شناسه : 21500517

افشاگری جوکار در زمینه استفاده فولاد مبارکه اصفهان از خط لوله انتقال آب یزد


نماینده سابق مردم یزد و اشکذر در مجلس گفت: اخیرا طبق مصوبه وزارت نیرو به فولاد مبارکه اصفهان اجازه برداشت آب از خط لوله اول انتقال آب به استان یزد داده شده است در حالی که این خط لوله از منابع انسانی و جیب مردم یزد احداث شده است و انشعاب گرفتن از آن خلاف مقررات و ضوابط است.

نماینده سابق مردم یزد و اشکذر در مجلس در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا گفت: اخیرا طبق مصوبه وزارت نیرو به فولاد مبارکه اصفهان به دلیل کمبود آبی که با آن مواجه است اجازه برداشت آب از خط لوله اول انتقال آب به استان یزد داده شده در حالی که این خط لوله از منابع انسانی و جیب مردم یزد احداث شده است و انشعاب گرفتن از آن خلاف مقررات و ضوابط است و چنانچه انشعابی از این خط لوله قرار بود صورت گیرد باید مجوز آن از سوی مردم استان یزد صادر می‌شد.

محمد صالح جوکار با بیان اینکه مردم استان یزد با کمبود آب شرب مواجه هستند و بخش مهمی از آب‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد آب‌های ناسالم هستند که از چاه‌های مختلف بهره بردای می‌شود، ادامه داد: با وجود اینکه باید 98 میلیون مترمکعب از خط لوله انتقالی به استان یزد تخصیص می یافت در سال‌های گذشته هیچ موقع این تخصیص کامل نشده و شاید تنها دو سوم آن به استان انتقال می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه اقدام وزارت نیرو در صدور مجوز به فولاد مبارکه اصفهان برای برداشت آب از خط لوله انتقال آب استان یزد جنبه قانونی ندارد، تصریح کرد: با توجه به تجربیاتی که در گذشته وجود دارد و خسارتی که قبلا به این خط لوله وارد شده است این اقدام وزارت نیرو زمینه را برای دیگران نیز فراهم می‌کند تا به این خط لوله دوباره تعرض کنند که حقوق مردم استان یزد در این زمینه پایمال می‌شود.

جوکار اذعان کرد: برداشت آب از خط لوله انتقال آب استان یزد توسط فولاد مبارکه اصفهان بدون اینکه هزینه‌ای برای این واحد صنعتی داشته باشد انجام می‌شود در حالی که این کار هزینه مردم استان یزد را افزایش خواهد داد و موجب استهلاک هزینه سرمایه‌گذاری مردم یزد در این خط لوله می‌شود.

وی ادامه داد: اولویت تأمین آب برای مصارف شرب و بهداشت است و این برای مردم یزد قابل قبول نیست که آب انتقالی که برای شرب آنها در نظر گرفته شده است به مصرف صنعتی برسد.

جوکار با بیان اینکه متأسفانه هنوز الگوی مناسب در عرصه کشاروزی نداریم و الگوی مصرف به طور دقیق انجام نمی‌شود، یادآور شد: مردم استان یزد در شرایط کم آبی و بی آبی به سر می‌برند اما شاهدیم که در استان همجوار هنوز کشاورزی و برنج کاری انجام می‌شود و سرانه مصرف آب در برخی مناطق کشور بالاست که باید همسان‌سازی در این رابطه صورت گیرد چرا که  ادامه این روند و عدم مدیریت منابع آبی که در اختیار داریم در آینده با مشکلات جدی‌تر مواجه خواهیم شد.

نماینده سابق مردم یزد در مجلس با بیان اینکه خط لوله انتقال آب به استان خاص مردم یزد است و هیچ کس حق برداشت از آن را ندارد، تأکید کرد: باید مسئولان و نمایندگان استان نیز در این زمینه دقت لازم را داشته باشند و از این برداشت غیر قانونی جلوگیری کنند و نگذارند این اقدام به روند عادی تبدیل شود و مردم استان را با مشکل مواجه کند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه ستان یزد بستگی به انتقال آب دارد و باید تمام منابعی که در اختیار است بسیج شوند که خط دوم انتقال آب به یزد نیز سرعت گیرد و به طور کامل اجرا شود.

این افشاگری نماینده مردم یزد و اشکذر در خصوص استفاده فولاد مبارکه اصفهان از خط لوله انتقالی آب به استان یزد در حالی است که برخی مسئولان استانی این موضوع را شایعه عنوان کرده بودند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.