شناسه : 32745917
معاون بهداشت و درمان جمعيت هلال احمر استان يزد:

حذف پوشش بیمه ای داروهای بدون نسخه باعث افزایش خوددرمانی می شود


حرازی زاده اعلام کرد: حذف پوشش بیمه ای داروهای بدون نسخه روند خوددرمانی را افزایش می دهد، قبلاً که این داروها مشمول بیمه می شد حداقل انگیزه برای مراجعه به پزشکان نیز بیشتر بود.

به گزارش یزد آوا؛ با مصوبه شورای عالی بیمه، پوشش بیمه ای داروهای بدون نسخه (داروهای OTC) حذف شد. این داروها 160 قلم بوده و داروهایی هستند که تاثیرات درمانی خطرناک یا سمی کمتری دارند و خود بیمار می‌تواند به راحتی بدون نسخه از داروخانه تهیه کند که استامینوفن از جمله آن‌ها است.

قرار است حدود 140 میلیارد تومان حاصل از این طرح برای کمک به حمایت از داروهای بیماران صعب العلاج، اختصاص یابد.

در این میان برخی معتقدند با این اقدام از مصرف این داروها کاسته می شود که این اتفاق خوبی است، اما در مقابل برخی از متخصصان نظیر دکتر محسن حرازي زاده معاون بهداشت و درمان جمعيت هلال احمر استان يزد معتقدند این کار باعث افزایش خودتجویزی میان بیماران می شود.

حرازي زاده در مصاحبه با یزد آوا؛ با در این رابطه گفت: خوددرمانی پدیده خوبی نیست و به نظر بنده حذف پوشش بیمه ای داروهای بدون نسخه این روند را افزایش می دهد. قبلا که این داروها مشمول بیمه می شد حداقل انگیزه برای مراجعه به پزشکان نیز بیشتر بود. اما الان که این اتفاق افتاده باعث شده بیماران حداقل در مراحل اولیه به پزشک مراجعه نکنند و در نتیجه این فرهنگ خود درمانی بیشتر بین بیماران جا بیافتد.

معاون بهداشت و درمان جمعيت هلال احمر استان يزد ادامه داد: اما اکنون بیمار تنها زمانی به درمانگاه و به پزشک مراجعه می کند که پیش از آن تمام داروها را مصرف کرده و بهبود نیافته است و این باعث سخت شدن طبابت و بهبودی فرد می شود.

وی اضافه کرد: ضمناً خیلی از میکروب ها ممکن است نسبت به داروهایی که خود تجویزی انجام شده و خود مریض استفاده کرده مقاوم شده باشد.

حرازی زاده بیان داشت: بالاخره کسانی که چنین تصمیمی گرفته اند ممکن است ایده های دیگری داشته باشند ولی شخصا به عنوان یک پزشک گمان نمی کنم این طرح اثر مثبتی داشته باشد و در مقابل فکر می کنم عوارض اجتماعی و درمانی آن بیشتر باشد.

وی گفت: هر دارویی دوز مصرف خاصی دارد که مصرف بیش از اندازه آن ممکن است منجر به مسمومیت شود، ممکن است نیاز باشد قبل یا بعد از یک وعده غذایی مصرف شود، ضمنا برخی از داروها ممکن است با یکدیگر تداخل داشته باشد.

معاون بهداشت و درمان جمعيت هلال احمر استان يزد  ادامه داد: برای مثال آلومینیوم ام جی اس بیشتر برای مشکلات معده تجویز می شود که عوارضش می تواند یبوست باشد، بیمار ممکن است با دل پیچه به داروخانه مراجعه کرده و این دارو را تهیه کند، در نتیجه نه تنها روی دل پیچه اثر نمی کند بلکه دل دردهایی که ایجاد یبوست می کند را نیز در مریض افزایش می دهد.

وی در پایان تاکید کرد: لذا با توجه به این موارد به نظر می رسد اجرای این طرح اقدام درستی نباشد.

انتهای پیام/
 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.