شناسه : 6287394
مديركل حفاظت محيط زيست استان يزد:

یزد مقصد ریزگردها ی آلاینده شهرستان ها/ آینده نگری برای آلودگی هوای یزد ۲۰ سال دیر شده است


مديركل محيط زيست يزد با بیان اینکه آینده نگری برای آلودگی هوای استان یزد 20 سال دیر شده است گفت: با توجه به اينكه بيش از 50 درصد صنايع استان در مسير مهريز تا اردكان واقع شده اند به منظور برون رفت از اين مشكل و تصميمات متخذه در استان قرار است محدوديت هايي براي احداث واحدهاي صنعتي در اين محور صورت گيرد.

 به گزارش یزد آوا ، به گفته محققان شایع‌ترین بیماری که در شهرهای بزرگ و آلوده بچه‌ها را مبتلا می‌ کند، بیمار‌های تنفسی و در رأس آن ها آسم است.

از دیگر بیماری‌ها که به دلیل محیط آلوده ایجاد می‌ شود، می ‌توان آلرژی پوستی و سرطان را نام برد. احتمال سرطان در بچه‌هایی که در مناطق آلوده زندگی می ‌کنند، بیشتر است.

 محققان کانادایی اعلام کردند: آلودگی هوا می‌تواند باعث بروز دردهای شکمی شود. بروز دردهای شکمی در زنان جوان در اثر افزایش آلودگی هوا بیشتر است و علت این امر افزایش نرخ ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر در بین زنان است.

 برخی شهرستان های استان از جمله صدوق که همجوار یزد است و علاوه بر وجود صنایع آلاینده ریز و درشت خود در مسیر ورود ریزگردها از دشت اردکان-یزد هم می باشد حتی سرب ناشی از آلودگی هوا به گفته یکی از مسؤولین بهداشت در شیر مادران شیرده نیز دیده شده است.

  خورشید تابان

 میانگین برآورد شده از دستگاه های سنجش آلایندگی هوا در استان یزد به میزان حدود سه روز در ماه آلودگی است بنابراین در این استان در مقایسه با برخی کلان شهرها که در سال بالغ بر ۲۰۰ روز با آلودگی هوا مواجه هستند هنوز فرصت برای پیگیری و برون از مشکلاتی که ممکن است در آینده یکی از دغدغه های مسؤولین باشد وجود دارد، هرچند به لحاظ تجمعی هم اکنون نیزاستان یزد و بطور خاص مرکز استان یکی از کانون های اصلی آلودگی از قبیل تجمع کوره های آجرپزی و برخی صنایع دیگر می باشد.

 آینده نگری آلودگی هوای استان ۲۰ سال دیر شده است/ خطر آلایندگی شهرک های صنعتی همجوار سکونتگاه ها

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزد رسا گفت: هرگونه تغییر در کیفیت آب، خاک و هوا به نوعی که موجب به هم خوردن خلوص و قدرت خودپالایی منابع زیستی شود به نوعی که موجب خطراتی برای انسان، حیوان وگیاه شود آلودگی است.

 سید حسین سادات موسوی افزود: آلودگی هوا حاصل منابع آلاینده ثابت شامل کارخانجات، منابع تجاری، اماکن مسکونی و … و از سوی دیگر منابع سیار شامل حمل و نقل (ترافیک)، سوخت، اقدمات عمرانی و … می باشد.

 وی ادامه داد: در استان یزد در طول حداقل ۲۰ سال گذشته بر اساس طرح هایی آمایشی و اسناد فرادستی می بایست در استقرار منابع ثابت و صنایع و کارخانجات با آینده نگری و بر اساس یک استراتژی و برنامه مدون صنعتی وهمچنین تأمین زیر ساخت های لازم در خصوص امکان سنجی احداث کارخانجات درمکانهای مناسب اقدام می شد.

 این مسؤول در ادامه گفت: این در حالی است که متأسفانه اغلب صنایع بویژه کانی های غیرفلزی شامل کارخانجات کاشی، کوره های آجرپزی و … همچنین تعدد احداث نواحی و شهرکهای صنعتی که اکثریت آن ها در محور یزد – اردکان واقع شده اند، در حال حاضر مشکلاتی را به لحاظ ایجاد آلودگی برای سکونتگاهها و کسانی که در جوار اینگونه واحدها قرار گرفته اند بوجودآورده است.

 کانون انتشار ذرات معلق و ریزگردها در حوزه شهرستان های اردکان- میبد به سمت یزد/ ایجاد محدودیت برای واحدهای صنعتی این مسیر

 سادات موسوی افزود: با توجه به اینکه کانون انتشار ذرات معلق و ریزگردها در حوزه شهرستانهای اردکان – میبد به سمت یزد می باشد، در واقع استقرار صنایع بدون در نظر گرفتن منابع فیزیکی از جمله بادهای غالب در نظر گرفته شده که این موضوع موجب تزاید و تشدید آلودگیها شده است.

 مدیرکل محیط زیست یزد تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد صنایع استان در مسیر مهریز تا اردکان واقع شده اند به منظور برون رفت از این مشکل و تصمیمات متخذه در استان قرار است محدودیت هایی برای احداث واحدهای صنعتی در این محور صورت گیرد و صنایع متعدد و محروم تر با تأمین زیرساخت ها سوق داده شوند. ضمن اینکه اولویت استقرار صنایع در نواحی و شهرکهای صنعتی است.

 دشت یزد – اردکان یکی از کانون های انتشار آلودگی و توصیه های سازمان حفاظت محیط زیست

 وی خاطرنشان کرد: هرچند به لحاظ تجمع واحدهای صنعتی در مناطق محدود مانند دشت یزد – اردکان از قبیل کوره های آجرپزی، این منطقه را به یکی از کانونهای انتشار آلودگی مبدل کرده و به لحاظ اکولوژیک نیز ظرفیت برد قابل تحمل محیط را اشباع کرده است بنابراین اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد توصیه هایی در این خصوص ارائه داده است.

 وی این توصیه ها را شامل تأمین سوخت صنایع از سوخت های فسیلی به سوخت های پاک تر بخصوص گاز، ایجاد محدودیت در محور یزد – اردکان، انتقال برخی صنایع بزرگ و آلاینده طی یک برنامه زمان بندی به محل های مناسب تر وتوسعه کمربند سبز شهر یزد برشمرد.

 سادات موسوی بیان کرد: از آنجایی که مرکز استان یزد در آینده به صورت شهری میلیونی با جمعیت میلیونی در خواهد آمد و با توجه به اینکه از سوی دیگر پتانسیل گسترش آلودگی استان یزد محور اصلی توسعه استان یعنی صنعت و معدن تلقی شده است، امکان قرار گرفتن یزد در زمره کلان شهرها وجود خواهد داشت.

 ایجاد صنایع پاک در استان/ طرح جامع آلودگی شهر یزد دردور سوم سفر رییس جمهور تصویب شده است

 وی ادامه داد: برای پیشگیری از این امر لازم است تمهیدات کنترلی بکارگرفته شود ضمن اینکه تصمیم گیران و تصمیم سازان استان با وفاق جمعی ورعایت اصول آمایش سرزمین و مطابق یک برنامه مدون صنعتی از صنایع سازگاربا محیط زیست استان بویژه صنایع پاک به منظور برون رفت از این مشکلات وکاهش و تقلیل آلودگی در آینده اقدام کنند.

 مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه طرح جامع آلودگی شهر یزد دردور سوم سفر مصوب شده، افزود: هم اکنون مطالعات این طرح بر اساس الگوی مطالعات کلان شهرهای کشور مراحل نهایی را می گذراند.

 سادات موسوی در خصوص هدف این مطالعات، تصریح کرد: در این مطالعات دستیابی به واحدهایی که سهم منابع ثابت و سیار مشخص می شود تا امکان تصمیم گیری دقیق تر فراهم شود.

 وی اضافه کرد: هم اکنون بسیاری از کلان شهرهای کشور سهم منابع سیار به دلیل تعدد خودروها و سوخت های ناقص در مراکز این استانها بیشتر از منابع ثابت است و به نظر می رسد در استان یزد، مرکز استان و شهرهای همجوار درمحور یزد – اردکان بیشتر از آثار و تبعات سوء فعالیت های صنعتی رنج می برند هرچند که با توجه به توسعه شهرنشینی، افزایش خودروها و میزان سوخت از تأثیر منابع سیار نیز بر روی سلامتی مردم نباید گذشت.

 تابلوی اعلام وضعیت آلودگی هوا

 نصب و راه اندازی ایستگاه های سنجش آلاینده هوا در سه منطقه شهر یزد و برخی شهرستان ها

 وی اضافه کرد: در این ارتباط اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدام به نصب و راه اندازی ایستگاههای سنجش آلاینده هوا در سه منطقه چهار راه مهدیه، میدان ابوذر و چهارراه صنعت کرده که در آینده نزدیک این تعداد به پنج تابلوی نمایشگر افزایش می یابد.

 سید خواهد شد، هدف از نصب این نمایشگرها را اطلاع رسانی به عموم مردم در خصوص کیفیت و وضعیت شاخص های آلودگی هوا شامل پارامترهای

 ذرات، co ، so2 ، nox ، ازن و … عنوان کرد.

 وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به نظر می رسد وزن ذرات معلق به دلیل قرارگرفتن منابع آلاینده در مسیر بادهای غالب و همچنین تردد خودروها در این محدوده ها و این محور نگرانی هایی را بعضا ایجاد می کند.

 این مسؤول یادآور شد: میانگین برآورد شده به میزان حدود سه روز در ماه آلودگی است که بعضا از حالت عادی به هشدار و در مواقعی که شدت پیدا می کند به حالت اضطراری تغییر پیدا می کند و براساس اطلاع رسانی اداره کل محیط زیست به مدیریت بحران در صورت لزوم جلسات اضطراری کمیته آلودگی هوا در مرکز استان تشکیل شده و در این خصوص اتخاذ تصمیم می شود.

 یزد رسا؛ به گفته اظهارات قبلی مسؤولین محیط زیست استان سهم آلاینده های ثابت در آلودگی هوای استان یزد ۶۵ درصد است و بقیه این آلودگی ها متعلق به آلاینده های سیار است.

 گفتنی است "آلاینده های ثابت" شامل؛ سکونت گاه ها ، منابع تجاری ، واحدهای صنعتی و منابع متفرقه به شمار می رود و منابع "آلاینده سیار" را هم ترافیک، حمل ونقل مسافری و باربری و نشست و برخاست هواپیماها شامل می شود.

 یزد در زمره استان های میانه از لحاظ آلودگی هوا قرار دارد و به علت کویری بودن منطقه و حرکت شن های روان و فعالیت واحدهای صنعتی بویژه کانی های غیر فلزی شامل صنایع کاشی و سرامیک و دپو خاک های کوره های آجرپزی در یزد بافت خاک از هم جدا می شود و بر اثر وزش باد و طوفان های زیاد که جهت وزش از اصفهان به کرمانمی باشد ذرات معلق در هوا بیش از حد استاندارد خواهد شد.

 آلودگی مواد در سطح استان که باعث آلودگی بیش از حد هوا می شود و سطح هوا را به صورت ذرات ریز پر می کند و در اکثر اوقات بهppm 8/994 (قسمت در میلیون) رسیده است که استاندارد این ذرات در هوا ۱۵۰ ppm می باشد و این مقدار ۷ برابر استانداردهای زیست محیطی می باشد.

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.