افزایش مراجعات با راهاندازی دفتر ارتباطات مردمی/ نظارت بر دستگاههای دولتی در استان باید افزایش یابد
ابوالقاسم دهقان در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، درخصوص دفتر ارتباطات مردم استانداری یزد گفت: با توجه به اینکه در هر استانی مرکزی برای مراجعات مردمی و راهنمایی آنها نیاز است و عمدتاً در هر مرکز استانی، استانداری را به عنوان دستگاه بالاتر از همه دستگاههای دولتی قلمداد میکنند دفتر ارتباطات مردمی راهاندازی شده است.
وی با بیان اینکه عدم همکاری و یا عدم پیگیری مسائل مختلف در ادارات استان منجر به سرریز شدن مراجعات به استانداری شده است، افزود: در چند سال گذشته به طور غیررسمی مراجعات مردمی به استانداری وجود داشته اما مجدداً به عنوان یک مرکز رسمی دفتر ارتباطات مردمی راهاندازی شد و ساختمان جدیدی که در ورودی استانداری بنا شده با همین هدف ایجاد شده که مردم بتوانند به آن مراجعه و مسائل و مشکلاتشان را مطرح کنند.
مسئول دفتر ارتباطات مردمی استانداری یزد عنوان کرد: این دفتر اکنون با امکانات خوب اداری، استقرار دبیرخانه و میز خدمت، محل مراجعات مردمی است و بخش دیگری از کار رسیدگی به درخواستها و شکایات مردمی نیز از طریق سامد(سامانه ارتباط الکترونیکی مردم و دولت) استان انجام میشود که شماره تلفن 111 به صورت شبانهروزی آماده دریافت پیشنهادها و انتقادات مردمی است.
دهقان افزود: دفتر بازرسی، مديريت عملكرد و امور حقوقی استانداری یزد نیز بخش دیگری از کار را انجام میدهد و وظیفه نظارت بر عملکرد مدیران و رسیدگی به شکایات مردمی نیز بر عهده دارند که بخشی از وظیفه این دفتر نیز در ارتباط با مراجعات مردمی و رسیدگی به درخواستها و مطالبات آنها است.
افزایش بسیار زیاد مراجعات مردمی به دفتر ارتباطات مردمی استانداری
وی با اشاره به افزایش بسیار زیاد مراجعات مردمی به دفتر ارتباطات مردمی استانداری یزد تصریح کرد: به محض ایجاد این دفتر و ابلاغی که در رابطه با مسئولیت آن صادر شد مراجعات مردمی به استانداری بسیار افزایش پیدا کرده و از این رو نظارت و بازرسی بر عملکرد دستگاههای دولتی و اداری استان باید افزایش یابد.
مسئول دفتر ارتباطات مردمی استانداری یزد ادامه داد: عمده مراجعاتی که به استانداری انجام شده است به این دلیل است که یا درخواستهای مردمی در قوانین و ضوابط اداری دستگاهی که به آن مراجعه شده نگنجیده است و محدودیت و معذوریتهای قانونی در مورد آن درخواستها وجود داشته است، و بخشی از مراجعات به دفتر ارتباطات مردمی نیز به دلیل سهلانگاری و بیتوجهی در برخی دستگاههای دولتی نسبت به درخواستهای مردم است که لزوم نظارت بر دستگاههای دولتی را میرساند.
دهقان تأکید کرد: با توجه به مراجعات مردمی به استانداری، باید عملکرد مدیران، معاونان و کارشناسان دستگاههای مختلف استان مورد ارزیابی قرار گیرد و ادارات و سازمانها طبق دستورالعمل باید وظایفی که به آنها محول شده را به نحو احسن انجام دهند و منجر به مراجعه مردم به استانداری نشود.
وی با بیان اینکه مهمترین بخش کار در دفتر ارتباطات مردمی راهنمایی مردم با سعهصدر و حوصله است، افزود: بخشی از مراجعات مردمی مربوط به تسهیلات بانکی و بدهیهای بانکی آنها است که بالاخره بانکها قوانین و ضوابط خودشان را دارند و ما باید مردم را در این زمینه مشاوره بدهیم و راهنمایی کنیم چرا که بسیاری از مشکلات به دلیل عدم آگاهی مردم از مسائل موجود رخ میدهد و آنها را دچار سردرگمی میکند.
حضور مدیران و مسئولان دستگاهها در بین مردم
دهقان با بیان اینکه در تلاش هستیم تا استاندار و مسئولان استانی رویه دیدار با مردم را دنبال کنند و اینگونه نباشد که منتظر مراجعه مردم بمانند، افزود: در ایامالله دهه فجر با تلاش و همت بسیجیان حرکت جهادی انجام گرفت و تعدادی از مدیران از جمله مدیران دستگاههای خدمت رسان در محل نماز جمعه حضور پیدا کردند و مردم مشکلات و مسائل خود را با آنها در میان گذاشتند، و قصد تداوم این حرکت را داریم که مدیران دستگاههای دولتی در محلات در روستاها و شهرهای استان در میان مردم بروند و مکلف شوند تا در میان مردم حضور پیدا کنند و به سمت آنها بروند و مراجعه مردم به دستگاههای دولتی کمتر شود.
وی افزود: دفتر ارتباطات مردمی باید از توان و ظرفیت دستگاههای دولتی و همچنین مؤسسات غیردولتی برای حل مشکلت مردمی و درخواستهایی که در مراجعات خود به این دفتر دارند استفاده کنیم و در حقیقت وظیفه دفتر ارتباطات مردمی ایجاد زمینههای مختلف ارتباط بین مسئولان و مردم است که این با حضور مسئولان در محلات و در بین مردم محقق میشود و همچنین با مشاوره و راهنماییهایی که انجام میگیرد مردم از بسیاری از سردرگمیها در مورد مسائل مختلف بیرون میآیند.
مسئول دفتر ارتباطات مردمی استانداری یزد عنوان کرد: مردم پیش از این روزهای یکشنبه با هدف ملاقات با استاندار مراجعه داشتند اکنون با ایجاد این دفتر، مراجعات مردمی معمولا در طول ساعات اداری انجام میگیرد و این دفتر با بررسی درخواست و مشکل مردم در جهت راهنمایی و مشاوره با آنها اقدام میکند و همچنین با ارتباط با دستگاهی که مردم نسبت به آن دچار مشکل شدهاند یا درخواستی داشتهاند ارتباط میگیرد و در جهت رفع و حل و فصل آن مشکل برمیآید و در مواردی که نیاز به اقدام مستقیم استاندار باشد زمینه دیدار فراهم میشود.
دهقان گفت: بیشترین تلاش ما این است که مدیران، معاون و کارشناسان که در رأس ادارات استان قرار دارند به مراجعات مردمی به نحو احسن پاسخگو باشند تا مردم به دلیل بیتوجهی و عدم همکاری آنها مجبور به مراجعه به استانداری نشوند و این حس ایجاد نشود که استانداری به عنوان دستگاه مرکزی و استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان بار همه مسئولیتهای ادارات را به دوش بکشد، همچنین فرمانداران و بخشداران هر شهرستان و منطقه نیز باید به حل و فصل مسائل مردم بپردازند تا مردم مجبور به مراجعه از مناطق دور به مرکز استان نشوند.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|