به انقلاب رنگها درحجاب نیاز نداریم/ طرح مسئله نامه به امام درباره آمریکا چیزی جز ضرر برای کشور نداشت
به گزارش یزد آوا، علی لاریجانی رئیس قوه مقننه صبح امروز در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: امروز از ۲ جهت اماکن مقدس اسلامی مورد هجوم قرار گرفته است؛ یک جریان افراطی و تکفیری که تمام تلاش آنها ایجاد فتنه و درگیری بین مسلمانان و از بین بردن اماکن مقدس اسلامی که در نجف، کربلا، کاظمین و سامرا و چه در سوریه است و هر روز شاهد اقدامات تروریستی آنها هستیم.
وی ادامه داد: جریان دیگر اقدام زشت رژیم صهیونیستی در تخریب بنای مسجدالاقصی و ساختن یک کنیسه در درون قبله مسلمانان است. این عمل جریحهدار کردن عواطف همه مسلمانان را به همراه دارد و این تحقیر قبله مسلمانان است. ظاهرا رژیم بدکاره صهیونیستی در شرایط درهم و برهم منطقه فرصت را غنیمت شمرده و دست به چنین اقدام پلیدی زده است.
رئیس مجلس افزود: هم جریان تکفیری که بزرگترین ضربه را در این عصر به وحدت امت اسلامی وارد کرده و هم جریان صهیونیستی، از حادثه انهدام مرقد امام حسین (ع) و امام هادی (ع) در عصر متوکل عباسی درکی ندارد که اینگونه اقدامات نه تنها علایق عاطفی مسلمانان را کاهش نداده، بلکه آتش عشق قلبی آنها را شعلهورتر میسازد و آنان را مصممتر در حفظ این میراث گرانقدر میکند و پاسخ اینگونه اقدامات موزیانه را به موقع خواهد داد.
لاریجانی ضمن درخواست از سازمانهای مختلف و وزارت امور خارجه ایران برای رسیدگی به این موضوع گفت: سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان بینالمجالس کشورهای اسلامی و دولتهای اسلامی نسبت به اینگونه تحرکات رژیم صهیونیستی واکنش جدی نشان دهد و از وزارت خارجه میخواهیم که موضوع را پیگیری کند.
وی با بیان اینکه یکی از اصول مهم مساله اعتماد کردن و نکردن است، ادامه داد: اینکه در چه حالی، چه جایی و چه شرایطی انسان باید اعتماد کند و در چه جاهایی اعتماد کردن عقلایی نیست، بحث مهمی است، چرا که با زندگی فردی و اجتماعی همگان ارتباط دارد. امام هادی (ع) در روایتی زیبا در بحارالانوار معیاری را برای اعتماد کردن بیان کرده و فرمودند اگر دیدید که در روزگار شما عدالت بیش از ستم است، در چنین جامعهای باید حسننیت و حسن ظن داشته باشید. اما اگر دیدید در روزگار شما ستم بیش از عدالت است باید سوءظن داشته باشیم. بنابراین این معیار جالبی است و برای امروز جامعه اسلامی کاربرد دارد، یعنی در معیار امام (ع) اعتماد داشتن مربوط به قلمرو بحث است و به تعبیر فلاسفه باید دید که به چه عالمی مربوط میشود که به چند نمونه از آن اشاره میکنم.
رئیس مجلس افزود: در مراودات سیاسی اغلب مشاهده کردهاید که دوستان انقلاب به گفتار و کردار یکدیگر با سوءظن مینگرند و این حالت در چند سال گذشته در بین اصولگرایان نیز شیوع داشته است. در قلمرو جامعه دوستداران انقلاب بحث ستم و بیعدالتی معنا ندارد و لذا باید حسن نیت جایگزین بیاعتمادی شود.
لاریجانی اظهار داشت: در مباحث دیپلماتیک مخصوصا در موضوعات هستهای بارها شنیدهاید که میگویند باید مذاکرات به اعتمادسازی منجر شود. چون اعتماد بین طرفین وجود ندارد؛ با معیار امام هادی (ع) هم دقت لازم صورت نگرفته است و جهان امروز در صحنه بینالملل بدون تردید دچار انواع بیعدالتیها است که نمونه کوچک آن را در رفتار دوگانه قدرتمندان در مساله هستهای مشاهده میکنیم. مظالم آمریکا و استکبار در مورد ملت ایران و ملل مسلمان یعنی در راهاندازی جنگها، ظلم به فلسطینیها، غارت اموال مسلمانها و تحمیل دیکتاتورهای وابسته بسیار زیاد و متنوع است.
طرفهای مذاکرات رفتار غیرموجه داشته باشند مجلس وارد عمل میشود
وی با بیان اینکه معیار امام هادی (ع) میگوید که در چنین قلمرو غیرعادلانهای باید با سوءظن به تعامل دیپلماتیک آنها نگریست، تاکید کرد: اینجا جای اعتماد کردن نیست. اعتماد به این قدرتها در چنین فضایی فعلی غیرعقلانی است، کما اینکه بارها نتیجه قولهای دروغین آنها دیده شد و لازمه توفیق در این مسیر رعایت ضوابط عام بینالمللی است. ایران عضو آژانس است و NPT را پذیرفته است و NPT مقررات بینالمللی برای همه کشورها در مساله هستهای است، لذا بنا نیست برای ایران مقررات خاصی تدوین شود. رعایت این ضوابط میتواند معیار گفتوگوها باشد. در این شرایط مذاکرهکنندگان ایرانی باید توجه تام داشته باشند و هم مجلس شورای اسلامی چنانچه احساس کند، طرفهای قدرتمند رفتارهای دوگانه و غیرموجهی دارند در زمینه حجم و تنوع فعالیتهای هستهای مقررات لازم را مصوب خواهد کرد.
در دورهای که به ریش اصولگرایان گره خورد، با “مکتب ایرانی” سعی در ترویج ناسیونالیسم کردند
رئیس مجلس گفت: در دوره اصلاحات و دوم خرداد عدهای تلاش کردند با ارائه ناقصی از تفکر مدرن میدان را برای تاخت و تاز به ارزشهای اسلامی و انقلابی باز کنند و گاه با تمسخر مقدسات انقلابی در رسانهها مطالبی را درج کند و همین امر موجب درگیریها و سایش نیروها شد. در دوره ۸ ساله که متاسفانه به ریش اصولگراها گره خورد، عدهای با طرح افکاری خام نظیر مکتب ایرانی و گذر از دین نوع تفکر ناشیانه ناسیونالیستی را در رسانهها مطرح کردند که موجب کشمکش نیروهای انقلابی و مومن شد.
امروز کشور آنقدر مشکلات دارد که زمان نظریهپردازیهای بیپایه نیست
لاریجانی ادامه داد: امروز مجددا حرفهایی شنیده میشود که نشانگر آن است که از مسیر گذشته در دو دوره متفاوت سیاسی دریافت روشنی حاصل نشده است و امروز کشور آنقدر از نظر اقتصادی و دیپلماتیک مشکلات دارد که اگر همه ارادهها به این امور معطوف شود ممکن است بتوان مشکلات معیشتی مردم را سامان داد. زمان نظریهپردازی بیپایه و جریانسازیهای رسانهای که حاصلی جز تنش ندارد، نیست.
وی ادامه داد: بله؛ امروز ما نیاز به انقلاب رنگها در حجاب نداریم. همیشه در اکثر روستاها زنان با لباسهای رنگی حجاب داشته و دارند و کسی ایرادی هم نگرفته است و این امور جنبه عرفی و تناسب با محل دارد و اصل با پوشیدگی و عفاف است. امروز اگر نیاز به انقلابی باشد، به جای انقلاب رنگها نیاز به انقلاب جهت بهبود معیشت مردم داریم؛ به انقلاب ارادهها و انگیزهها در تحقق اسلام و صیانت از دین و میراث امام (ره) و شهدا و عزتمندی داریم.
شلدینی هنر نیست که به آن افتخار شود و آن را ترویج کنند
رئیس مجلس افزود: ممکن است که در جامعه عدهای شلدین باشند اما شلدینی هنر نیست که به آن افتخار شود و آن را ترویج کنند، آن هم کسانی که از بیوت صالحه انقلاب هستند. تربیت انسانهای مسلکی و مومن و انقلابی هنر است که باید مورد توجه صاحبنظران و رسانهها قرار گیرد.
لاریجانی گفت: در روزهای پیش نقلی شد که طی نامهای به امام (ره) چندین مطلب منجمله مطالبی راجع به آمریکا ذکر شده بود و امام نیز در این موضوع اقدامی نکردند اما سوال این است که طرح اینگونه مسائل در رسانهها آن هم موضوعی که مربوط به سالهای پیش است و رهبری زمان نیز در مورد آن تصمیم خود را گرفته بود، چه خاصیتی دارد؟ آیا در شرایطی که ما با صحنه بینالملل داریم، طرح این مسائل که موجب کشمکش درونی کشور و سایش نیروها میشود، چیزی جز ضرر برای آن قابل تصور است.؟
وی ادامه داد: آیا این معنای غلط را به دیگران القا نمیکند که نوعی دلدادگی و ذوقزدگی برای کار با آمریکا و غرب در نهان سیاستورزان و جریان رسانهای کشور مطرح است و این تلقی غلط مایع گرانفروشی در مذاکرات و بیعزتی در صحنه جهانی نیست؟
رئیس مجلس تاکید کرد: بنده اینگونه اقدامات را عقلا به ضرر منافع ملی کشور میدانم و از رسانهها، صاحبان تریبون و صاحبنظران میخواهم در شرایط حساس کنونی که در کوران مذاکرات حساسی هستیم، در طرح مسائل همه جوانب را بسنجند و هزینه کشور چه در بعد خارجی و اختلافافکنی داخلی را افزایش ندهند و تلاش کنند که همه ارادهها به سوی بالا بردن توان اقتصادی کشور و رونق تولید و کارآفرینی معطوف شود که متاسفانه چنین نیست.
لاریجانی خاطرنشان کرد: یک مقایسه ساده در حجم مطالب سیاسی و اقتصادی در رسانهها نشانگر این معنا است که امیدواریم مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به میلاد باسعادت امام هادی (ع) اظهار داشت: در باب زندگی آن امام همام نکات آموزندهای وجود دارد که آنها را بیان میکند؛ عصر امام هادی (ع) دوران سیاه دیکتاتوری متوکل خلیفه عباسی است که به دستور او امام را از مدینه به بغداد و از آنجا به سامرا بردند و حدود ۲۰ سال و ۹ ماه در این شهر تحت نظر بودند و در عین این فشار حکومتی امام (ع) شبکه وکلای خود را در کشورهای مختلف از جمله عراق، ایران، حجاز، یمن و مصر سامان دادند به طوری که در درون این سازمان شیعی قرار گرفتند.
رئیس مجلس ادامه داد: پیش از متوکل سیاست مذهبی و خلفای عباسی ادامه سیاست مامون بود. یعنی از معتزله در برابر اهل حدیث که افراطیون عامه بودند، دفاع میکردند. به این جهت فضای سیاسی مساعدی برای علویان و شیعیان فراهم شد. اما با آمدن متوکل تنگنظریهای زمان هارون به صورت سختگیرانهتری در حمایت از اهل حدیث و برانگیختن بر ضد معتزله و شیعه و سرکوبی جریانات مذکور با شدت هرچه بیشتر دنبال شد.
وی گفت: این خلیفه عباسی دستور داد مرقد امام حسین (ع) ویران شود و زمین آن شخم زده و بر روی آن زراعت شود تا اثری از این قبر باقی نماند. سختگیری شدیدی برای زائران امام حسین (ع) ایجاد کرد و مجازات هولناکی برای آنها وضع کرد؛ تمام این اقدامات برای این بود که قبر امام حسین (ع) در کربلا میتوانست ارتباط عاطفی توده مردم را با طرز تفکر شیعی و امامان آنها تقویت کند.
رئیس مجلس افزود: حتی در تاریخ نقل است که متوکل یک بار تصمیم به قتل امام هادی (ع) گرفت که در همان ایام به دست ترکان کشته شد. جانشین او معتض مرام او را پیگیری کرد و نقل است که به دست حکومت وی امام مسموم و به شهادت رسید. اما نکته آموزنده آن است که عدهای از شیعیان امام حسین (ع) پس از تخریب قبر شریف او علائمی را تعیین کرده بودند و پس از کشته شدن متوکل به کربلا آمده و همراه افرادی از علویان و طالبیان قبر را مشخص کرده و مقبرهای برای آن بنا کردند.
منبع: تسنیم
مطالب مرتبط:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|