شناسه : 36887816
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد:

1400 هیئت مذهبی در استان یزد شناسائی شده‌اند/ فعالیت بیش از 1500 مداح در استان یزد


معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد گفت: تعداد یک هزار و 400 هیئت در استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد، بیش از 600 هیئت در سامانه به ثبت رسیده‌اند و دارای کد و شناسنامه می‌باشند.

حجت‌الاسلام علی کارگر در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، با اشاره به قرارگیری در آستانه ماه محرم در خصوص هیئت‌های مذهبی استان گفت: تعداد یک هزار و 400 هیئت در استان شناسایی شده‌اند که از این تعداد، بیش از 600 هیئت در سامانه به ثبت رسیده‌اند و دارای کد و شناسنامه می‌باشند و 60 درصد هیئت‌های استان متعلق به شهرستان یزد و مابقی آن‌ها به نسبت جمعیت متعلق به دیگر شهرستان‌ها است.

وی ادامه داد: هیئت‌های شناسایی شده شامل هیئت‌های سیار و ثابت و کوچک و بزرگ از جمله هیئت‌های خانگی، محلی، هفتگی، هیئت‌های سنتی، عزاداری و ... هستند و هیئت‌های شناسنامه دار مذهبی بیشتر در ایام ماه محرم و اوج عزاداری‌ها حضور دارند و به عزاداری و سینه‌زنی می‌پردازند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد در خصوص تعداد مداحان و نوحه سرایان در استان گفت: بیش از یک هزار و 500 مداح و شاعر آئینی اعم از مرد و بانو در استان حضور دارند که در طول سال در مجالس شادی و عزاداری در مناسبت‌های مختلف فعالیت دارند و به مولودی خوانی و مداحی می‌پردازند و در ایام محرم فعالیت بیشتری در همراهی هیئت‌های عزاداری دارند.

کارگر گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام محرم جلسات و کارگاه‌های آموزشی پیرامون عزاداری در ایام ماه محرم، هیئت‌های مذهبی، نحوه برگزاری برنامه‌های عزاداری و حفظ شئونات این ماه با رؤسای هیئت‌های مذهبی در حال برگزاری است که در این جلسات علاوه بر تاکید بر حفظ شئونات و اهداف امام حسین(ع) بر تبیین گام دوم انقلاب در ایام ماه محرم تاکید شد تا به عنوان خط مشی مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: شب گذشته نیز جلسه‌ای با حضور مسئولان استان، مسئولین هیئات مذهبی، مسئولین سازمان تبلیغات اسلامی و روئسای هیئات مذهبی ، مداحان و شعرای اهل بیت در حسینیه شهدای حسن آباد با سخنرانی‌هایی در جهت مراسمات محرم و حفظ شئونات مذهبی و اشعار متناسب و نیز برپایی و میزبانی هرچه باشکوهتر اجلاس پیرغلامان حسینی از سراسر کشور و خارج از کشور یزد برگزار شد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان یزد افزود: در چند روز آینده نیز نشستی با حضور مبلغان و مبلغات استان برگزار خواهد شد تا مباحث متناسب برای ماه محرم در مراسم‌های عزاداری مطرح شود و بیانیه گام دوم انقلاب و عمل به آن مورد تاکید قرار گیرد.

کارگر با تاکید بر حفظ شئونات در ایام عزاداری محرم تاکید کرد: تمام ارکان هیئت‌های مذهبی استان یزد اعم از شاعران، مداحان و روسای هیئت‌ها و ... در انتخاب شعر و آهنگ مرثیه های خود نکات لازم را برای حفظ مقام و منزلت عزاداری امام حسین (ع) رعایت کنند و در این زمینه نظارت کافی نیز بر آنها وجود دارد و در صورت تخلف اقدام لازم انجام می‌گیرد.

وی در خصوص برپایی هفدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در یزد گفت: در این اجلاس از ششم تا هشتم شهریورماه  پذیرای ۶۰۰ نفر از پیرغلامان اباعبدالله الحسین (ع) در داخل و خارج از کشور در یزد خواهیم بود که افتتاحیه آن در شهرستان میبد خواهد بود و مراسم اختتامیه آن با حضور عموم مردم و هیئت‌های مذهبی استان در حسینیه امیرچخماق یزد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.