تبلیغات و خلاقیت حلقههای گمشده موزههای یزد
به گزارش پایگاه خبری یزدآوا، موزهها نقش بسیار مهمی در تاریخ و فرهنگ یک استان یا کشور دارند و تاریخ، تمدن و قدمت یک منطقه، استان و کشور را به نمایش میگذارند و از این طریق به حفظ هویت فرهنگی کمک میکنند، از این رو باید ارزش و اهمیت این جاذبه گردشگری و این میراث ماندگار برای مردم نهادینه شود.
براساس گزارش وزارت میراث فرهنگی کشور در سه ماهه فصل بهار سال جاری، هشت استانی که موزهها و آثار فرهنگی آنها پربازدید بودهاند، معرفی شدند که استان یزد با وجود به یدک کشیدن نام شهر میراث جهانی در بین آنها قرار ندارد و هیچکدام از موزهها و آثار تاریخی فرهنگی استان یزد نیز در بین آثار بازدید کشوری قرار نگرفته است و در مجموع یزد با آن دبدبه و کبکبه در زمینه آثار باستانی و تاریخی 1.4 درصد بازدید از موزهها و آثار فرهنگی را در کشور در فصل بهار به خود اختصاص داده است که حتی این عدد برای استانی چون کرمان 2.5 درصد بوده است البته استانهایی با میزان بازدید کمتر هم در این زمینه ثبت شدهاند اما با توجه به جایگاه استان یزد در زمینه آثار تاریخی و فرهنگی و همچنین میراث جهانی بودن شهر یزد این میزان بازدید سئوال برانگیز است.
استان یزد 36 موزه فعال دارد که تعدادی از آنها خصوصی، تعدادی تحت نظارت دستگاههای دولتی و مابقی نیز تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اداره میشود و از نظر تنوع نیز این موزهها شامل موزههای تخصصی، مردمشناسی و کار و پیشه و... میشوند.
رو به افزایش بودن آمار بازید از موزههای یزد
الهه خاکباز الوندیان، رئیس گروه موزههای اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد در خصوص وضعیت و میزان بازدید از موزههای استان یزد با بیان اینکه این موضوع که موزههای یزد کم بازدیدتر از استانهای دیگر هستند مورد پذیرش نیست، گفت: چنانچه بخواهیم فصلی نگاه کنیم در فصل تابستان شهرهای گرمسیری مانند یزد تعداد بازدید کنندهها و تعداد مسافرینشان کمتر است.
وی ادامه داد: ما مدعی این هستیم که در بسیاری از فصول سال که گردشگر در استان یزد وجود دارد، به همان اندازه که بناهای فرهنگی و تاریخی شناخته شده استان مورد بازدید قرار میگیرند موزههای یزد نیز بازدید میشوند.
خاکباز الوندیان تصریح کرد: خوشبختانه موزههای یزد نسبت به سالهای گذشته بسیار خوب راه خودش را باز کرده و به عنوان فضایی به عنوان بازدید برای گردشگران انتخاب میشود و آمارها نشان میدهد هر سال نسبت به سال قبل آمار بازدید از موزههای یزد رو به افزایش است و آمار بازدید نوروز امسال و افزایش آن نسبت به نوروز سال گذشته نیز این را نشان میدهد.
وی ادامه داد: برخی شهرستانها مانند اردکان در حوزه موزهها بسیار خوب کار کردهاند که این اقدام با تبلیغات و معرفی آثار و بناها صورت گرفته است و جهش بسیار خوب و حتی پلکانی را در بازدید از موزهها نسبت به سالهای گذشته و حتی ماههای گذشته داشته است که اهمیت تبلیغات را نشان میدهد.
تنوع و تعداد بالای موزهها در سطح استان یزد
رئیس گروه موزههای اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد با تنوع موضوعی و تعداد قابل توجه موزهها در سطح استان را بارزترین تفاوت آن با دیگر استانها دانست و افزود: 36 موزه در سطح استان یزد عدد قابل توجهی است و از نظر تنوع نیز هر فردی با هر سلیقهای و با هر سن و سالی میتواند از موزههای یزد بازدید داشته باشد و از آن لذت ببرد.
وی ادامه داد: موزههای یزد شامل موزههای دفاع مقدس به عنوان گنجینههای ایثار و شهادت، موزههای علوم طبیعی، موزههای مردمشناسی، موزههای اسناد و نسخ، موزههای آداب و رسوم و... در استان یزد تنوع موزهای یزد را نشان میدهد، ما حتی در مساجد استان هم موزه داریم، موزه مسجد میرخضرشاه با تک اثر فرش ثبت ملی شده و موزه مسجد جامع کبیر یزد با نمایش پارچه خانه خدا که نشان میدهد مساجد هم با میراث فرهنگی همراه کردیم.
عدم تبلیغات مهمترین ضعف موزههای یزد
خاکباز الوندیان عدم تبلیغات را مهمترین ضعف موزههای استان یزد عنوان کرد و افزود: ما سعی کردیم تعامل و ارتباط خوبی با شورای شهر و شهرداری برقرار کنیم و در حال پایهریزی و برنامهریزی مسیرهای صحیحی هستیم تا با ارائه بروشورها، نقشهها و تبلیغات همسان یک صدا و هم قدم در تبلیغات شهری باشیم، اگر بتوانیم موزهها را با تبلیغات خوب شهری و با گستردگی موضوعیت معرفی کنیم شاهد اتفاقات بسیار خوبی در این زمینه خواهیم بود.
مدیران موزههای یزد خلاق باشند
وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که باید مدیران موزهها به آن توجه کنند خلاق بودن است، نباید صرفاً موزه را به عنوان یک فضای نمایشگاهی برای نمایش آثار در نظر بگیریم، باید خلاقیت رو در داخل موزهها ببینیم و لمس کنیم، موزه باید جایگاه و پایگاهی برای برگزاری رویدادهای مختلف و تأثیرگذار تخصصی در حوزه خود موزه باشد، و نباید همیشه از نبود و کمبود اعتبار صحبت کنیم کمبود اعتبار در بقیه ارگانهای فرهنگ نیز وجود دارد باید از خلاقیت و تخصص کمک بگیریم و از مدیران موزهها این انتظار میرود که خلاقیت و تخصص خود را بالا ببرند تا بهترینها در این زمینه رقم بخورد.
در مجموع اینکه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد آمار وزارتخانه خود را که قطعا آمار ارائه شده در آن توسط خود استانها به وزارتخانه ارسال شده است را مورد خدشه قرار داده و قبول ندارد نکته جالب توجهی است، اما فارغ از این مسئله و ذکر دلایل نسبتاً قابل قبولی که در زمینه کاهش تعداد بازدید از موزههای یزد از مسئول مربوطه اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان ارائه شده، کاهش تعداد بازدید از موزههای استان یزد نمایانگر کاهش ورودی گردشگران به استان یزد است این موضوع مهمتر و اساسیتر است که هوشیاری و توجه مسئولان مربوطه را میطلبد.
انتهای خبر/
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|