شناسه : 37013647

درباره وعده وزیر نیرو مبنی بر تک رقمی کردن نرخ بیکاری در یزد


یکی از موارد تعیین کننده در نرخ بیکاری استان در دو سال آینده که جناب وزیر قول تک نرخی کردن آن را داده اند جمعیت فعال استان است.

به گزارش یزد آوا، عباس علی‌راد کارشناس اقتصادی، در واکنش به اظهارات وزیر نیرو مبنی بر تک رقمی شدن نرخ بیکاری در استان یزد، نوشت:

وزیر‌ محترم نیرو در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد گفته‌اند: «با توجه به ظرفیت‌ها و نقدینگی ۴۵ هزار میلیارد تومانی در استان، تلاش خواهیم کرد طی برنامه‌ای دو ساله نرخ بیکاری در این استان تک رقمی شود.»

افزایش یا کاهش نرخ بیکاری، صرفا تحت تاثیر ایجاد شغل های جدید نیست و متاثر از خالص اشتغال است.

خالص اشتغال یک متغیر در جریان است و با ایجاد شغل های جدید افزایش و با بیکار شدن افراد شاغل کاهش می یابد.

نقد اول: بهتر است جناب وزیر ابتدا بفرمایند برنامه ایشان برای حفظ اشتغال موجود در استان یزد کدام است؟ 

یکی از موارد تعیین کننده در نرخ بیکاری استان در دو سال آینده که جناب وزیر قول تک نرخی کردن آن را داده اند جمعیت فعال استان است.

نقد دوم: جناب وزیر روند جمعیت فعال استان یزد در دو سال آینده را چگونه برآورد نموده اند که این گونه در حوزه بازار کار وعده های صریح می دهند؟

جناب اردکانیان فرموده‌اند تلاش می‌کنند با توجه به ظرفیت‌ها و نقدینگی ۴۵ هزار میلیارد تومانی در استان، نرخ بیکاری تک رقمی شود.

مانده کل مبلغ سپرده‌ها در سیستم بانکی استان یزد در پایان اردیبهشت ۹۸ پس از کسر سپرده قانونی حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان است.

از این ۲۱ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان آن به صورت تسهیلات از طرف بانک های استان پرداخت شده است.

نقد سوم: به عنوان یک معلم اقتصاد در دانشگاه بی‌صبرانه مشتاقم بدانم رقم ۴۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی که جناب وزیر از آن در استان یزد یاد می‌کنند دقیقا کجاست؟

نگارنده توصیه می‌کند به جهت تخصصی بودن مفاهیم بازار کار، نظام بانکی و پیچیدگی های بیکاری در استان یزد ضرورتا جناب وزیر برای نشست های ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان از کارشناسان اقتصادی مشاوره بگیرند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.