترت را از هر گونه تحريف و انحرافي حفظ بكنيم. بايد عميقاً و دقيقاً سيره اينها را بشناسيم، هدف اينها را شناسائي كنيم، كلمات اينها را ارزيابي كنيم؛ اينها مثل فقه و اصول، درس خواندني است ! اينطور نيست كه انسان كلمات سيّدالشهداء (ع) را همين جور بتواند معنا كند ! چرا كلمات امام صادق وامام باقر(ع) سالها درس مي خواهد تا آدم بشود فقيه و اصولي ! در جريان مبارزه با طاغوت همينطور است، در سياست اسلامي همينطور است، در كشور داري همينطور است؛ اينها هم يك درس هاي عميق مي خواهد ! فرمايش وجود مبارك حسين بن علي كه آن سخنراني ها را كرده، چرا قيام كرده، چرا در مدينه نمانده، چرا مثل امام حسن صلح نكرده، چرا مثل ديگران ساكت نشده، چرا حاضر شده اينجور زن و بچه اش به اسارت بروند؛ همه اينها تحليل مي خواهد، اينها هم مثل مكاسب درس مي خواهد، اينها هم مثل كفايه بحث مي خواهد ! بنابراين ما تمام تلاش و كوشش مان را بكنيم، آن مقداري كه خودمان آشنائيم، ازآن بهره بگيريم؛ آن مقداري كه نمي دانيم، از ديگران كمك بگيريم. اگر براي ما حل نشد، آنها را مطرح نكنيم، چيزهائي را كه مي دانيم بگوئيم؛ ق ف ع ند الشّبهه (3) ناظر به همين است. تأكيد قرآن كريم بر گفتار محققانه خداي سبحان در قرآن كريم ما را با دو سيم خاردار محدود كرده. فرمود: هم تكذيب بشر محدود است، هم تصديق بشر؛ هم آري گفتن او بايد محققانه باشد، هم نه گفتن او بايد محققانه باشد؛ هر دو را قرآن كريم بيان كرده، منتها مرحوم كليني (رض) از وجود مبارك امام صادق (ع) اين دو سيم خاردار را از قرآن كريم استنباط كرده، تشريح كرده. فرمود: ا نّ الله سبحانه خصّ عباده بآيتين من كتابه. « خصّ » يعني به اينها اين ويژگي را داده؛ ان لا يقولوا علي الله لا الحقّ و لا يؤمنو الا بالحقّ (4). اگر كسي بخواهد نه بگويد و تكذيب كند؛ اين بايد محققانه باشد. چون در آيه قرآن كريم فرمود: بل كذّبوا بما لم يحيطوا بعلمه و لمّا يأتهم تأويله (5). ذات أقدس له يك عدّه را مذمّت كرده، فرمود: چرا اينها بدون تحقيق نفي كردند، گفتند نه ! وقتي نمي دانستند، بايد ساكت باشند. پس نه گفتن ما، يعني تكذيب كردن ما بايد محققانه باشد. آري گفتن ما، تصديق كردن ما، امضاء و اثبات ما هم بايد محققانه باشد، فرمود: برابر سوره مباركه اسراء كه لا تقف ما ليس لك به علم ا نّ السّمع و البصر و الفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً (6)، چيزي را كه نمي داني نگو، تصديق نكن، ننويس! ما، بين نفي و اثبات زندگي مي كنيم و هر دو طرفش را قرآن با سيم خاردار بست. فرمود: بخواهي به نفي نزديك بشوي، بايد محققانه باشد؛ بخواهي به اثبات نزديك بشوي، بايد محققانه باشد؛ اين منطق كتاب ماست! آثار عزاداري عاقلانه و محققانه مااگر بخواهيم درباره عترت سخني بگوئيم، عزاداري كنيم؛ آيا گريه مي خواهيم يا تقرّب لي الله مي خواهيم به وسيله عظمت سالار شهيدان؟!اين مارش عزا را كه مي زنند، صرف آهنگ است، حرف درآن نيست؛ خيلي ها را مي گرياند ! اين در اثر اينكه اعصاب را به سمت خود متوجه مي كند، اشك هم مي ريزاند. مگر اين مارش عزا و امثال اينها اشك نمي آورد؟ اين اشك عاقلانه است؟ نه. عاطفي است؟ نه. اين عصبي است !! بعضي از روضه خواني كردن ها هم همينطور است. اگر خداي ناكرده محتوا نداشته باشد، صرف آن آهنگ باشد، يا ر قّت هاي غير عاقلانه باشد؛ آن اشك اساسي ندارد ! گريه هدف دارو سازنده اشكي در اسلام مطرح است كه در برابر دشمن داخلي، سازنده اخلاق خوب باشد؛ در برابر دشمن خارجي يك سلاح نيرومندي باشد. اين كه در دعاي كميل در شب هاي جمعه، وجود مبارك حضرت امير فرمود: و سلاحه البكاء.ما يك دشمن دروني داريم كه با جهاد اكبر با او بايد بجنگيم. يك دشمن بيروني داريم كه صدام بود و الآن در غزه است و در جاهاي ديگر؛ اين فلسطين اشغالي اينطور است، اين صهيونيست اينطور است، آن استكبار جهاني اينطور است ! ما با كدام دشمن، با كدام سلاح مي توانيم بجنگيم؟ يك سلاحي كه بتواند ما را در برابر دشمن داخل و خارج بيمه كند، آن هوس ها را با تواضع و ناله هاي متّقيانه حل مي كنيم. اين اشك سالار شهيدان، اشك درباره كربلاست كه درس مبارزه و حماسه مي دهد؛ اين اشك، انسان را در برابر صهيونيسم و استكبار جهاني مقاوم مي كند. اشكي كه نتواند اسلحه يك ملّت باشد، آن اشك را دعاي كميل تائيد نكرده! اگر مداحي يا روضه خواني، عاقلانه و محققانه نباشد؛ اين گريه در برابر دشمن داخلي سلاح نيست! در برابر دشمن خارجي سلاح نيست! پس كدام گريه است كه اسلحه است؟ وجود مبارك حسين بن علي طوري زندگي كرد كه براي هميشه جهان اسلام مي تواند مسلّح باشد. بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از مبلّغان اعزامي به مناطق مختلف كشور، طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم، قم ؛ 5/ 10/ 1387 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ (1) نساء/ 46 (2) بقره/ 79 (3) مستدرك الوسائل/ 17/ 325 ـ با اندكي تفاوت (4) الكافي/ 1/ 43 ـ با تلخيص و تفاوت (5) يونس/ 39 (6) اسراء/ 36



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.