موازی کاری موجب بی اعتمادی مردم و در هم ریختگی امور می شود
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد در مصاحبه با یزد آوا با اشاره به سنگ تمام مردم کشور برای کمک به هموطنان زلزله زده در کرمانشاه گفت: مردم ایران زمین مردمان کاملاً احساسی و عاطفی هستند و اصلاً مردم ما به عواطف انسان دوستانه شهره اند. در تاریخ هم بارها به عناوین مختلف این موضوع ثابت شده است.
عباس احدپورافزود: برای کشور ما 44 حادثه تعریف شده که در دو دسته حوادث انسانی و حوادث طبیعی دسته بندی شده است. خب مشخصاً حوادث طبیعی تقدیر الهی است. اگر در نقطه ای سیل، زلزله، رانش یا هر حادثه دیگری اتفاقی بیافتد، باید به هر آنچه خدا بر ما مقدر می کند راضی باشیم. قطعاً آزمایشی در آن دیده شده است. چرا که هیچ کار خداوند بی حکمت نیست. شاید یکی از حکمت های حوادث این است که مردم امتحان شوند و مشخص شود در تنگناها کدام اقشار و کدام بخش به مردم آسیب دیده کمک می کنند.
وی افزود: مردم ما همیشه در تمام مراحل نشان دادند مردم بسیار نوعدوستی هستند. در حادثه شمال غرب کشور و حادثه دلخراش کرمانشاه نیز مردم نشان دادند برایشان فرقی نمی کند حادثه در شرق کشور باشد یا غرب آن، مردم آسیب دیده شیعه باشند یا سنی، مردم با نوع دوستی خود با مسائل برخورد کردند.
احدپور با اشاره به حرکت های مردمی برای کمک به زلزله زدگان بیان داشت: مردم نشان دادند جان مردم برایشان ارزش دارد و عده ای زبانی، برخی با کمک مالی و کمک های غیر نقدی سعی داشتند به زلزله زدگان کمک کنند. این حرکت های خودجوش مردمی خیلی خوب است ولی در اجرای برنامه ها یک سری مسائلی را پیش می آورد. در نگاه کلان، کار ما یک ایرادی دارد و آن این است که موازی کاری را زیاد می کند. زمانی که موازی کاری در تمامی امور انجام شود قطعاً کیفیت کار پائین می آید. چون مردم سردر گم می شوند و نمی دانند به کجا کمک کنند و این شائبه ایجاد می شود که آیا این کمک به دست مردم می رسد یا خیر. وقتی هلال احمر، کمیته امداد، بهزیستی و مردم عادی اقدام به جمع آوری کمک های مردمی بکنند، این کمک هایی که می تواند به عنوان کوه بزرگی پشت حادثه باشد، شکسته می شود و تبدیل به تپه های متعدد می شود حالا باید ببینیم آیا این تپه ها جمع می شوند و تبدیل به یک کوه بزرگ می شوند.
وی بیان داشت: قبل از اینکه سازمان مدیریت بحران با مصوبه وزارت کشور متولی تمام حوادث طبیعی و غیرطبیعی باشد این امر بر عهده هلال احمر بود. هلال احمر کمیته ای داشت که 28 حوزه کاری در آن عضو بودند، وقتی مدیریت بحران در وزارت کشور مصوب شد و تحت عنوان یک سازمان منسجم شروع به کار کرد، لذا هلال احمر و آن 28 سازمان و دستگاه همه زیر مجموعه مدیریت بحران رفتند. این تصمیم درستی است، چرا که اقدامات منسجم تر شد. بر طبق این ساختار هر کس وظیفه خودش را دارد. اولاً ما آنقدر باید تمرین و تکرار داشته باشیم که هر کدام وظیفه خود را بدانیم و در حادثه کار درست را انجام دهیم. دوماً هر کسی که بر اساس وظایف خودش ورود کند. اگر این اتفاق بیافتد یعنی همان تقسیم کاری که قبل از حادثه داشتیم در هنگام حادثه نیز وجود داشته باشد، معضل در هم ریختگی و بی اعتمادی هم پیش نمی آید. شاید مردم بر حسب احساسات این طور فکر کنند که یک دستگاه هنوز به منطقه زلزله زده نرسیده، یا نتوانسته به همه مناطق برسد، این تفکر اصلاً درست نیست، دستگاه ها بر اساس تقسیم بندی که انجام شده عمل می کنند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد عنوان کرد: در ابتدای حادثه در هم ریختگی وجود دارد که طبیعی است. اما وقتی حادثه ای اتفاق می افتد در استانداری ها، فرمانداری ها و دهداری ها ستاد مدیریت بحران تشکیل می شود. سپس بر اساس اطلاعات اولیه هلال احمر وارد عمل می شود و تیم های ارزیاب به منطقه اعزام می شوند تا شدت حادثه مشخص شود. نهایتاً بر مبنای ارائه گزارش تیم ارزیاب اعزام تیم های مختلف نظیر تیم آواربرداری، تیم جست و جو و نجات، تیم آذوقه و تیم حمایت روانی انجام می شود.
وی اظهار کرد: شاید مردم اینگونه متصور باشند که آیا این تیم ها اصلا آماده هستند؟ باید گفت تیم های هلال احمر مثل تیم های آتش نشانی و اورژانس به صورت 24 ساعته آماده هستند و به محض اعلام مرکز کنترل ما در ستاد سازمان امداد تیم های ارزیاب به منطقه اعزام می شوند.
وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که مطمئناً هلال احمر با قدمت بیش از 90 سال از توانایی و پتانسیل بالا، امکانات و تجهیزات نوین، انبارهای بسیار خوب توشه و چادر و بسیاری از تجهیزات دیگر برخوردار است.
اقدامات امدادی باید یک مدیریت متمرکز داشته باشد
احد پور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خیلی از مردم در زلزله خرده می گیرند که زمانی که هوا سرد است و برف و باران می بارد، چادر به چه درد زلزله زدگان می خورد، باید دانست تنها اسکان و اقدامات اضطراری حوادث بر عهده هلال احمر است. تعریف ما از اسکان اضطراری طبق پروتکل اجرایی مدیریت بحران چادر است، شاید گفته شود تعریف غلط است، به هر حال این تعریفی است که ما داریم. ما نهایتاً به مدت 3 ماه این سرویس اسکان اضطراری را ارائه می دهیم، بعد از آن باید نهادهای مسئول ورود پیدا کنند و کارهای مربوط به اسکان موقت، اسکان دائم و بحث بهداشتی را انجام دهند.
وی عنوان کرد: مردم باید به نهادها و ارگان های مختلف این فرصت را بدهند تا در حوادث خدمات را بر عهده بگیرند. در زلزله اخیر هم دیدیم نهادهای مختلفی مثل ارتش، سپاه وارد عمل شدند و در کنار هلال احمرکار کردند. باز هم باید مردم ایران به خدمتگزاران اعتماد کنند، به جهت اینکه به هر حال افرادی برای این مواقع تربیت شده اند و آموزش تخصصی دیده اند، این جاست که ما می توانیم سرعت عمل بیشتری داشته باشیم.
وی افزود: مردم همیشه چه در صحنه و چه پشت صحنه قوی بوده اند، ولی باید اقدامات امدادی یک مدیریت متمرکز داشته باشد و الا در هم ریختگی خیلی زیاد می شود و اسباب کندی کار می شود. البته این ها طبیعی است فقط نباید امور اجرائی را با احساسات قاطی کرد.
احد پور اضافه کرد: اقداماتی که مردم به صورت خودجوش انجام می دهند نشان بزرگی مردم است، مردم ما آنقدر بزرگوار هستند که نسبت به تامین تجهیزات اولیه هموطنان خود اقدام می کنند. اما همچنان می گویم اگر قرار باشد مردم و گروه ها همزمان با نهادی که بنا بر دستور دولت و قوه مجریه، در حوادث متولی اصلی است وارد شوند، این در هم ریختگی و موازی کاری سبب دیر رسیدن تجهیزات به مردم آسیب دیده می شود و این دیر رسیدن هم اذیت شدن، آزار دیدن و مشکلات فراوان برای هموطنان آسیب دیده مان می شود.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد گفت: در مجموع کار جمع آوری خودجوش کمک های مردمی خیلی خوب است. باید این کمک ها توسط نهادهای مختلف، تکایا، مساجد، هیئت های مذهبی که در دل مردم و از خود مردم هستند جمع آوری شود و توسط نهادی که دولت تعیین می کند و اختیار تردد در آن منطقه را دارد در اختیار مردم قرار بگیرد.
وی اضافه کرد: کار توزیع هم کار دشواری است، باید برنامه ریزی شود، اقلام تفکیک شده ونهایتاً به صورت مناسب توزیع شود. در گذشته توزیع به وسیله خود هلال احمر انجام می شد ولی امسال در ستاد بحران تصمیم گیری شد توزیع اقلام بر عهده دهیاری ها گذاشته شود. نمی خواهم به کار گروه، نهاد یا حوزه ای خرده بگیرم ولی به نظر من این کار اشتباه محض بود. وقتی هلال احمر توزیع را انجام می دهد همه را به یک چشم می بیند چرا که نیروهای آماده به کار آن از استان های مختلف تشکیل می شود، یعنی نسبتی با مردم حادثه دیده ندارند، پس حادثه دیده ها را به یک چشم می بینند و چیزی که برای تقسیم در اختیارشان می گذارند به یک نسبت توزیع می کنند.
احد پور تاکید کرد: ما می توانستیم کار توزیع را انجام دهیم، چون قبلاً هم این کار را کرده بودیم. باید به هلال احمر اعتماد کرد، مردم به ما اعتماد دارند و این را در کمک های مردمی و مبالغ نقدی که برای کمک به زلزله زدگان واریز کرده اند به اثبات رسانده اند. ولی چرا نباید این اعتماد در حوزه نهادهای مختلف وجود داشته باشد؟ چرا باید بگوئیم ما از هلال احمر بهتر کار می کنیم؟ اجازه بدهید کار انجام شود، نقاط ضعف مشخص شود تا آنها را اصلاح کنیم. این که در کارهای مدیریتی کلان حادثه بخواهیم این روش را در پیش بگیریم قطعاً در حوادث دیگر هم به مشکل خواهیم خورد. اگر واقعا ما کار گروه داریم و تقسیم کار انجام می شود، هر کسی باید کار خودش را انجام دهد. من بارها گفه ام حتی ورود هلال احمر در حوزه های غیر تخصصی هم درست نیست، به اعتقاد بنده هلال احمر نباید در بحث سلامت وارد بشود، بحث سلامت اضطراری تفاوت دارد و باید وارد شود، چون تیم پزشکی و بیمارستان صحرایی آن را هم دارد، ولی به محض اینکه منقطه حادثه به حالت عادی بازگشت، باید آن را به افراد متخصص واگذار کند. هلال احمر ذاتش عمل در مواقع اضطراری است، یعنی در لحظه حادثه ورود می کنیم و بعد از انجام ماموریت محوله منطقه را به افراد دیگر واگذار می کنیم. من در بحث مدیریت کلان نیستم لذا پاسخگو هم نمی توانم باشم ولی در فاز کلان وظیفه هلال احمر خیلی از مواردی که الان انجام می شود نیست.
وی گفت: در زلزله فقط بحث تخریب مطرح نیست. اول تخریب است اما از آن بعد به خاطر بحث نظافت، بهداشت و سلامت افراد و علی الخصوص کودکان، بانوان، و افراد مسن در معرض شیوع بیماری ها قرار دارند.
وی ادامه داد: ممکن است ما از نظر خودمان یک چیز را حساس ببینیم، مثلاً ما تیم حمایت روانی داریم. حمایت روانی خودش چند تعریف دارد، کدام بخش را قرار است هلال احمر انجام دهد؟ آیا کار درستی است؟ بهتر است کار به بخشی که معین شده و جز وظایف اصلی او است سپرده شود. درمان و توانبخشی خیلی خوب است ولی در درازمدت باید وزارت بهداشت آن را انجام دهد. هلال احمر باید کار خودش را که جست و جو و نجات، آواربرداری، انتقال مصدوم از محل حادثه است را انجام دهد.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط:
- نجات چوپان کر ولال با 110 راس گوسفند در بهاباد یزد
- حذف یا بقای تبصره 3 قبوض آب در کمیسیون بودجه شورای شهر یزد بررسی میشود
- آمبولانس هوایی در یزد نیازمند اعتبار 13 میلیاردی/هلال احمر یزد برای مواقع بحرانی آماده است
- لزوم رویکرد حرفه ای رسانه در موضوع پیشگیری از وقوع جرم
- اعزام 45 کامیون از کمک های استان یزد به مناطق زلزله زده کرمانشاه
- ارسال 25 دستگاه کامیون کمکهای مردمی یزد به مناطق زلزلهزده/ جمعآوری کمک 143 میلیون تومانی توسط صندوقهای هلالاحمر یزد
- اعزام اولین تیم ساماندهی حمایت های روانی پس از بلایا به مناطق زلزله زده کرمانشاه
- اعزام سه دستگاه کامیون حامل چادروپتو برای زلزله زدگان کرمان
- تصاویر/حضور تیم سحر هلال احمراستان یزد در منطقه زلزله زده سرپل ذهاب
- اعزام 5 تیم مداخله روانی اجتماعی هلال احمر یزد به کرمانشاه
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|