استراتژی امام(ره) در مورد دولت، مجلس و شعار سال
به گزارش یزد آوا، در ایام رحلت جانسوز امام خمینی معمار کبیر انقلاب اسلامی برآن شدیم تا بخش هایی از مطالب کلیدی فرمایشات امام خمینی (ره) را بازخوانی کنیم.
ضرورت بازخوانی وصیت نامه امام خمینی (ره)
ضرورت بازخوانی وصیت نامه امام خمینی (ره)اگرچه حضرت امام(ره) بیست و شش سال است که از میان ما رفته اما به جرات میتوان ادعا کرد که فکر و اندیشه امام(ره) باقی است و چراغ راه همه آزادگان جهان است. امام(ره) از زمان ظهور و بروز خود در صحنه اجتماع و سیاست اندیشههای والای خویش را که برگرفته از قرآن کریم بود به طرق مختلف ثبت کرده است که برخی در قالب سخنرانیها و مصاحبههای ایشان ثبت شده و برخی در قالب کتاب به رشته تحریر درآمده است. به راستی که امام(ره) با ثبت اندیشههای خود که همانا بازتاب اندیشههای اسلام ناب است بزرگترین خدمت را به جهان اسلام و همه ملتهای آزاده جهان کرد و نام خود را در تاریخ بشریت برای همیشه به ثبت رساند. امروز مجموعه ارزشمند افکار و دیدگاههای حضرت امام(ره) تا حد زیادی توانستهاند خلا وجودی آن بنده وارسته خدا را برای انسانهایی که دل در گرو او بسته بودند پر کند و داغ فراق را برای آنان قابل تحمل نماید. انقلاب اسلامی ایران نیز اگرچه پس از استقرار و در دوران تثبیت رهبر بزرگ خود را از دست داد اما هرگز از حرکتی که به رهبری او آغاز کرده بود بازنایستاد. سوالی که در اینجا به ذهن خطور میکند این است که چرا انقلاب اسلامی ایران با تمام وابستگیهایی که به رهبر عظیمالشان خود داشت و با تمام معاندان و دشمنانی که آن را محاصره کرده بودند، پس از رحلت رهبر خود دچار بحران نشد و خللی در عزم آن برای تحقق اهداف و آرمانهایی که برگزیده بود به وجود نیامد؟
بسیاری از دشمنان انقلاب بر این تصور بودند که انقلاب اسلامی در ایران با رفتن رهبر آن دچار بحران خواهد شد و زمان زیادی ادامه حیات نخواهد داد.
اما آنان غافل از این بودند که اگر چه امام امت از میان ملت رفت، اما اندیشههای او باقی ماند. اندیشههایی که ملت با دل و جان به آنها ایمان داشتند و برای تحقق اهداف و آرمانهای برآمده از آن راضی به فدا کردن جان خود بودند. دشمن غافل از آن بود که اگرچه امام امت چشم از دنیا فرو بست اما شاگردان و مریدان او که سالها در مکتبش هم در عرصه نظر و هم در عرصه عمل کسب فیض کرده بودند راه او را ادامه خواهند داد. لذا راه و مشی حضرت امام(ره) توسط شاگردان ایشان و براساس دیدگاهها و نظریات ایشان ادامه پیدا کرد و امروز نظام جمهوری اسلامی ایران پویاتر و مقتدرتر از گذشته به راه خود ادامه میدهد و آرمانهای امام خود را سرلوحه کار خود قرار داده است. بیشک رهبری حضرت آیتالله خامنهای که پس از رحلت جانسوز حضرت امام(ره) زعامت امت اسلامی را عهدهدار شدند در تداوم راه و اندیشه امام راحل غیرقابل انکار است. رهبر معظم انقلاب پس از رحلت امام نزدیکترین فرد به ایشان از ابعاد گوناگون بودند. شخصیتی که توانست با حضور خود در مسئولیت رهبری امت یاد و خاطره امام را در دلها زنده نگه دارد و لحظهای تردید در ادامه راهی که امام پیش روی ملت نهاده بود نکند. ایشان با دلی مالامال از عشق و ارادت به امام راحل و با سرلوحه قرار دادن رهبری بیبدیل امام، این انقلاب بیمانند جهان را به درستی هدایت کردهاند.
رهبر معظم انقلاب بارها و بارها و به مناسبتهای مختلف اندیشهها و دیدگاههای حضرت امام را مطرح و تفسیر کردهاند و اصول نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را براساس افکار نورانی حضرت امام ترسیم نمودهاند. بدون شک ایشان در حفظ وتداوم راه امام(ره) بیشترین و ارزندهترین نقش را ایفا کردهاند. نوزدهمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام(ره) فرصتی دوباره بود برای رهبر عظیمالشان انقلاب تا بار دیگر دلها و فکر ها را متوجه امام(ره) کند. ایشان در این مراسم از وصیتنامه امام(ره) بهعنوان قویترین وبهترین مواریث معنوی یاد کردند و فرمودند: این وصیتنامه در واقع دستورالعملی ملی برای پیشرفت و توسعه و سرفرازی ایران است. وصیتنامه حضرت امام(ره) از جمله منابع و یادگارهای ارزشمند امام است که توانسته رابطه معنوی انقلاب وامام را تداوم بخشد. نگارش این متن ارزنده حکایت از دید بلند امام و ایمان ایشان به انقلاب اسلامی وامید به آینده درخشان آن دارد. امام(ره) با این وصیتنامه به ما و نسلهای آینده این انقلاب گفت این انقلاب مسیری روشن و شفاف دارد و نمیتوان به نام آن از مسیر اصلی منحرف شد. امام(ره) با وصیت نامه خود به ما و همه جهانیان فهماند که اگر برای سرنگونی طاغوت برنامه داشت برای دوران مابعد طاغوت هم برنامه دارد، حتی اگر بعد از آن او در قید حیات نباشد. لذا وصیتنامه امام برنامهای است برای تداوم انقلاب ما.
وصیتنامه امام(ره)یک متن معمولی نیست و همین موضوع ماندگاری آن را در پی خواهد داشت. این وصیتنامه توسط انسانی به نگارش درآمده که بنده حقیقی خدا بود و شاگرد ممتاز مکتب قرآن واهل بیت(ع.) لذا این متن گرانبها چیزی جز بازتاب آموزههای مکتب اسلام نیست. امام(ره) با نگارش وصیتنامه بینظیر خود مشکل بزرگی را که همانا چگونگی ادامه انقلاب بود از میان برداشت و ما امروز نمیتوانیم بر سر چگونگی ادامه راه و چگونگی مدیریت جامعه انقلابی خود دچار تردید و چنددستگی باشیم و یا به بهانه نبود برنامه و راهبردی از ادامه مسیر مایوس شویم. به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب در جمع عزاداران امام(ره) فرمودند: انقلاب اسلامی به فرموده امام راحل عظیمالشان متعلق به همه قشرها و نسلهای حال و آینده ایران است و این ملت بزرگ، این امانت سنگین الهی را در پرتو عمل به وصیتنامه راهگشای امام خمینی(ره)، حفظ شعارها، جهت گیریها، ارزشها و مبانی انقلاب و در سایه پیشرفت و نوآوری وتعالی حفاظت خواهد کرد. وصیتنامه امام به دلیل خصلت و ویژگیهای خاصی که دارد میتواند نقطه اتصال همه نسلهای بعد از انقلاب باشد و همچون عاملی برای بسیج همه نسلها در راستای انقلاب اصیل و مورد نظر امام(ره) عمل نماید. وصیتنامه امام به عبارت دیگر میتواند عامل وحدتبخش و انسجامدهنده نیروهای انقلاب باشد. چرا که تفرقه و چنددستگی در نظر وعمل آفت بزرگ انقلابها و بخصوص انقلاب ماست. این وصیتنامه به گونهای تدوین و نوشته شده است که میتواند بهعنوان برنامهای راهبردی پیش روی مدیران عالی کشور قرار گیرد.
متاسفانه ما در سالهای اخیر اثرات نادیده گرفتن این امر را به خوبی دیدهایم و شاهد بودیم که برخی نیروهای درون نظام برخی دیگر را به انحراف از اندیشههای امام متهم کردند و برخی پا را فراتر نهادند و دست به تحریف اندیشهها و دیدگاههای امام(ره) زدند. اینگونه اختلافات و بیانات متناقض بر سر دیدگاههای شخصیتی که تمام آثارش در دسترس است و شاگردان و نزدیکان درجه اول خود در قید حیاتاند چه مفهومی دارد؟این قبیل برداشتهای متناقض و گوناگون از اندیشههای حضرت امام(ره) برای نسل جوان حاضر و نسلهای آینده که قرار بوده و هست که امام(ره) نقطه وصل آنها باشد، چگونه قابل توجیه است. این موضوع شاید یکی از دلایل عدم فهم صحیح اندیشههای امام و عدم انتقال صحیح آن باشد. ما میبایست برای حفظ امام و اندیشههای نورانی ایشان مانع از گسترش اینگونه تناقضات گفتاری شویم. راه آن هدایت جوانان به سمت مطالعه آثار حضرت امام(ره) و مفسران حقیقی آن است که در راس آنها رهبر معظم انقلاب قرار دارد. بیشک آثار امام و بیانات رهبری فصل الخطاب ما در زمینه اندیشههای حضرت امام است.در حوزههای اجرایی نیز مطالعه وصیتنامه الهی- سیاسی امام(ره) بهعنوان روشنکننده راه مدیران در اداره کشور و عامل وحدتبخش مدیران با هر نوع گرایشات سیاسی توصیه میگردد. وصیت نامه امام در همه حوزهها تکلیف را برای مدیران حاضر و آینده کشور به خوبی ترسیم کرده است.
اگر ما امروز در نظام جمهوری اسلامی معتقد به جهانی بودن اندیشههای حضرت امام(ره) هستیم در وهله اول خود باید به آن معتقد و پایبند باشیم و با یک ندای واحد اندیشههای امام را به جهان معرفی نماییم. امام(ره) در وصیتنامه الهی- سیاسی خود تکلیف همه ما را روشن کرده است. اگر به آن تکلیف عمل کنیم به راحتی میتوانیم اهداف امام راحل را عملیاتی کنیم. البته با ادای تکلیف بسیاری از اهداف جمهوری اسلامی تحقق یافته است ولی ما برای تحقق کامل منویات امام راه زیادی را باید طی کنیم و نباید این حقیقت را از نظر دور داشته باشیم که تنها در صورت مدنظر داشتن توصیههای معمار کبیر انقلاب است که میتوانیم انقلاب را تداوم داده و این موهبت الهی را از گزند آفتهای پیش روی مصون بداریم.در شرایطی که امام در میان ما نیست یادگارهای ارزشمند امام پیش روی ماست که هر کدام محوری برای وحدت ما و تداوم حیات انقلاب ماست. ولایت فقیه در کنار وصیتنامه امام(ره) یادگاردیگر امام است که پیروی و پشتیبانی از آن به فرموده خود امام(ره) عامل مصونیت انقلاب و کشور است. امروز همه کسانی که پیرو خط رهبری براساس ولایت فقیه هستند همان خط امامیهای راستیناند که تداوم خط امام و اطاعت از امام را در اطاعت از ولی فقیه زمان خود میدانند. امروز راه و خط امام در راه و خط مقام معظم رهبری تجلی یافته و هر راهی غیر از این راه قطعا بیراهه است.
«ملت باید ناظر باشد به اموری که در دولت میگذرد، یک کشور وقتی آسیب میبیند که ملتش بیتفاوت باشند. ملت همه باید حاضر باشند در مسائل سیاسی مردم نباید کنار بروند اگر مردم کنار بروند، همه شکست میخوریم. حضور شما مردم عزیز و مسلمان در صحنه است که توطئه های ستمگران و حیله گران تاریخ را خنثی میکند».
آنچه در ادامه می خوانید بازخوانی مواضع قاطع امام راحل و استراتژی ایشان در مورد دولت است.
خدمتگزاری دولت در بیان رهبر فقید انقلاب چنین آمده است:
دولتها، خدمتگزار مردمند.
خدمت به خلق، خدمت به خداست.
باید فکر این معنا کنید که خدمت کنید به کشور، خدمت کنید به ملت که بعد از خود شما مثل مرحوم رجایی، مردم، شهادت فعلی و عملی بدهند بر اینکه شما خوبید تا خدای تبارک در محضرش شما را قبول کند.
ای دولتها! فتح کشور مهم نیست، فتح قلوب مهم است.
پشتوانه اصلی برنامه های دولت، حضور مردم و حمایتهای بیدریغ آنان از دولتمردان است. حضرت امام خمینی رحمت الله همواره در سخنان خود، به حضور جّدی بر حقوق ملت تأکید داشتند و مردم را صاحبان اصلی این کشور و انقلاب میدانستند. ایشان در سخنرانیهای خویش فرمودند: «این ملت است که آمد و شما را از این همه گرفتاریها بیرون آورد و با رأی خودش، مجلس درست کرد و جمهوری اسلامی را تنفیذ کرد و رئیس جمهور درست کرد و آنها هم دولت درست کردند. همه چیزهایی که ما داریم، از این مردم است… تا این مردم را دارید، خوف این که بتوانند به شما آسیب برسانند، هیچ نداشته باشید».
دیدگاه امام(ره) در مورد نقش اصلی و محوری مردم در پیروزی انقلاب و برپایی حکومت اسلامی
برنامه های دولت نیز باید با خواستهای اساسی آنان هماهنگ باشد و دولتمردان، برنامهریزی کشوری را همسو با نیازهای ملت ساماندهی و تنظیم کنند. بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی رحمهالله با تأکید بر این مسأله فرمودند: «در رأس برنامه های دولت، باید این مطلب باشد که این هماهنگی را حفظ بکنند و خیال نکنند که ما دولت هستیم و باید مسئله ای را که مطرح میکنیم، ملت بپذیرد؛ چه روی مصالحش باشد، چه نباشد… شما نمیتوانید کارهایی را که الآن در ایران هست انجام دهید، الاّ با هماهنگی با ملت. هماهنگی با ملت هم این است که شما توجه کنید به خواستهای اینها». در بیان رهبر کبیر انقلاب اسلامی همواره بر رضایت مردم از خدمات دولت تاکید شده است :«تا ملت در کار نباشد، نه از دولت و نه از استانداران کاری نمیآید؛ یعنی همه دستگاههای دولتی به استثنای ملت، کاری ازشان نمیآید. از این جهت، همه ما و شما آقایان و آنهایی که در اختیار شما هستند، همه باید کوشش کنید که رضایت مردم را جلب بکنید در همه امور».
رهبر روشن ضمیر انقلاب، حضرت امام خمینی رحمت الله فرموده اند: «مردم، دِین خودشان را به جمهوری اسلامی تاکنون ادا کردند و به تکلیف خودشان عمل کردند. مردم به آقای رئیس جمهور به آن شورا رأی دادند، حالا نوبت آقایان است که در مقابل این همه زحمتی که آنها کشیدند و محبتی که آنها کردند و فداکاریهایی که آنها کردند، حالا نوبت آقایان است… نوبت شماست که باید این دِین را به این مردمی که شما را نشاندند به این مسند، دِین خودتان را عمل بکنید، ادا کنید به مردم» و در جایی دیگر فرمودند: «اینها (مردم) حق دارند به ما و به شما، خیلی حق دارند. وقتی دولتی پیش میآید، آن هم دولتی است که مردم به آن حق دارند، شما باید خدمت کنید به مردم. همه باید خدمتگزار اینها باشیم و شرافت همه ما به این است که خدمت به خلق خدا کنیم».
خدمت صادقانه و خالصانه به محرومان، و دلسوزی و حمایت از آنان
«دولت واقعا باید با تمام قدرت، آن طوری که علی علیهالسلام برای محرومین دل میسوزاند، این هم با تمام قدرت دل بسوزاند برای محرومین؛ مثل یک پدری که بچه هایش اگر گرسنه بمانند، چطور با دل افسرده دنبال این میرود که آنها را سیر بکند. یک دولت امیر المؤمنین باید این طور باشد». ایشان در جای دیگر، خطاب به اعضای هیأت دولت فرمودند: «در هر صورت، آنی که برای شما مهم است، خدمت کردن به همه طبقات، خصوصا مستضعفها، خصوصا محرومینی که در طول تاریخ محروم بودهاند، باشد».
مسئولان، پیوسته درباره عملکرد خود در دوره مدیریتشان پاسخگو باشند و گزارشی از فعالیت های خود را به مردم ارائه دهند
حضرت امام رحمت الله همواره بر بازگو کردن خدمات ارزنده قوّه های سه گانه به مردم تأکید فراوان داشتند و می فرمودند: «من باید عرض کنم که دولت ما، دولتی است که از بس حسن نیت دارد، مسائل خودش را ذکر نمیکند و از اول من مکّرر این را گفته ام که شما کارهایی که میکنید به مردم بگویید… شما باید دائما، خدمت هایی که کردید و من میدانم خدمتهای بسیار زیاد و ارزندهای بوده است، اینها را ذکر کنید برای مردم».
حضرت امام رحمت الله همیشه مردم را به انتخاب اشخاصی که از درون توده مردم بوده و درد جامعه را چشیده باشند، توصیه میکردند و میفرمودند: «توجه داشته باشند رئیس جمهور و وکلای مجلس، از طبقه ای باشند که محرومیت و مظلومیّت مستضعفان و محرومان جامعه را لمس نموده و در فکر رفاه آنان باشند؛ نه از سرمایه داران و زمین خواران و صدرنشینانِ مرّفه و غرق در لذات و شهوات، که تلخی محرومیت و رنج گرسنگان و پا برهنگان را نمیتوانند بفهمند».
معمار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی رحمت الله پیوسته به مردم سفارش مینمودند که در صحنه باشند و بر کارهای دولت و مجلس نظارت کنند و حامی آنان باشند. بخشی از سخنان و نصایح آن عزیز سفر کرده به این شرح است: «ملت باید ناظر باشد به اموری که در دولت میگذرد» و در جایی دیگر فرمودند: «یک کشور، وقتی آسیب میبیند که ملتش بیتفاوت باشند. ملت همه باید حاضر باشند در مسائل سیاسی. مردم نباید کنار بروند. اگر مردم کنار بروند، همه شکست میخوریم. حضور شما مردم عزیز و مسلمان در صحنه است که توطئه های ستمگران و حیله گران تاریخ را خنثی میکند».
من امیدوارم که آقایان بدون اینکه جهات نفسیت را در نظر داشته باشند، و بدون اینکه اغراض خودشان را و مخالفتهاى شخصى که با اشخاص دارند در نظر داشته باشند، به آن چیزى که وکیل او، به آن چیزى که در آن چیز وکیل هستند، اندیشه کنند و مباحثه کنند و شور کنند.
امام خمینی رحمت الله علیه از مجلس نمونه با این عنوان یاد میکنند:
مجلس نمونه
از نمایندگان متوقع است که مراعات آداب اسلامی در محاورات بشود؛ و انگیزه آن یافتن حق و راه حل باشد و این امور در محیط دوستی و صفا چون بحثهای علمی در محیط مدارس فقاهتی که مقصود، یافتن واقعیت نه تحمیل عقیده است، آقایان را بهتر و آسانتر به حقیقت میرساند و مجادلات با حال غضب و عصبانیت انسان را از واقع دور میکند و چون مقصود از بحثها یافتن طریق هرچه بهتر برای خدمت به اسلام و کشور و ملت است و از عبادات و مقربات الهی محسوب است، حقاً لازم است از آنچه مخالف رضای خداوند متعال است اجتناب شود و محیط مجلس طوری باشد که علاوه بر یافتن راه صحیح برای شنوندگان، آموزنده اخلاق اسلامی و آداب انسانی باشد، که این خود یک عبادت دیگر است. و اگر خدای نخواسته در این محیط مقدس مقصود کسی اعمال غرض و تحمیل عقیده و احیاناً تسویه حساب باشد که قهراً به هتک یک مسلمان و رد و بدل الفاظ غیر مناسب منجر میشود علاوه بر آنکه از مسیر حق دور میشود و برخلاف آنچه وظیفه وکیل است میباشد گاهی اشاعه فحشا در یک محیط بسیار وسیع است که معصیتی عظیم است. اینجانب امیدوارم خداوند توفیق دهد که همان سان که جوانهای عزیز رزمنده، سنگرها را به مسجد و معبد تبدیل کردند، حضرات وکلا، مجلس را معبدی کنند منزه از اعمال و اقوال زمان طاغوت، تا مجلسی نمونه شود؛ باشد که مجالس دیگر کشورهای اسلامی از آن تبعیت کنند.
نمایندگان مردم باید قانون گرا باشند
روى قانون عمل بکنند. این قانونى که ملت برایش رأى داده است. همین رأى نداده است که توى طاقچه بگذارید و کارى به آن نداشته باشید، بروید مشغول کار خودتان بشوید.
این قانون باید دست همه باشد و همه حدود را قانون معیّن بکند. قانون براى مجلس حدود معین کرده است، تخلف از این حدود نشود. براى رئیس جمهور تحدید کرده، حدود قرار داده، او هم تخلف نکند. براى نخست وزیر و امثال اینها و دولتها حدود معیّن کرده. آنها هم نباید خارج بشوند. هر که خارج بشود از حدود، باید این را تنبه بدهند، هدایت کنند آن را.
ساده زیستی و رسیدگی به مظلومان
طرحها و پیشنهادهایى که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصاً مستضعفین است انقلابى و با سرعت تصویب کنید، و از نکته سنجیها و تغییر عبارات غیر لازم که موجب تعویق امر است اجتناب کنید، و از وزارتخانهها و مأموران اجرا بخواهید که از کاغذ بازیها و غلط کاریهاى زمان طاغوت اجتناب کنند و رفاه ملت مظلوم و عقب افتادگیهاى آنها را به طور ضربتى تحصیل و ترمیم کنند.
وظایف مجلس
مجلس شورای اسلامی مجلس مشورت است، مجلسی است که باید متفکرین، آقایان، مسائلی که مایحتاج ملت است و کشور است در میان بگذارند و با هم مشورت کنند. مباحثه کنند فقط آن چیزهایی که مربوط به ملت است و به اسلام.
مجلس شورای اسلامی که شما آقایان وکیل هستید از طرف ملت برای خدمت در آن بنگاه، باید آنکه دلخواه ملت است در آنجا طرح بشود. و آنچه دلخواه اسلام است بحث و مشورت بشود. و به ترتیبی که مقرر است تصویب بشود و همه چیزش اسلامی باشد.
اغراض شخصیه را باید همه ما کنار بگذاریم. فرضاً که من با شما خدای نخواسته، یک حساب و خرده دارم، این در مجلس نباید، در مجلسی که مجلس اسلامی است نباید این خرده حسابها را آنجا به آن رسید. مجلس شورای اسلامی در یک محفظه سربسته نیست که اگر خدای نخواسته انحرافی در آن پیدا شد همان اجزای خود مجلس بفهمند، این سرباز است و رادیو و تلویزیون این را منتشر میکند، همه ایران میبینند و میشنوند، و خارج از ایران هم تا آنجایی که موج اینها میرود، آنها هم میشنوند و میفهمند که چه شده است. اگر بنا باشد که خدای نخواسته از اول صف آرایی بشود برای جنگ اعصاب، و آن مجالسی که درزمان طاغوت بود، آن مجالس، باز محتوایش تکرار بشود، این مجلس اسلامی نیست، و آقایان به وظیفه شرعی و الهی خودشان عمل نکردهاند.
نصیحت به نامزدهای نمایندگی مجلس
نصیحتی است از پدری پیر به تمامی نامزدهای مجلس شورای اسلامی که سعی کنید تبلیغات انتخاباتی شما در چهارچوب تعالیم و اخلاق عالیه اسلام انجام شود؛ و از کارهایی که با شئون اسلام منافات دارد جلوگیری گردد. باید توجه داشت که هدف از انتخابات در نهایتْ حفظ اسلام است. اگر در تبلیغات حریم مسائل اسلامی رعایت نشود، چگونه منتخبْ حافظ اسلام میشود. باید سعی شود تا خدای ناکرده به کسی توهین نگردد؛ و در صورتی که رقیب انتخاباتی به مجلس راه یافت، به دوستی و برادری، که چیزی شیرینتر از آن نیست، لطمهای نخورد.
اهمیت مجلس و مصوّبات آن
و من تکرار میکنم مجلس بالاترین مقام است در این مملکت. مجلس اگر رأی داد و شورای نگهبان هم آن رأی را پذیرفت، هیچ کس حق ندارد یک کلمه راجع به این بگوید. من نمیگویم رأی خودش را نگوید؛ بگوید؛ رأی خودش را بگوید؛ اما اگر بخواهد فساد کند، به مردم بگوید که این شورای نگهبان کذا و این مجلس کذا، این فساد است، و مفسد است یک همچو آدمی، تحت تعقیب مفسد فی الارض باید قرار بگیرد.
این مجلس ما حصل خون یک جمعیتی است که وفادار به اسلام بودند؛ و این مجلس عصاره زحمتهای طاقت فرسای این ملت مسلمان بوده است؛ این مجلس فراهم آمده از «الله اکبر»های مردم است؛ اگر بنا باشد که این مجلس فراهم آمده از «الله اکبر» مردم قدمی برخلاف اسلام بگذارد، این مجلس مجلسی خواهد بود که برخلاف مسیر مسلمین عمل کرده. با تمام قدرت، بدون اینکه ملاحظه از احدی و از مقامی بشود، مجلس باید مسائل را طرح بکند. و رد و بدل و انتقاد صحیح، بدون جار و جنجال، بدون هیاهو، مسائل را بگویند. کسی که مخالف است مخالفت خودش را بدون هیاهو بگوید. آنکه موافق است موافقت خودش را بدون جار و جنجال بگوید. و بعد هم رأی بگیرند. وقتی رأی گرفتند، اگر اکثریت رأی داد، و بعد هم برده شد پیش شورای نگهبان و آنها هم صحیح دانستند این رأی را، مخالف اسلام ندانستند و مخالف قانون اساسی ندانستند، اگر بعدها بخواهند شیطنت بکنند، این شیطنتها از مبادی غضب، از مبادی فاسد، بیرون میآید. باید سرتسلیم به مجلس، یعنی سر تسلیم به اسلام وقتی مخالف اسلام نیست، سر تسلیم به اسلام فرود آورد. روشهای غیر اسلامی را، اگر هم در باطن – خدای نخواسته – دارند، نباید دیگر اظهار بکنند و نباید اذهان مردم را نسبت به مجلس مشوش کنند. این یک مسئلهای است اساسی، و باید همه توجه داشته باشند. به مجرد اینکه یک مطلبی برخلاف رأی یک نفر است، نباید بگوید مجلس درست نیست. این خودش را اصلاح کند. این خودش درست نیست. نباید بگوید شورای نگهبان درست نیست. این خودش درست نیست. باید خودش را اصلاح بکند. و این گرفتاری هست برای ملت ما.
و من امیدوارم که مجلس یک مجلس اسلامی، مجلس عبادت باشد؛ نه مجلسی که – خدای نخواسته – معصیت در آن واقع بشود و به دیگران اهانت کنند؛ به کسی بد بگویند. اینها خلاف اسلام است. و نباید بشود.
مجلس خانه مردم
مجلس خانه همه مردم و امید مستضعفین است، در شرایط کنونی نباید کسی انتظار داشته باشد که حتماً نمایندگان باید از گروه و صنف خاصی باشند. باید توجه داشت که هنوز خیلی از مسائل وجود دارد که به نفع محرومین باید حل و فصل شود. و تمیز بین کسانی که در تفکر خود خدمت به اسلام و محرومان را اصل قرار دادهاند، با دیگران کار مشکلی نیست.
پی نوشت: صحیفه امام خمینی رحمت الله علیه ج۱۲ ،ج۱۸، ج۱۴
انتهای پیام/
مطالب مرتبط:
- روشن شدن ماشین ترور منافقین و روزهای تلخ خداحافظی با یاران امام(ره)/ ماجرای عیدی گروه فرقان به جمهوری اسلامی/ خبر شهادت شهید بهشتی چگونه به آیتالله خامنهای رسید؟
- عکس امام را ما پاره نکردیم، کار صداوسیما بود!
- امام جمعه يزد:بازگشت امام به ايران توطئه هاي دشمن را خنثي كرد +تصاویر استقبال نمادین از امام(ره)
- حضرت امام نفرمودهاند میزان حال 4سال قبل افراد است!
- اجرای برنامههای متنوع فرهنگی در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره)
- رکاب زنان یزدی عازم مرقد مطهر امام خمینی (ره) شدند
- اعزام 7هزار یزدی به مرقد مطهر امام(ره)
- کدام دلواپسان امام را اذیت کردند؟
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|