منافع آزادسازی نرخ بلیط هواپیما سرازیر جیب ایرلاینها می شود
به گزارش یزد آوا به نقل از آوایاقتصاد، بر اساس برنامه پنجم توسعه دولت باید نرخ حمل و نقل هوایی را به طور کامل آزاد کند و در اوایل دی ماه بود که خبر آزادسازی نرخ بلیط هواپیما در 170 مسیر مختلف مطرح شد.
هر چند از سالها قبل مسئولین مربوطه بر این موضوع تاکید میکردند که آزادسازی نرخها به معنی افزایش قیمتها نیست اما آن چه در ابتدای این آزاد سازی رخ داد چیزی متفاوت از گفتههای مسئولین بود.
با آزاد سازی نرخهای بلیط هواپیما بلیطهای مسیرهای مختلف افزایش چشمگیری داشته است. افزایش قیمتهای نامتعارفی که درست پس از آزادسازی نرخهای بلیط هواپیما رخ داد نشان داد که بازار پروازهای هوایی هنوز به شرایطی نرسیده که به دخالت دولت نیازی نداشته باشد و اکنون زمان مناسبی برای آزاد سازی نرخها نبوده است.
هدف از آزادسازی نرخ بلیط هواپیما شفافسازی، متعادل کردن قیمتها، دسترسی همه اقشار به سفر هوایی و کمک به اقتصاد صنعت هوایی و مهمتر از همه افزایش کیفیت پروازهای هوایی بود که با آن چه در ابتدای اجرای این طرح مشاهده شده از این اهداف دور شده و نه تنها دسترسی افراد جامعه به مسافرتهای هوایی بیشتر نخواهد شد بلکه با عدم نظارت درست بر قیمت بلیطها، سفر با هواپیما به یک کالای لوکستر تبدیل خواهد شد که فقط عدهای خاص توانایی استفاده از آن را خواهند داشت.
با افزایش لجام گسیخته قیمت بلیط هواپیما پس از آزاد سازی آن مردم طبقات متوسط و پایین دیگر توانایی استفاده از هواپیما برای مسافرت های خود را نخواهند داشت. به قطع این آزادسازی که انجام شده است فقط به نفع ایرلاین ها خواهد بود و سهم مسافران از این طرح فقط افزایش قیمت بلیط خواهد بود.
عملکرد صنعت هوایی کشور در طول حیاتش به گونهای بوده است که به دلایل گوناگون که سوء مدیریت از مهمترین آنها بوده است نتوانسته آن چنان که شایسته است پیشرفت داشته باشد و خدمات با کیفیت و مناسبی را ارائه کنند.
در شرایط کنونی، پروازهای داخلی دارای یک بازار رقابت انحصاری هستند که نظارت دقیقی نیز بر شرکتهای هوایی وجود ندارد و پس از آزاد سازی نرخها نه تنها رقابت در این بازار افزایش نخواهد یافت بلکه فضای انحصاری بر این بازار بیشتر حاکم خواهد شد. فضایی که متقاضیان پروازهای هوایی هزینه بیشتری پرداخت میکنند ولی در مقابل کیفیت بهتری دریافت نمیکنند.
نکته قابل تامل این است که ایرلاینهای داخلی میتوانند در آزادسازی قیمتها برای یک مسیر پروازی چند نرخ اعلام کنند، به این صورت که آنها میتوانند نرخ بلیط را با توجه به زمان پرواز، کم یا پرتقاضا بودن و همچنین برند تعیین کنند. وجود چنین آزادی در این طرح بسیار حساس میباشد و چند نرخی بودن بلیطها یک سیستم نظارتی قوی میطلبد تا از سوء استفادههایی که ممکن است رخ دهد جلوگیری کنند.
گفتنی است صنعت هوایی در پیشرفت و رونق اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار و با اهمیت است اما متاسفانه در ایران از این ظرفیت به طور صحیح و کامل استفاده نمیشود و با عدم برنامه ریزی دقیق و اصولی پیشرفت چشمگیری در این صنعت رخ نداده است و همچنان این صنعت قربانی فضای رانتی و انحصاری ایرلاینها است و این صنعت هیچ نصیب و بهرهای از آزادسازی نرخهای بلیط نخواهد برد.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|