شناسه : 35001424
مدیرکل استاندارد استان یزد:

معضل جدی استاندارد؛دانش پایین برخی تولیدکنندگان است


مدیرکل استاندارد استان یزد دانش پایین در برخی تولیدکنندگان را معضل جدی استاندارد دانست.

به گزارش یزد آوا؛ محمدحسین ماجدی اردکانی با اشاره به وضعیت استاندارد کالاهای تولیدی در استان یزد، گفت: در استان یزد فرآورده‌های تولیدی بیش از ۸۵۰ واحد تولیدی مشمول استاندارد اجباری است و کیفیت آن‌ها از سوی اداره کل استاندارد کنترل می‌شود.

وی بابیان اینکه خوشبختانه در این میان، حدود ۱۵ درصد واحدها همیشه حفظ کیفیت کرده و استاندارد هستند و کیفیت مابقی گاه‌گاهی دچار اشکال است، افزود: بر اساس بند ۲۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، کلیه محصولات داخلی بایستی از مراحل تولید تا مصرف تحت پوشش استاندارد قرارگرفته و نسبت به ترویج آن‌ها اقدام شود.

مدیرکل استاندارد استان یزد با تأکید بر اینکه عمده اشکالات این سازمان مربوط به نشانه‌گذاری، تغییر در مواد اولیه و گاه‌گاهی اختلاف کیفیت تولیدات در نوبت‌های مختلف کاری است، خاطرنشان کرد: دانش پایین در برخی تولیدکنندگان نیز معضلی جدی است؛ همچنین کیفیت بسیاری از کالاهای مشمول استاندارد اجباری که به‌صورت صنفی و در کارگاه‌های کوچک تولید می‌شوند، نیز مجهول است.

ماجدی اردکانی با اشاره به اینکه اداره کل استاندارد یزد بر حسب منابع در اختیار و برنامه‌های مصوب سالیانه کنترل‌های لازم را انجام می‌دهد، اظهار داشت: این اقدامات در راستای ایفای حقوق شهروندان است؛ کما اینکه درصددیم تا در سال جاری از ظرفیت بخش خصوصی بیشترین استفاده را ببریم.

این مقام مسئول با تأکید بر اهمیت نقش تأثیر استاندارد بر قیمت کالاهای تولیدی، بیان داشت: محاسبات سرانگشتی نشان می‌دهد که اگر استانداردها رعایت شوند، حداقل پنج درصد به قیمت یک کالا افزوده می‌شود؛ اما صرف این هزینه قطعاً باعث کاهش هزینه‌های ایمنی و بهداشتی جامعه می‌شود که در درازمدت نیز جامعه‌ای سالم‌تر را نهادینه می‌سازد.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی مصرف کالاهای تولید داخل کشور، تأکید کرد: فرهنگ‌سازی استفاده از کالاهای ایرانی کار یک دستگاه نیست؛ بلکه باید از ظرفیت‌های قانونی و منابع دستگاه‌ها به‌صورت هم‌افزا استفاده کرد.

مدیر کل استاندارد استان یزد در پایان تصریح کرد: بر اساس پیشنهاد اداره کل استاندارد، شورای فرهنگ‌سازی حمایت از کالای ایرانی در استانداری و به ریاست معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی تشکیل‌شده است که برنامه همه دستگاه‌ها در آنجا مطرح و پایش می‌شود؛ همچنین دو طرح تشکیل کلینیک حمایت از کالای ایرانی و اختصاص کد خاص برای محصولات تولید یزد مصوب شده که در دست پیگیری است.

فارس




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.