شناسه : 22113830
رئیس حوزه هنری استان یزد:

به روز شدن فضای فکری مدیران می‌تواند موسیقی را نجات دهد/ تولید آثار فاخر موسیقی در حوزه هنری یزد


رئیس حوزه هنری استان یزد گفت: به دنبال تولید آثار فاخر موسیقی در استان هستیم و مقدمات اجرایی آن را انجام دادیم، به شرط تحقق بودجه این کار نیز انجام خواهد شد.

به گزارش یزد آوا، امـروزه مـوسیـقی یـکی از پرمخاطب‌ترین محصولات هنری به شمار می‌رود؛ این ویژگی ضرورت پرداختن کارشناسی و متناسب با نیازهای روز جامعه را در این بخش هنری، اجتناب‌ناپذیر کرده است.

«محمدصادق کوچک‌زاده» رئیس حوزه هنری یزد، با تأکید بر انجام کار اصولی و کارشناسی در زمینه تولیدات موسیقایی در حوزه هنری گفت: نام قدیم مجموعه ما «حوزه‌ اندیشه و هنر متعالی» بوده است و از همان ابتدا هرکاری در زمینه‌ تربیت هنرمند متخصص یا تولید اثر هنری فاخر و ایجاد جریانی هنری و ادبی در حوزه هنری صورت می‌گرفت، مبتنی بر چرایی و پژوهش‌ یا فهم صحیح بوده است.

کوچک‌زاده در گفت و گو با همشهری افزود: در 2 سالی که توفیق خدمت به هنرمندان متعهد استان نصیب من شده است تلاش کرده‌ایم تا کاری بدون پشتوانه فکری انجام نشود.

وی گفت: سال 93 به دلیل پیش‌آمدهایی که برای موسیقی یزد رخ داد، فضای حاکم بر این هنر تحت تأثیر قرار گرفت. بر همین اساس به این جمع‌بندی رسیدیم که دو مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد و باید برای رفع موانع تلاش کرد.

این مسئول ناهماهنگی و برخوردهای سلیقه‌ای مسئولان را از یکی از مشکلات در این زمینه عنوان و تصریح کرد: در پی چنین برخوردهایی از سوی مسئولان، رفتارهای احساسی و بدون پشتوانه مخاطبان و علاقه‌مندان نیز وجود داشته است.
وی افزود: دیگر مشکل موجود سردرگمی در این حوزه است که به واسطه ضعف اطلاعاتی و تحلیلی به وجود آمده بود.

شناسایی استعدادهای استان
رئیس حوزه هنری یزد با بیان این‌که با توجه به وجود قانون، احکام شرع و سیاست‌های کلان نظام، رفتار سلیقه‌ای معنا ندارد، اظهار کرد: برخورد‌های سلیقه‌ای باعث می‌شود که ظرفیت‌های هنری پاک، انقلابی و ارزشی نادیده گرفته شود و از دست برود.

وی افزود: سردرگمی در حوزه موسیقی ناشی از وجود ضعف اساسی در گذشته است؛ زیرا در دوره‌های مدیریتی مختلف کارهای گوناگونی انجام شده ولی حاصل آن منجر به جمع بندی خاصی نشده است.

کوچک زاده با اشاره به این‌که شناخت اقتضائات و نیازهای روز مخاطب و ظرفیت‌های موجود سبب رهایی از سردرگمی می‌شود، گفت: در بهمن سال 93 نخستین جشنواره جوان موسیقی سنتی نغمه‌های امید را برگزار کردیم تا ظرفیت‌ها و استعدادهای جوان (زیر 30 سال) را در عرصه تکنوازی و گروه نوازی شناسایی کنیم که این جشنواره دستاورد خوبی برای ما داشت و وضعیت استان را در موسیقی سنتی مشخص کرد که پشتوانه خوبی برای تصمیم گیری‌های آینده است.

وی ادامه داد: همچنین در سال 94 برخی گروه‌های فاخر و تراز در زمینه موسیقی سنتی به یزد رفت و آمد و اجراهایی داشتند که می‌تواند اثرات مثبتی بر جای بگذارد.

کوچک زاده با اشاره به این‌که موسیقی با توجه به مناطق و بوم‌های مختلف، وضعیت متفاوتی دارد تصریح کرد: موسیقی سنتی (فولکلور) در برخی مناطق کشور با زندگی و سنت‌های مردم عجین شده است ولی در استان ما مخصوصا در منطقه جغرافیایی دشت یزد- اردکان اینگونه نیست.

با سبک‌های وارداتی، موسیقی سنتی به حاشیه رفت
رئیس حوزه هنری یزد با اشاره به این‌که هجوم مدرنیته به جامعه‌ ما، کمرنگ شدن مرزها و نزدیکی ارتباطات عوارض و اثرات خاص خود را دارد، ادامه داد: تا قبل از دهه 70 موسیقی سنتی که ابزار و آلات و چارچوب خاص خود را داشت، سرود نیز در کشور ما مورد استقبال مردم قرار داشت و جریان ساز بود.

کوچک‌زاده افزود: در اوایل انقلاب، زمان جنگ تحمیلی و سال‌های ابتدایی دهه70 قالب سرود به علت این‌که یک کارگروهی بود و جنبه تربیتی داشت، در مضامین حماسی و ارزشی مورد توجه بود. اما بعد از آن با توجه به گسترش شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی و تا حدودی اقبال مردم، ترانه که گونه‌ جدیدی از زبان وکلام بود، وارد عرصه موسیقی شد و همزمان برخی سبک‌های وارداتی نیز رونق گرفت.

این مسئول با بیان این‌که با ظهور ترانه و حمایت صدا و سیما برای رشد و توسعه آن، ذائقه مردم نیز تغییر کرد، ادامه داد: در این زمان، سرود به حاشیه رفت و اجراهای سنتی نیز کمرنگ تر شد و جنبه هنری‌تر و خاص تر پیدا کردو البته نقش سایر دستگاه‌های فرهنگی را در بروز این اتفاقات نمی‌توان نادیده گرفت.

وی گفت: در قالب‌های شعری مانند غزل، مثنوی و قصیده آثار ارزشمند زیادی وجود دارد ولی قالب ترانه از اوایل دهه70 وارد عرصه ادبی شده است و با این‌که استفاده از آن به دلایلی که ذکر شد بسیار زیاد است، جریان موسیقی تا زمان زیادی نتوانست آن را بپذیرد و از خود بداند. بنابراین باید این 20 سال را دوران گذر از سنت به مدرنیته در جریان موسیقی ایران دانست.

کوچک زاده ادامه داد: متاسفانه حوزه هنری در مواجهه با این فضا نتوانست نقش جریان سازی خود را ایفا کند و فعالیت خود را در این عرصه کاهش داد.
وی افزود: البته در سال‌های اخیر فعالیت‌ها از سر گرفته شد و ورود به عرصه ترانه و ایجاد نشست‌های اتفاق ترانه و شب شعر و آواز ایرانی، توانست خواننده‌های جوان را به خود جذب کند ولی این سرعت با سرعت تحولاتی که در این عرصه ایجاد شد متناسب نیست.

نقش حمایتی حوزه هنری
رئیس حوزه هنری استان با بیان این‌که در استان سعی ما بر این است که در زمینه‌ تربیت، نقش حمایتی داشته باشیم و به جز موارد ضروری وارد بحث اجرا نشویم، خبر از برگزاری دوره آموزشی ‌تربیت مربی گروه سرود داد و افزود: ایجاد گروه سرود، تولید سرود و اجرای آن اقتضائاتی دارد که به واسطه ظرفیت‌هایی که در یزد وجود دارد می‌توان روی آن سرمایه گذاری کرد.  وی ادامه داد: این کار با همکاری و همفکری آقای توکلی، مدیر گروه سرود قدیمی بچه‌های آباده، انجام می‌شود و ثمرات آن، ان‌شاءالله در آینده مشخص خواهد شد.

کوچک زاده افزود: این افراد گروه‌های سرود خود را تشکیل خواهند داد تا در این زمینه نیز شاهد تولیدات موفق باشیم.
رئیس حوزه هنری همچنین تصریح کرد: به دنبال تولید آثار فاخر موسیقی در استان هستیم و مقدمات اجرایی آن را انجام دادیم، به شرط تحقق بودجه این کار نیز انجام خواهد شد.

به روز شدن فضای فکری مدیران می‌تواند موسیقی را نجات دهد
رئیس حوزه هنری استان در مصاحبه با همشهری با اشاره به این‌که یکی از مشکلات اساسی در موسیقی امروز این است که مضمون اولویت اصلی را ندارد، به روز شدن فضای فکری مدیران را نجات بخش موسیقی دانست و ادامه داد: آنچه می‌تواند فضای رسمی موسیقی را نجات دهد این است که فضای فکری مدیران و تولیدات و ملودی‌ها به‌روز شود. 

«محمدصادق کوچک‌زاده» افزود: معنی «به روز» این نیست که از اصول خود دست برداریم یا این‌که آثار سطحی تولید کنیم، بلکه باید معنی اقتضائات فعلی جامعه را درک کنیم.  وی ادامه داد: امروزه مشغله‌های کاری باعث شده که زمان فراغت زیادی برای مردم وجود نداشته باشد و با توجه به این‌که ارتباطات مجازی گسترش پیدا کرده است، باید این فضا را پذیرفت و آسیب‌ها و فرصت‌های آن را درک کرد.

کوچک زاده در عین حال هشدار داد: اگر ما این کار را نکنیم، افراد و جریان‌هایی در آن سوی مرزها هستند که این موضوع را درک دارند و متناسب با فضا و مخاطب ما آثار خود را تولید و عرضه خواهند کرد. وی اظهار کرد: در کنار به روز بودن باید به جهت دار بودن آثار هم توجه کرد. مثلا در شاهنامه فردوسی روحیه حماسی و میهن دوستی موج می‌زند و امروز نیز مخاطب با مطالعه آن در خود احساس شور و انرژی می‌کند و همین مساله یکی از رموز ماندگاری شاهنامه است. بنابراین محصولات فرهنگی باید علاوه بر زیبا بودن نیازهای امروز جامعه را هم منعکس کنند.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.