شناسه : 36455911
سخنگوی شورای شهر یزد:

باید با تجارت‌های نوین اقتصاد شهر یزد را رونق بخشید


سخنگوی شورای شهر یزد گفت: اگر ما در حوزه اقتصاد شهری، یزد را بر مدار تجارت و ادبیات نوین تجارت تنظیم کنیم می توانیم رونق اقتصادی یزد را از این طریق تامین کنیم.

محسن عباسی هرفته در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، با بیان اینکه رونق اقتصاد شهری موضوع مهمی است که باید در مدیریت شهری به آن توجه کرد، گفت: چنانچه به بررسی شهرهای توسعه یافته بپردازیم مشاهده می‌شود که این شهرها برنامه‌های بسیار متنوعی را برای اقتصاد شهری دارند.

وی ادامه داد: اقتصاد شهری می‌تواند به یک توسعه متوازن و پایدار منجر شود و شهرها را به سمت یک توسعه مطلوب رهنمون باشد و ما نیز اگر می‌خواهیم شهرهای پایداری داشته باشیم باید به این مقوله توجه ویژه داشته باشیم.

سخنگوی شورای شهر یزد عنوان کرد: در حوزه اقتصاد شهری چیزی که اهمیت دارد این است که روش‌های کسب درآمد و رونق اقتصادی شهر در چه حوزه‌هایی باید باشد  و اگر مروری به سال‌های گذشته شهر یزد بیندازیم می بینیم که عموم توان اقتصادی شهر بر صنایع آلاینده تنظیم شده است که با مصرف بیش از حد منابع؛  ثروتی را برای شهر تولید می‌کنند.

شهرهایی با اقتصاد مبتنی بر صنایع آلاینده زوال پیدا می‌کنند

عباسی هرفته افزود: این تجربه را در حوزه‌های کشورهای توسعه یافته حدود 60 سال پیش داریم شهرهایی که اقتصاد آنها مبتنی بر صنایع فولاد هستند و این اقتصاد آنها براساس کارخانجات و تولیدات صنعتی می‌چرخید و وقتی رصد کنیم مشاهده می‌شود که از این شهرها به عنوان شهرهای رو به زول یا زوال یافته یاد می‌شود چرا که دیگر امکان تداوم این صنایع آلاینده وجود ندارد .

وی ادامه داد: اگر به این تجربه‌های تاریخی بشر توجه شود می بینیم که شهرهایی مثل یزد و اضفهان که اقتصادشان براساس صنایع آلاینده تنظیم شده است و از طرفی هم نه آب و نه محیط زیست دارند راه بسیار خطرناکی را در پیش گرفته‌اند.

لزوم تنظیم اقتصاد یزد بر مدار تجارت‌های نوین

این عضو شورای شهر یزد گفت: اگر به گذشته تاریخی شهر یزد برگردیم یزد یک اقتصاد تجارت محور داشته است و اساسا یکی از فلسفه‌های یزد تاریخی که در وسط بیابان واقع شده این است که بر سر دو راه تاریخی بسیار مهم قرار گرفته است که راه تجاری از شرق به غرب و یک راه زیارتی که از مشهد به سمت مکه می می‌رفتند، استقرار یزد بر سر تقاطع این دو راهی زیارتی و تجارتی به این دلیل بوده است که یزدی‌ها متوجه شدند این نقطه مستعد تجارت است و رفت و آمد کاروان‌ها در این مسیر و داد و ستادی که انجام می‌شده می‌توانسته به آنها منفعت ببخشد.

عباسی هرفته ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که ما یزدی‌ها عموما طبع تجارت داریم و پیشینه تاریخی دارد که این تجارت در دنیا روش‌های جدیدی را طی می‌کند و بنابراین اگر ما در حوزه اقتصاد شهری یزد را بر مدار تجارت و ادبیات نوین تجارت تنظیم کنیم، ادبیات نوین تجارت را بدانیم و یزد را بر مدار اقتصاد بوم محور شکل دهیم که امروز به آن اکوسیستم کارآفرینی و اکوسیستم کسب و کار می‌گویند می توانیم رونق اقتصادی یزد را از طریق تجارت تامین کنیم و شاید بتوان از این صنایع آلاینده که آزاردهنده است فاصله بگیریم.

وی بااشاره به اقدامات شورای شهر یزد در جهت رونق اقتصادی شهر عنوان کرد: شوراها می‌توانند صندوق‌های سرمایه‌‌ی خطرپذیر را راه بیندازند و همچنین به راه اندازی استارت آپ ها بپردازند که در این حوزه شهرداری و شورای شهر با همکاری پارک علم و فناوری وارد این این بحث شده و از ایده‌های جدید در حوزه تجارت حمایت می‌کند.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری لازمه توسعه صنعت گردشگری استان یزد

 سخنگوی شورای شهر یزد با بیان اینکه صنعت گردشگری از ظرفیت‌های دیگر یزد برای کسب درآمد و رونق اقتصادی است، گفت: دراین زمینه شورای پنجم شهر یزد از ابتدای کار خود در صدد توسعه و بهبود زیرساخت‌های گردشگری یزد تلاش زیادی کرده است، با وجود شرایط سخت اقتصادی تا حد امکان در این زمینه اقدام شده است.

عباسی هرفته با بیان اینکه باید برای رونق صنعت گردشگری هتل‌ها مناسب ساخته شود، افزود: هم اکنون اقامتگاه‌های بوم گردی زیادی در یزد دیده می‌شود، همچنین تسهیلاتی نیز برای احداث هتل در استان در نظر گرفته شده است که هم اکنون مجوز چند هتل گرفته شده، سرمایه‌گذار ورود پیدا کرده و فرایند اجرایی احداث هتل در یزد در حال انجام است.

باید با برندسازی توجه گردشگران را جلب کرد

وی با اشاره به ضرورت برندسازی برای شهر یزد گفت: باید با برندسازی توجه گردشگران را به شهر جلب کنیم که در این زمینه اتفاقات خوبی افتاده است، مطرح شدن یزد به عنوان شهر پایدار جهانی، پذیرفته شدن یزد به عنوان پایتخت شهرهای پایدار جهان از این جمله است که توجهات گردشگران را به سمت یزد جلب خواهد کرد.

سخنگوی عضو شورای شهر یزد ادامه داد: انتخاب یزد به عنوان پایتخت کتاب ایران در سال گذشته از اتفاقات مبارک در سطح ملی بود، همچنین قرار گرفتن یزد در بین 52 شهر گردشگری جهان که کجله نیویورک تایمز هم دیدن یزد را به گردشگران خود سفارش کرده بود، مطرح شدن یزد به عنوان پدیده نوظهور گردشگری در سال گذشته از جمله اتفاقاتی است که موجب برندسازی برای یزد شده و باید این برنامه‌ها ادامه پیدا کند.

عباسی هرفته افزود: برای حفظ این برندها باید در مدیریت شهری دائم باید رویدادها را در یزد و دیگر مقاصد گردشگری برگزار کنیم که برای نمونه در نوروز امسال تبلیغات یزد در 21 بیلبورد در مناطق گردشگیر یزد به نمایش درآمد، برنامه‌هایی چون شب‌های فرهنگی، هفته‌های فرهنگی و ... نیز برای یزد باید در مقاصد گردشگری کار شود تا توجه گردشگران به یزد بیش از پیش شود، علاوه بر اینکه حضور گردشگر در یزد موجب ایجاد شغل خواهد شد و ضعیف ترین اقشار نیز از حضور گردشگران منفعت خواهند برد.

وی حضور دو میلیون گردشگر در نوروز در یزد را حاکی از جواب دادن برنامه‌های انجام شده دانست و افزود: امیدواریم این ظرفیت وجود داشته باشد که سال آینده چندین برابر این گردشکر را به شهر یزد جذب کنیم که لازمه آن توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان است.

در نظر گرفتن برنامه‌های ویژه گردشگری برای یزدی‌ها

عضو شورای شهر یزد ادامه داد: برگزاری همایش‌هایی چون همایش ملی فرهنگی رضوی با هدف نکوداشت ستی فاطمه از جمله همایش‌هایی است که نام یزد را در کشور طنین انداز می‌کند و ما باید تمایزهای ارزشمندی که یزد دارد را بتوانیم به شکل مناسب در قالب همایش‌ها، رویدادها، جشنواره‌ها و برنامه‌ها دیگر نه تنها در یزد بلکه در دیگر شهرهای کشور به سمع و نظر همه برسانیم.

عباسی هرفته تصریح کرد: حتی بخش عمده‌ی از مردم استان هم اطلاع دقیقی از بافت تاریخی ندارند و در همین راستا برنامه‌های ویژه گردشگری برای مردم یزد در نظر گرفته شده است که بافت و آثار تاریخی یزد را بشناسند و هر کدام به عنوان سفیران فرهنگی برای یزد باشند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.