شناسه : 21202009
پسابرجام و گشایش های نامرئی!

آقای رئیس‌جمهور!‌ مگر این چند روزه دریابی...


قاطبه مردم از دستاوردهای برجام همان تصوری را دارند که رئیس‌کل بانک مرکزی دولت روحانی دارد: «تقریبا هیچ»!

به گزارش یزد آوا به نقل از یزد رسا، دکتر روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی در اوایل سال 92، وعده‌های امیدوارکننده‌ای به مردم داد و از گشایش اقتصادی در مدت صدروز هم گفت و البته در سایه همان وعده‌های دلربا توانست با آرایی هرچند شکننده قامت به کسوت ریاست‌جمهوری بیاراید.

 به سرانجام رساندن برد-برد مذاکرات هسته‌ای راهبردی‌ترین شعار انتخاباتی روحانی به شمار می‌رفت. بنابراین دفاع او از برجام و تلاش برای بزرگنمایی آن، شگفت نیست. چه این‌که وی به تعبیری، همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد مذاکرات هسته‌ای و متعاقب آن برجام قرار داده بوده و اکنون نمی‌تواند شاهد ناکام‌ماندن بسیاری از وعده‌ها و شعارهای خویش باشد.

در این راستا استفاده از تعابیر تندی چون بی‌سواد و بزدل و بی‌شناسنامه و ... درباره منتقدان چندان دور از انتظار نبوده و نیست. همچنین است گریز‌های پی در پی رئیس‌جمهور به دستاوردهای برجام؛ دستاوردهایی که گویا بیش‌تر برای رئیس‌جمهور جلوه‌گری می‌کند و آحاد مردم، نتوانسته‌اند فراتر از شعارها آن را به طور ملموس درک کنند. قاطبه مردم از دستاوردهای برجام همان تصوری را دارند که رئیس‌کل بانک مرکزی دولت روحانی دارد: «تقریبا هیچ»!

در آخرین مورد نیز دکتر روحانی در دیدار اعضای شوراهای عالی کشور، با تاکید بر «ضرورت بهره‌گیری از فرصت ماه مبارک رمضان به‌ویژه در فضای پسابرجام»(!)، گفته است: «اکنون هر روز یک گشایش جدید برای مردم حاصل می‌شود و این گشایش‌ها جای شکرگزاری دارد.»

روشن نیست رئیس‌جمهور محترم در چه فضایی سیر می‌کند و چه برآوردی از قضاوت‌ آحاد ملت درباره عملکرد دولت و نتایج برجام دارد؛ اما هر چه باشد، تردیدی نیست که وی یا درک صحیحی از واقعیت‌های جامعه و انبوه مشکلات اقتصادی و معیشتی و رکود کمرشکن کنونی ندارد یا به احتمال قوی‌تر، بیش از دیگران به مشکلات آگاه است اما با توجه به شعارها و وعده‌‌های انتخاباتی، قرار گرفتن پشت سپر دفاعی و دمیدن در تنور بزرگ‌نمایی دستاوردهای برجام و... را راهکاری مناسب تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 96 می‌داند. این در حالی است که بر اساس شواهد و قرائن متعدد، چنین رویکردی دیگر جواب نمی‌دهد. چه این‌که مردم در سه سال اخیر دستاورد ملموسی از مذاکرات هسته‌ای و شعارهای آن‌چنانی مشاهده نکرده‌اند و بر خلاف تبلیغات پرطمطراق، عملا نه‌تنها گشایش خاصی را در زندگی خود شاهد نیستند بلکه با مشکلات شدید معیشتی و اقتصادی و رکود بی سابقه دست و پنجه نرم می‌کنند.

بنابراین منطقی آن است که رئیس محترم و دولت متبوع وی به جای بزرگ‌نمایی برجام و مذاکرات هسته‌ای و دست‌آویختن به دستاوردهایی که مابه ازای خارجی ندارند، این یک سال باقی مانده را دریابند؛ شاید بتوانند اندکی از انتظارات بحق مردم و بخش کوچکی از انبوه وعده‌های داده‌شده را محقق سازند. چه در غیر این صورت، مردم نشان داده‌اند که عهد اخوت با کسی نبسته‌اند و در خرداد سال آتی پاسخ مناسبی به وعده‌های محقق‌نشده و بزرگ‌نمایی‌های آنچنانی خواهند داد.

نویسنده: علیرضا باهنر

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.


یادداشت یادداشت

محتوا با برچسب ملکزاده.

هیچ نتیجه ای وجود ندارد

گفتگو گفتگو

محتوا با برچسب ملکزاده.

هیچ نتیجه ای وجود ندارد

گزارش گزارش

محتوا با برچسب ملکزاده.

هیچ نتیجه ای وجود ندارد