شناسه : 6278397
حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد:

مسئله نام گذاری در اسلام مورد توجه قرار گرفته است


حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد کارشناس دینی گفت : نام و نام گذاری فرزندان در اسلام مورد توجه بوده است

به گزارش یزد آوا ، حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد کارشناس مسائل دینی در مراسمی با اشاره به اهمیت نامگذاری از منظر اسلام گفت :موضوع نامگذای، در اسلام بسیار مورد دقت قرار گرفته است. بعضی می‌گویند اسم چیز مهمی نیست ولی هست. به یک معنا گاهی عمل به ظاهر مهم تر وظریف تر است. 


وی در ادامه افزود :یک سیب  که از درخت می‌افتد یک عمل جزئی است ولی یک نفر با فهم و درک، جاذبه زمین را کشف می کند یعنی یک تئوری بزرگ را در دنیا مطرح می‌کند. اسم در اسلام بسیار سفارش شده است. آن روایت معروفی که می‌فرماید: حق فرزند بر پدر این است که اسم نیکو و پسندیده برایش انتخاب کند؛ روز قیامت پدر و مادرهایی که اسم بد گذاشتند مواخذه می‌شوند و باید جواب دهند. 

فرحزاد همچنین بیان داشت : اسم بد یا خوب در شخصیت انسان بسیار مؤثر است. اسم کم نداریم که بعضی سراغ اسم‌های بی‌معنی و کم معنا و گل و گیاه و ستاره ویا اسم های خارجی می‌روند.

این کارشناس مسائل دینی در نکوهش اسامی فرنگی از منظر روایات اظهار داشت :در مورد اسم‌های خارجی روایتی دیدم که می‌فرماید: کسی خودش را در معرض بی‌اختیاری قرار نمی‌دهد مگر به خاطر ذلت وخواری. بعضی بچه‌ها فی نفسه احساس کمبود و حقارت می‌کنند فکر می‌کنند که حالا با اسم غربی و یا شرقی یا اسم جدید که کسی تا حالا نشنیده می‌توان کمبود شخصیت را جبران کرد. در صورتی که اینها خیالات و توهم است واقعا یک توهم بیش نیست.

وی در ادامه با اشاره به به دعای جوشن کبیر افزود : من به ذهنم آمد همین دعای جوشن کبیر که همه بلد هستید پر است از اسم‌های خدا، غیر از اسم های خاص که مخصوص خداست مثل الله، رحمان که نمی‌توان روی انسان گذاشت و باید عبد به آنها اضافه کرد: عبد الله، عبدالرحمن، بقیه اسامی را می‌توان گذاشت که صفات خدا هستند مثل رئوف، رحیم و کریم می‌شود. می توان عبد هم به آنها اضافه کرد که بهتر، نور علی نور. 

 حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد گفت :در هر صورت ما اسم کم نداریم و اسامی و القاب ائمه که هر کدام از چهارده معصوم یک اسم دارند یک کنیه و لقبهای فراوان، برای امام زمان در کتاب عبقری الحسان بیش از صد اسم و لقب آورده هادی، مهدی، بقیه الله، ناصر، منصور، حجت و ... . که من حفظ نیستم. امام زمان خیلی القاب دارند بعضی را شاید هیچ کدام نشنیده باشیم خوب آدم برود آنها را پیدا کند ، جدید هم هست. 

وی در ارتباط با سنت تغییر نام نیز بیان داشت : نامگذاری قطعا و بلاشک در شخصیت فرزندان موثر است ببینید پیامبر(ص) یکی از شیوه‌هایشان این بود که اسم‌هایی که ناجور بود را عوض می کردند. مثلا یکی می‌آمد،حضرت به او می گفتند اسمت چیست؟ می گفت: عبد العزی؛ بنده بت. حضرت فرمودند این اسم زیبا  نیست اسمت را بگذار عبدالرحمن. یا مردم بچه هایشان رامی اوردند پیامبر نامگذاری کنند. این سنت خوبی است. 

فرحزاد در ادامه اظهار داشت :  الان متأسفانه حرمت علما یا پدر بزرگها یا پدر گاهی کمتر گرفته می شود. اینکه می گویند بروید مشورت کنید کار خوبی است. حالا به عنوان مشورت یا کمک گرفتن از بزرگان یا عالم محل خیلی سنت پسندیده ای است. حاج آقای عرفان کتابی نوشته و تمام اسم های خوب و زیبا و اسامی ائمه راچاپ کرده که انسان می تواند اسم خوب انتخاب کند.

وی در مدح سنت تکرار اسم های خوب گفت : اسم خوب آن قدر مهم است که امام حسین علیه السلام فرمود خدا هر چه پسر به من بدهد من اسمش را علی می گذارم. بعضی فکر می کنند تکرار نباید باشد چه اشکالی دارد تکرارش هم عیب ندارد منتها می تواند پیشوند یا پسوند اضافه کند. مثل امام حسین علیه السلام علی اکبر، علی اوسط، علی اصغر. و این که مثلا کسی برادرش فرزند دارد و می گوید این اسم تکراری است وپسر برادرم همین اسم را دارد؛ این هم فکر غلطی است در حالی که می توان پیشوند و پسوند اضافه کرد که اشتباه نشود. مثل محمد علی، علی محمد و...

این کارشناس دینی در ادامه افزود : هم امام حسین و هم امام حسن اسم فرزندانشان را فاطمه گذاشتند که نام مادرشان هم هست. فاطمه بنت الحسین فاطمه بنت الحسن، اینکه الان اسم مادرم و خواهرم فاطمه است و من نمی توانم بگذارم غلط است. اینکه در روایات داریم که افرادی که به نام پیامبر یا فاطمه و اهل بیت هستند خدا به آنها لطف می کند. این نام گذاریها ترویج مکتب اهل بیت است رواج فرهنگ اهل بیت است.

وی با اشاره به اسم های احترام بر انگیز گفت :من در یک دهه محرم زابل بودم که 30% مردم از اهل سنت هستند وخیلی جالب بود که آقایان می‌گفتند خود اهل سنت راغب هستند اسم فرزندان را اسم اهل بیت بگذارند. فاطمه، حسن، حسین و .. امام جمعه زاهدان گفته بود شما بیایید پای خطبه من بپرسید اکثراً اسم اهل بیت را دارند.آنها افتخار می‌کنند می گویند ای کاش اسم بچه‌هایمان فاطمه، حسن، حسین .. بود. اسم های اهل بیت را ترویج کنید. محضر امام صادق(ع) آمد عرض کرد اسم بچه ام را فاطمه گذاشتم امام منقلب شدند 3 بار دست به پیشانی زدند فرمودند: آه، آه، آه. حالا که او را فاطمه نام نهادی مواظب باش او را اهانت نکنی. به او بی ادبی نکنی. جسارت نکنی . یعنی نام فاطمه آرامش دهنده و تکریم آور است.

ان شاءالله که خدای متعال به همه ما توفیق بندگی عنایت بفرماید.

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.