شناسه : 23466608
معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش استان یزد:

افزایش دانش‌آموزان غیربومی، کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ بحران کمبود فضای آموزشی در انتظار استان یزد


معاون آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش استان یزد با اشاره به افزایش دانش آموزان مهاجر و غیربومی در یزد تصریح کرد: جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس یزد بالاست و این شلوغی کلاس‌ها کیفیت آموزش را پایین می‌آورد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، با اشاره به رشد 6 درصدی دانش‌آموزان ابتدایی استان یزد در سال تحصیلی جدید، اظهار کرد: تعداد دانش آموزان مقطع ابتدایی امسال در یزد  از 114 هزار نفر  به 121 هزار نفر رسیده است.

محمد حسن رادمنش با بیان اینکه امسال 23هزار و 300 کلاس اولی راهی مدرسه شدند، گفت: تعداد دانش‌آموزان کلاس اولی امسال نسبت به سال گذشته یک هزار و 100 نفر افزایش جمعیت داشته است.

وی با اشاره به اینکه امسال کمبود نیرو در دوره آموزش ابتدایی نداریم، گفت: در سال تحصیلی جدید 357 نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیز با آموزش‌هایی که دیدند بر سر کلاس‌ها حاضر شدند و هیچ کمبود نیرویی در پایه ابتدایی وجود ندارد.

وی با اشاره به افزایش دانش آموزان مهاجر و غیربومی در یزد تصریح کرد: جمعیت دانش‌آموزان در کلاس‌های مدارس یزد بالاست و این شلوغی کلاس‌ها کیفیت آموزش را پایین می‌آورد.

رادمنش ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش تعداد میانگین دانش‌آموزان کلاس‌های پایه‌های اول، دوم و سوم را 31 نفر و پایه‌های چهارم، پنجم و ششم را 34 نفر اعلام کرده است و آموزش و پرورش استان به کلیه مدارس نواحی آموزش و پرورش این اجازه را داده که از 10 درصدی که برای افزایش جمعیت کلاس در اختیار استان است استفاده کنند که در این صورت به هر پایه می‌توان سه نفر اضافه کرد.

وی تصریح کرد: کیفیت آموزش و پرورش، اشتغالزایی و امنیت استان دلیل مهاجرت غیربومی‌ها و افراد جویای کار به یزد است که اگر مسئولان استان تدبیری در کنترل این مهاجرت‌ها نیندیشد می‌تواند آسیب‌ و تبعات منفی را برای مردم یزد و دانش آموزان یزدی به دنبال داشته باشد که تلنگری به مسئولان استان است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه سال گذشته ماهیانه یک و نیم مدرسه یعنی 20 مدرسه در یزد ساخته شده است، گفت: افزایش جمعیت دانش‌آموزان در یزد موجب شده که مدرسه‌ای که امسال افتتاح شده است در هر پایه‌ای چهار کلاس راه‌اندازی و  تعداد بالایی دانش آموز در هر کلاس مشغول به تحصیل شود که کار معلم در این کلاس‌ها بسیار سخت است و کیفیت آموزش را بسیار پایین می‌آید.

رادمنش با اشاره به رشد دانش آموزان غیر بومی و اتباع در یزد گفت: 35 درصد از مدارس استان دچار فرسودگی هستند و با وجود اینکه سازمان نوسازی این مدارس مناسب نمی‌داند اما به دلیل کمبود فضای آموزشی مجبور به استفاده از آنها هستیم.

وی با تأکید بر اینکه همه مسئولان استان از جمله امام جمعه، استاندار، معاون سیاسی امنیتی و غیره باید چاره‌ای برای کمبود فضای آموزشی بیندیشند، تصریح کرد: ادامه روند افزایش جمعیت دانش آموزان، استان را با بحران کمبود فضای آموزشی و کلاس درس برای دانش‌آموزان مواجه خواهد کرد و باید خیرین مدرسه‌ساز و مسئولان برای ساماندهی فضاها و ساخت مدارس جدید اقدام کنند تا بتوان در سال‌های آینده از آنها استفاده کردو گرنه مجبور می‌شویم از همه مدارس را به صورت دوشیفت صبح و بعداز ظهر استفاده کنیم که کیفیت را بسیار پایین می‌آورد.

انتهای پیام/ ف




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.