شناسه : 10606887
رئیس پارک علم و فناوری استان یزد:

عدم توازن بین منابع،موجب مهاجرت نخبگان می‌شود/ عدم رونق بازار فناوری از مشکلات پارک‌های علم و فناوری


رئیس پارک علم و فناوری استان یزد عدم توازن شدید بین منابع را چالش برانگیزتر از کمبود منابع آبی، مشکلات زیست محیطی و فقر امکانات دانست و گفت: عدم توازن در منابع موجب می‌شود که یزد با وجود جایگاه خوب در منابع انسانی با مهاجرت شدید نخبگان و از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی روبرو شود.

به گزارش خبرنگار یزد آوا، داریوش پورسراجیان  رئیس پارک علم و فناوری استان یزد صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: پارک علم و فناوری استان یزد 258 شرکت از جمله مراکز فناوری اقبال، مراکز رشد یزد و سایر شهرستان‌ها را تحت پوشش خود دارد.

 

وی با اشاره به شاخص‌های کلیدی گفت: 80 در صد از این شرکت‌ها، شرکت‌های موفقی بوده‌اند و با ارزیابی که توسط معیارهای سالیانه انجام می‌شود، شرکت‌هایی که ضعیف عمل کنند، خارج می‌شوند و جای خود را به شرکت‌هایی با فعالیت بهتر خواهند داد.

پورسراجیان با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان با اتکا بر فعالیت اقتصادی بر توسعه فناوری صورت می‌گیرد، ادامه داد: به این اقتصاد در سیاست‌های کلان و چشم انداز بیست ساله و برنامه چهارم و پنجم توسعه پرداخته شده است.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان عدم توازن شدید بین منابع را چالش برانگیزتر از کمبود منابع آبی، مشکلات زیست محیطی و فقر امکانات دانست و با اشاره به چندین سال برتری استان یزد در پذیرش در دانشگاه‌های کشور گفت: عدم توازن در منابع موجب می‌شود که یزد با وجود جایگاه خوب در منابع انسانی با مهاجرت شدید نخبگان و از دست دادن سرمایه‌های اجتماعی روبرو شود و این موضوع ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه  اقتصاد دانش بنیان را نشان می‌دهد.

 

پور سراجیان حمایت و توسعه در اقتصاد دانش بنیان، کمک به زنجیره تبدیل ایده به فناوری را از مأموریت‌های پارک علم و فناروی خواند و با بیان اینکه چشم انداز پارک علم و فناوری تبدیل شدن به قطب فرهنگی ملی در سطح بین المللی است، ادامه داد: بدون ایجاد حساسیت اجتماعی نسبت به موضوع علمی و فرهنگی نمی توان به این هدف دست یافت.

 

وی با اشاره به تفاهم نامه ای که معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری امضا شده است، گفت: این تفاهم نامه که در مراحل عملیاتی است با همکاری صندوق توسعه فناوری زمینه خوبی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان است.

 

پور سراجیان با اشاره به تأکید استاندار یزد در بحث آب، افزود: مرکز توسعه فناوری آب استان یزد راه اندازی شد که فعالیت‌های خوبی نیز داشت و همچنین اتاق فکر برای بررسی چالش‌ها و فرهنگ سازی و رفع مشکلاتی که در مدیریت آب از جمله در حوزه مصرف وجود دارد، تشکیل شد.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان یزد یکی از موانع بر سر پارک‌های علم و فناوری را عدم رونق بازار فناوری در کشور عنوان کرد و گفت: عدم وجود بازاری که در آن فناوری خریدو فروش به دلیل نبود مقرراتو صیانت از مالکیت معنوی مانعی بر سر راه فعالیت پارک علم و فناوری است و این پارک در زمینه ایجاد تقاضا  و بازار فناوری نیز فعالیت می‌کند.

 

وی با یادآوری برگزاری یازدهمین جشنواره ملی ایده های برتر اسفند ماه سال جاری در پارک علم و فناوری استان یزد  آن را نمونه خوبی از همکار بخش خصوصی خواند.

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.