شناسه : 16428538
مسئول کانون مداحان استان یزد مطرح کرد:

گله «حجت الاسلام قرائتی» از برخی هیئات یزد/ اینها کنسرت می‌گذاشتند بهتر نبود؟!


حجت الاسلام قرائتی هم چند روز قبل تماسی با بنده داشتند و از هیئات یزد تقدیر کردند ولی از دو سه مورد از هیئات یزدی نیز گلایه کردند که «این ها کنسرت می گذاشتند بهتر نبود؟» متاسفانه از بعضی هیئات بوی عزا و نوحه نمی آید.

به گزارش یزد آوا، مسئول کانون مداحان استان یزد در گفت و گو با عصر فرهنگ به تشریح راهکارهای این کانون برای نظارت و جهت دهی بر محتوا و سبک عزاداری مردم حسینیه ایران پرداخت.

حسین آبیاری اظهار داشت: کانون مداحان و شعرای آئینی 8-9 سالی است که تشکیل شده است. این کانون متولی مداحان و شعرای آئینی است.البته شعرایی که نوحه سرا باشند خیلی کم هستند ولی انجمن ادبی تشکیل شد و جلسات شعر و شاعری بسیاری تشکیل شد. مثلاً دو ماه مانده بود به محرم با حضور استاد محمدعلی مجاهدی (پروانه) پدر شعر آئینی ایران جلسه ای در سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد برگذار شد.

وی افزود: همه شعرای آئینی استان شناسایی و ساماندهی شدند. منابع و کتبی که پیرامون حادثه عاشورا به رشته تحریر در آمده است را به این شعرا ارائه دادیم تا بتوانند با منابع معتبر شعر بگویند.

این مقام مسئول تاکید کرد: افرادی هم با سوء نیت وارد می شوند که با تهیه گزارش و بررسی آسیب ها سعی کردیم با بصیرت دهی و دعوت بتوانیم مشکلات را کدخدامنشانه حل بکنیم.

آبیاری با اشاره به اینکه هیئات چندین متولی دارد، ادامه داد: شورای هیئات مذهبی با سر هیات ها کار دارد و ما هم با مداحان. مشکل این است که خیلی ها ده روزه ملا هستند یعنی فقط دهه اول محرم می آیند و پرونده و سابقه ای ندارند. جدیدا آئین نامه ای تدوین کردیم که انشاالله امسال اجرایی می شود طبق این آئین نامه همه مداحان باید دارای کد باشند تا بتوانند به هیئات ورود پیدا کنند.

مسئول کانون مداحان استان یزد اذعان کرد: متاسفانه ریشه ای مشکل داریم. سر هیئت های ما باید افراد تحصیلکرده، پخته، جا افتاده و معتقدی باشند. متاسفانه از ابتدا این اتفاق نیفتاده است. بعضی عرق و تعصب خاصی دارند وکاری به محتوا، شعر و سر و وضع مداحان ندارند. مثلاً به نوحه خوانی گفتیم چرا موی تو بلند است؟ چرا موی خود را پشت سرت بستی؟ می گفت: «پیغمبر هم موی بلندی داشتند. شما روایت نمی خوانید؟!» فقط همین را از پیغمبر گرفتی؟ اخلاق، رفتار و منش پیامبر اسلام(ص) برایت معنا نداشته است فقط این مو را علم می کنی؟ آن هم با این شرایطی که تو بستی؟ محاسن پیغمبر هم بلند بود چرا محاسن نمیگذاری؟ تا کنون یک سری جلسات و آموزش ها برگذار شده که از این به بعد هم ادامه خواهد داشت. الان هم نوحه ها و جلسات کارشناسی می شود.

وی اضافه کرد: حتی آقای قرائتی هم چند روز قبل تماسی با بنده داشتند و از هیئات یزد تقدیر کردند ولی از دو سه مورد از هیئات یزدی نیز گلایه کردند که «این ها کنسرت می گذاشتند بهتر نبود؟» متاسفانه از بعضی هیئات بوی عزا و نوحه نمی آید.

آبیاری گفت: مشکل دیگری که در این مسیر وجود دارد این است که نوحه نباید تا قبل از آغاز محرم رونمائی بشود چون بقیه بلافاصله ضبط می کنند و سبک و آهنگی که فرد چند ماه کشیده را کپی کرده و ارائه می دهند. لذا ما خیلی از اشعار را زمانی مشاهده می کنیم که کار از کار گذشته است. مشکلی که ما چند سالی است با آن مواجهیم . برای حل این مشکل ما شعرا را دعوت کردیم. گفتیم بدانید برای چه شخصیتی شعر می گوئید و هیچ موقع محتوا و پیام امام حسین(ع) را فدای پول، نوحه خوان و آهنگ نکنید چرا که رسالت عظیمی بر دوش شماست. واقعاً باید جایگاه خود را بفهمیم ولی متاسفانه الان همه چیز را مادیات تعیین می کند.

وی تصریح کرد: خیلی ها هم تفکرات غلطی دارند و نمی توان نظارتی بر کارشان داشت. حرف من این است که آقای سر هیاتی که کلی سینه زن داری شما چرا نزد کسی می روی که می دانیم انحراف دارد؟ متاسفانه خیلی ها تعهد لازم را ندارند. الان دیگه هیات محدود و محصور به یک محله و شهر نیست. با رسانه هایی که اکنون داریم مراسمات پوشش داده می شود، حرکات جهانی می شود. بعضی ها هم که قرآن را هم تفسیر به رای می کنند و هر چه خودشان بخواهند برداشت می کنند، چه برسد به نوحه!

این مسئول افزود: مداحان پرسابقه مشکلی ندارند. ولی خیلی ها ناگهانی ظهور پیدا می کنند. مثلا آقایی خواننده است مداحی هم می کند. درست است که جوان ها در همه طیف ها باید در گرم کردن مجالس سیدالشهدا(ع) شرکت کنند اما دلیل نمی شود محتوا و آهنگ برای راضی نگه داشتن طیف های خاص فدا شوند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.