شناسه : 10070643
گفتگو با جوان‌ترین عضو انجمن سرطان‌های زنان اروپا(2)

اثرات مصرف قلیان بر زنان باردار(بخش دوم)


مژگان کریمی زارچی جراح، متخصص زنان و فوق تخصص سرطان‌های زنان در گفتگو با خبرنگار یزد آوا به بیان خطراتی که مصرف قلیان و سیگار برای زنان باردار به دنبال خواهد داشت، پرداخت.

مژگان کریمی زارچی جراح، متخصص زنان و فوق تخصص سرطان‌های زنان در بخش دوم گفتگوی خود با خبرنگار یزد آوا، با اشاره به اثرات مخربتر استعمال قلیان نسبت به سیگار، گفت: درخانم‌های بارداری که در معرض دود قلیان هستند، کاهش وزن جنین بسیار شایع است و معمولأ پزشکان برای جلوگیری از مرگ داخل رحمی به دلیل محدود شدن رشد جنین ومختل شدن خونگیری جنین جفتی، مجبورند جنین‌هایی با محدودیت رشد و یا ناقص به دنیا بیاورند.

جوان‌ترین عضو انجمن سرطان‌های زنان اروپا با بیان اینکه زایمان زود رس مضرات و مشکلاتی را هم برای بچه وهم برای خانواده به همراه خواهد داشت، ادامه داد: چنانچه بچه در زایمان زودرس زنده بماند باید مدت‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان تحت نظر باشد و مرتبا انتی بیوتیک بگیرد تا به وزن نرمال برسد که تا آن زمان هم هزینه هنگفتی را به خانواده تحمیل می‌کند وهم مشکلاتی  را پس از آن در دوران بلوغش خواهد داشت.

کریمی ادامه داد: خانم بارداری که در معرض دود قلیان باشد در او عملکرد جنین جفتی مختل، خونگیری جفت کم، خونرسانی به جفت کم و جنین دچار محدودیت در تمام رشد اندام‌ها خواهد داشت و به دلیل خون رسانی ناقص جفت ممکن است میزان مایع آمنیوتیک دور جنین کاهش پیدا کند.

وی افزود: تمام این مشکلات به دنبال اثر مخرب قلیان و سیگار روی سیستم خون رسانی جنین جفتی است و کمترین ضررش کم شدن آب دور جنین، زایمان زود رس، اختلال و کاهش در رشد جنین، کم وزنی بچه و مشکل رشد در دوران بلوغ  خواهد بود.

این فوق‌تخصص سرطان‌های زنان تصریح کرد: خانمی که قبل از بارداری در معرض دود قلیان قرار گیرد به دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن، با تاخیر در حاملگی، نازایی به دلایل تخمدانی، عفونت‌های طولانی مدت داخل لگنی بدون علامت، بسته شدن لوله‌های رحمی و نازایی مواجه خواهد شد.

کریمی با بیان اینکه دود سیگار و قلیان جزء مهمترین علل زمینه ساز سرطان خون، سرطان سیستم لنفاوی و سرطان ریه است، گفت: مردهایی که از ابتدای دوران بلوغ به هر طریقی در معرض دود قلیان و یا سیگار بودند، خطر مبتلا شدن آن‌ها به سرطان ریه و سرطان خون زیاد است.

عضو هیئت مدیره انجمن سرطان زنان ایران افزود: در مطالعات اخیر دود سیگار و قلیان بعد از اشعه آفتاب به عنوان یکی از عوامل مهم سرطان پوست و بالاخص ملانوم پوستی در سنین بالاتر معمولأ  از سن 70 سالگی شناخته شده است.

وی بیشترین تأثیر استعمال قلیان و سیگار را  بر روی سیستم تنفسی عنوان کرد و گفت:  سرطان ریه از شایعترین سرطان در دو جنس مرد و زن است که دود سیگار و قلیان از مهمترین و اصلی ترین عامل و فاکتور این سرطان محسوب می‌شود و سرطان سیستم تنفسی در افرادی که قلیان مصرف می‌کنند چندین برابر بیشتر از دیگران خواهد بود.

کریمی با بیان اینکه دود سیگار و قلیان را می‌توان به عنوان عامل سرطان زا بر روی هر ارگانی از بدن شناخت، توصیه کرد: باید تا آنجا که ممکن است در این زمینه  فرهنگ سازی شود زیرا دانستن مضرات استعمال قلیان و سیگار مهمترین عامل پیشگیری کننده و پیشدارنده  افراد جامعه  در مصرف و استشمام دود آن‌هاست که زندگی فردی و خانوادگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن سرطان زنان ایران در پایان از برگزاری همایش سراسری تغذیه و سرطان در سالن دکتر جوادی بیمارستان شهید صدوقی  از 28 تا 30 بهمن ماه سال جاری خبر داد.

بخش اول گفتگوی مژگان کریمی زارچی جوان‌ترین عضو انجمن سرطان‌های زنان اروپا با خبرنگار یزد آوا را در این لینک بخوانید.




رای شما
میانگین (3 آرا)
The average rating is 4.0 stars out of 5.