شناسه : 9160717
حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد:

اهل تسامح و تساهل موجب اختلاط حق و باطل هستند/ فرصت و تهدید در شبکه‌های اجتماعی به یک اندازه است/ امام حسین(ع) با یزید مذاکره نکرد


مسئول هیئت انصار ولایت یزد بهترین راه تضعیف حق و غلبه‌ی باطل را اختلاط حق و باطل دانست و ادامه داد: افرادی که اهل مداهنه و تسامح و تساهل در دین و اصول هستند بیشترین نقش را در مسئله اختلاط حق و باطل دارند.

به گزارش خبرنگار یزد آوا، حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد شب چهارم محرم در میان عزاداران حسینی در حسینیه ثارالله یزد بهترین راه تضعیف حق و غلبه‌ی باطل را اختلاط حق و باطل دانست و ادامه داد: افرادی که اهل مداهنه و تسامح  و تساهل در دین و اصول هستند بیشترین نقش را در مسئله اختلاط حق و باطل دارند.

وی افزود: این گونه افراد، افرادی متمایز و متفاوت در جامعه نیستند و می‌توان در بین اقشار مختلف جامعه آنها را دید، منتها عده‌ای در این ویژگی منفی در مراتب بالاتری قرار دارند و تأثیرات آن‌ها بیشتر است.

مداهنه به معنای استفاده حق برای رسیدن به هدفی باطل است

مسئول هیئت انصار ولایت یزد با بیان اینکه مداهنه به معنای استفاده حق برای رسیدن به هدفی باطل و فدا کردن دین در رسیدن به منافع دنیوی است، ادامه داد: سیره افرادی که اهل مداهنه هستند چنانچه تبدیل به یک سیره اجتماعی و رفتار عمومی شود، جامعه دچار انحراف و به جامعه زمان امام حسین(ع) تبدیل خواهد شد و در این زمان باید حسینی‌ها به مسلخ روند تا این درد، درمان شود.

بصیرت لازمه تشخیص حق از باطل است

وی با بیان اینکه این ویژگی منفی در دو ساحت فردی و اجتماعی قابل بحث است،  تصریح کرد: برای تشخیص حق از باطل به بصیرت نیاز است که با تقوا و علم و آگاهی نسبت به زمانه بدست می‌آید.

وی ادامه داد: برای اینکه به مداهنه و تسامح دچار نشویم بصیرت لازم است ولی کافی نیست و باید با افزایش ایمان از آن مراقبت و با گذشت زمان آن را تقویت کرد.

افزایش بصیرت نیاز به تقویت ایمان دارد

حجت الاسلام مهدی مهدوی نژاد گفت: با وجود ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی، ایمان چند ده سال پیش فایده ندارد و بدون مراقبت و تقویت ایمان انسان دچار دنیا طلبی، لذت‌ها و شهوات خواهد شد، بنابراین باید با تقویت ایمان بصیرت خود را افزایش داد.

ایمان فردی با عمل صالح و ایمان اجتماعی با تعاون بر تقوا حفظ می‌شود

وی راه‌ تقویت ایمان را عمل صالح دانست و ادامه داد: ایمان فرد با انجام عمل صالح و عمل به واجبات و دستورات  و پانگذاشتن روی حق حفظ می‌شود.

مهدوی نژاد ادامه داد: ایمان جامعه و بصیرت اجتماعی با تعاون بر برّ و تقوا حفظ می‌شود به این معنی که افراد جامعه مراقب هم باشند که بی‌تقوایی نکنند و همه کمک کنند که زمینه گناه از بین برود نه اینکه زمینه گناه فراهم شود.

مصیبت کربلا با رشد باطل و ضعف حق واقع شد

وی با بیان اینکه مصیبت واقعه کربلا از جایی شروع شد که به رشد باطل و ضعف حق توجه نشد، ادامه داد: زمانی که همه نسبت به انجام گناه بی‌خیال شوند و نهی از باطل نکنند، باطل نفس می‌کشد و جامعه دچار فساد می‌شود.

حجت السلام مهدوی نژاد قیام امام حسین را با دوهدف «عدم تعاون بر اثم و عدوان» و «امر به معروف و نهی از منکر» عنوان کرد و گفت: در زمان یزید مجالس مختلط و خوانندگی زن رواج یافت و به فساد اقتصادی، سیاسی منجر شد و فاصله طبقاتی از نظر اقتصادی ایجاد شد.

وی ادامه داد: در زمانه امام حسین(ع) تنها اباعبدالله و خاندان وحی ، حقیقیت این مصیبت بزرگ رادرک کردند و بقیه مردم حتی بزرگان امت اسلام نیز کر و کور شده بودند.

تعاون بر اثم و عدوان به معنای زمینه‌سازی برای انجام گناهان فردی و اجتماعی است

مسئول هیئت انصار ولایت یزد با بیان اینکه تعاون بر اثم و عدوان به معنای زمینه‌سازی و فراهم کردن مقدمات برای انجام گناهان فردی و اجتماعی توسط دیگران است، گفت: کسی که ماهواره را به داخل خانه می‌آورد زمینه اثم و عدوان را فراهم می‌کند.

فرصت و تهدید در شبکه‌های اجتماعی به یک اندازه است

وی با اشاره به شبکه‌های اجتماعی گفت: به همان اندازه که این شبکه‌ها فرصت است، تهدید نیز هست و اگر فردی مؤمنانه وارد این فضاها نشود، آلوه شده و دینش را از دست می‌دهد.

تعاون بر برّ و تقوا به معنای ایجاد زمینه‌های استقرار حق و زوال باطل است

مهدوی نژاد تعاون بر برّ و تقوا را ایجاد زمینه‌های استقرار حق و زوال باطل تعریف کرد و گفت: این هدف اصلی امام  حسین(ع) بود و کسانی که اکنون یکی به نعل و یکی به میخ می‌زنند به عدوان بزرگی کمک می‌کنند و فرهنگ بدی را در جامعه ترویج می‌دهند.

دلیل صلح امام حسن(ع) با معاویه جلوگیری از انهدام دین بود

وی دلیل حضور امام حسن(ع) پای میز مذاکره با معاویه را جلوگیری از انهدام دین عنوان کرد و گفت: اگر امام حسن(ع) با معاویه صلح نمی‌کرد، تعاون بر اثم و عدوان اتفاق می‌افتاد و خاندان وحی و شیعیان قتل عام می‌شدند و ایشان با این صلح جان مسلمانان را حفظ کرد.

امام حسین(ع) با یزید مذاکره نکرد

وی تآکید کرد: امام حسین(ع) با یزید مذاکره نکرد زیرا یزید علناً شراب می‌خورد و آیا کسی که علناً گناه می‌کند می‌تواند به عنوان  خلیفه مسلمین باشد و با او بیعت کرد.

هر کسی حسینی باشد نباید با مثل یزیدی بیعت کند

مهدوی نژاد ادامه داد: اگر یزید حاکم جامعه اسلامی می‌شد، فاتحه اسلام خوانده بود هر کسی حسینی باشد نباید با مثل یزیدی بیعت کند و اگر امام حسین(ع) با یزید بیعت می‌کرد همه این فساد و فحشاها امضا می‌شد، ورق بر می‌گشت و حق و باطل قابل تشخیص نبود.

وی تأکید کرد: باید در محل کار و اجتماع زمینه‌های خیر را فراهم کنیم و زمینه‌های گناه را جمع کنیم.

کاهش جمعیت موجب عدم تناسب عقیدتی و قومیتی خواهد شد

مسئول هیئت انصار ولایت یزد در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله افزایش جمعیت نیز اشاره داشت و با بیان اینکه صاحب اولاد شدن تعاون بر برّ و تقواست گفت: اگر کاهش جمعیت عمدی باشد و خانواده‌هایی که امکان فرزندآوری دارند، از این کار اجتناب کنند تعاون بر اثم و عدوان کرده‌اند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری و اخطار مسئولین و کارشناسان ادامه داد: چنانچه کاهش جمعیت اینگونه ادامه  پیدا کند، عدم تناسب عقیدتی،  قومیتی و غیره به وجود می‌آید و دچار مشکلات فرهنگی خواهیم شد.

کشوری که به دیگران وابسته باشد فرهنگش به دست خودش نیست

حجت السلام مهدوی نژاد همچنین با تأکید بر مصرف کالاهای داخلی گفت: با مصرف کالاهای خارجی کشور وابسته باقی می‌ماند و کشوری که برای تهیه نان خود به بیگانگان وابسته باشد، فکر و فرهنگش به دست خودش نیست، بنابراین باید در خرید وسایل و کالاها دقت کنیم و تعاون بر اثم و عدوان نکنیم.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.