شناسه : 11708844
چوب بی تعهدی بیمه‌گران بر پیکر نحیف بازنشستگان!

بهانه تراشی‌های شرکت بیمه«آ.س.ح»سابقه طولانی دارد/ قرارداد با آگاهی از افزایش تعرفه سالانه بیمه بسته شد!


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با بیان اینکه بیمه کنندگان بازنشستگان با آگاهی از افزایش تعرفه سالانه با بازنشستگان کشور قرارداد بستند گفت: بهانه تراشی شرکت بیمه خاطی سابقه طولانی دارد.

به گزارش یزد آوا به نقل از یزد امروز، به تازگی یکی از شرکت های بیمه، که  قراردادهای مختلفی با صندوق  بازنشستگی کشوری ، کانون عالی کارگران بازنشسته و وزارت آموزش و پرورش دارد برای پرداخت هزینه درمان بازنشستگان تحت پوشش این نهادها سقف تعهدی ایجاد کرده است و این درحالی است که تا قبل از ابلاغ دستورالعمل جدید در بهمن ماه سال جاری به شعب این شرکت، هیچ گونه سقف تعهدی در این زمینه  وجود نداشته است .

 

رئیس کانون بازنشستگان یزد:تعیین سقف تعهد پرداخت هزینه ها باعث نارضایتی بازنشستگان شده است


یزد امـروز بنا بر وظیفه ذاتی خود در پیگیری مشکلات مردم ابتدا به سراغ رئیس کانون بازنشستگان یزد رفت که سید محمد نماینده در اظهاراتی گلایه آمیز گفت: بازنشستگان قشرکم در آمد جامعه هستند که بعضا برای اداره زندگی خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.


 نماینده افزود: صندوق بازنشستگی کشوری با هدف کاهش هزینه های پزشکی بازنشستگان و ارائه خدمات با کیفیت ومطلوب درمانی به این قشر فرهیخته، از نهم دیماه سال91 بیمه طلایی بازنشستگان کشوری را با انعقاد قرارداد با یک شرکت بیمه گر اجرایی کرد.

 

وی ادامه داد: در ابتدا صندوق بازنشستگی کشوری با کسر ماهانه 1درصد از حقوق بازنشستگان  و ارائه خدمات نسبتا مطلوب شرکت بیمه گر رضایت نسبی این عزیزان را فراهم کرد اما این صندوق پس از مدتی با کسرمبلغ ثابتی( بیش از 1 درصد) از حقوق بازنشستگان موجبات نارضایتی این عزیزان را فراهم آورد .

 

نماینده تصریح کرد: اقدام اخیر شرکت بیمه گر، مبنی بر تعیین سقف تعهد پرداخت هزینه ها و پرداخت مبلغ قابل توجهی توسط فرد بازنشسته مشکلات عدیده ای را برای این عزیزان به وجود آورده واعتراضاتی را نیز در پی داشته است.

 

شرکت بیمه گر قادر به پرداخت مابه التفاوت تعرفه های پزشکی نیست!

 

وی بیان کرد: البته شرکت مذکور مدعی است به دلیل افزایش چندین برابری تعرفه های پزشکی در راستای طرح جامع سلامت در 6ماهه دوم سال جاری و دریافت حق بیمه برطبق توافق نامه ابتدای سال قادر به پرداخت این مابه التفاوت نمی باشد!


رئیس کانون بازنشستگان کشوری استان یزد با ابراز نگرانی ازدستورالعمل اخیراین شرکت بیمه ای، ازمسئولان صندوق بازنشستگی کشوری خواستار پاسخ گویی به اعتراضات بازنشستگان و سوالات مطرح شده آنان شد.


نماینده در پایان ابراز امیدواری کرد : دولتمردان تدبیر و امید که با شعار «بالابردن روحیه امید و نشاط در جامعه» برمسند قدرت  تکیه زده اند با توجه ویژه به امور بازنشستگان در راه کاهش دغدغه  های این عزیزان گام بردارند.

 

* اما با این تفاسیر هنوز برای بازنشستگان کشور به ویژه قشری دچار بیماری های صعب العلاج هستند جای سوال است گه آیا قشرضعیف بازنشسته که در دوران پیری و سالخوردگی در معرض ابتلا به  انواع و اقسام بیماری قرار دارد  و از طرفی با در آمد پایین و هزینه های مختلف روبروست قادربه پرداخت  مابه التفاوت هزینه های درمانی می باشد؟


* برخی بازنشستگان به دلیل عدم تمکن مالی درپرداخت هزینه های درمان خود قید درمان و معالجه را می زنند آیا پاداش خدمت این عزیزان که روزی یک  کارگر و کارمند زحمتکش بوده اند این است؟


* آیا باید چوب این گونه افزایش تعرفه ها بر پیکر نحیف بازنشستگان فرود آید؟


* دلایل صندوق بازنشستگی کشوری برای ادامه همکاری با این شرکت بیمه ای  چیست؟


* چرا متن قرارداد این شرکت با صندوق بازنشستگی کشوری منتشر نمی شود؟

 

رئیس صندوق بازنشستگی یزد:متولیان امور درمان باید جوابگوی افزایش نرخ خدمات درمانی باشد


پس از صحبت های رئیس کانون بازنشستگان یزد برای تنویر افکار عمومی و به ویژه بازنشستگان عزیز به سراغ صندوق بازنشستگی یزد رفته تا جوابی برای سوالات مطرح شده بیابیم که رئیس این صندوق طی نامه ای به سؤالات سایت یزد امروز چنین پاسخ داد:


باز نشستگان معزز جزء اقشار فرهیخته و ارجمند جامعه هستند که از پیشکسوتان عرصه خدمت و تلاش می باشد و رفع مشکلات آنان از اهم واجبات است وبدیهی  است سیستم درمانی کشور موظف است در چارچوب وظایف اداری و تکالیف ابلاغی نسبت به رفع و رجوع این مشکلات همت نماید.

 

 در همین راستا صندوق بازنشستگی کشوری نیز در قالب خرید بسته خدمت؛ پرداخت هزینه خسارت بازنشستگان را در حد ظرفیت های اداری نسبت به ارائه خدمت مفتخر است. طبیعی است مسوولیت رسیدگی به وضعیت درمانی بازنشستگان از وظایف اصلی بخش درمانی و حوزه سلامت کشور است.

 

ابلاغ افزایش ارزش های نسبی خدمات درمانی از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته است . بدیهی است متولیان امور درمان بایستی جوابگوی افزایش نرخ خدمات درمانی باشد و نهایت تلاش صندوق باز نشستگی ؛ تامین بخشی ازهزینه های درمانی بازنشستگان در قالب بیمه تکمیلی درمان و خرید بسته خدمتی است که تاکنون خدمات قابل توجهی در بخش تامین هزینه درمان انجام گرفته است.

 

عقد قرار داد بیمه تکمیلی درمان سالانه در چارچوب مقررات اداری و از طریق مناقصه با حضور دستگاههای نظارتی و قوانین موضوعه برگزار می شود و شرکت بیمه تعیین می گردد.

 

خلاصه متن قرارداد بیمه تکمیلی در سایت صندوق باز نشستگی کشوری و سایت شرکت بیمه «آ س ح» موجود می باشد که قابل رویت بوده ودر دسترس همگان قرار دارد.


این جوابیه  تصمیمات وزارت بهداشت در افزایش نرخ خدمات درمانی را علت بروز چنین مشکلی بیان می کند، به همین جهت  ازدکتر میرجلیلی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، بعنوان متولی این وزارتخانه درباره اظهار نظر صندوق بازنشستگی سوال شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یزد: عدم تعهد شرکت بیمه گر، به علت افزایش تعرفه های پزشکی درمانی بهانه است 


دکتر محمدرضا میرجلیلی گفت: وزارت بهداشت تنها متولی بهداشت و درمان می باشد و بیمه طلایی بازنشستگان به صندوق بازنشستگی کشوری ارتباط دارد.


وی ادامه داد: اینکه شرکت بیمه، به علت افزایش تعرفه های پزشکی درمانی قادر به انجام تعهدات خود نیست تنها یک بهانه است چراکه تمامی شرکت های بیمه مطلعند که در ابتدای هرسال تعرفه ها افزایش می یابد لذا این شرکت با آگاهی از این موضوع اقدام به عقد قرارداد کرده ضمن اینکه در سال 93 تعرفه ها در آبان ماه افزایش یافته و این یعنی اینکه حدود 7ماه شرکت ها با تعرفه های سال 92 به ارائه خدمت مشغول بوده اند.

میرجلیلی تاکید کرد: این شرکت بیمه، درگذشته نیزچندین مرتبه از زیر بار تعهداتش شانه خالی کرده و این مشکل باید از سوی صندوق بازنشستگی کشوری با اصلاح  قرار داد و یا نهایتا جایگزینی شرکت های بیمه ای متعهد تر پیگیری و برطرف شود.


وی همچنین در خصوص نظارت وزارت بهداشت بر قراردادهای ادارات با شرکت های بیمه گفت: وزارت بهداشت فروشنده خدمات بوده و در این امور دخالتی ندارد چرا که قانون گذار مسئله نظارت بر بیمه ها را به عهده بیمه مرکزی گذاشته است.


میرجلیلی افزود: البته وزارت بهداشت در این زمینه مشغول انجام رایزنی هایی با صندوق وشرکت  بیمه می باشد و امیدواریم هرچه زودتر این مسئله ختم بخیر شود تا آرامش مجددا به بازنشستگان عزیز و خانواده هایشان باز گردد.

 

نظارت یا عدم نظارت؛ حلقه گمشده بیمه ها

حال باید دید تا چه زمان باید نشست و نظاره گر نابسامانی در صنعت بیمه کشور بود که البته این داستان همیشه سر دراز داشته است.

امروزه صنعت بيمه بعنوان فرآيندي تاثيرگذار در انتقال ريسك و تبعات سوءناشي از وقوع حوادث به ايجاد زمينه آرامش ، اطمينان خاطر و ميدان خسارت وارده در بخشهاي مختلف ( مسكوني ، صنعتي ، ماشين آلات ، خودرو ، مسئوليت و ... ) شده است.

عدم آگاهي بيمه گذاران از قوانين و مقررات و حقوق قانوني خويش در قبال بيمه، ضعف ساختاري و فني در قوانين بيمه با توجه به گسترش و تعدد رشته هاي بيمه اي و خدمات قابل ارائه در بخشهاي مختلف، ضعف بنيه مالي شركت هاي بيمه و نبود شرايط سرمايه گذاري از سوي بيمه ها به منظور ايجاد زمينه رقابت با بانك ها در تقويت منابع مالي، بروكراسي پيچيده و طدلاني مراحل بيمه ( اعم از بيمه گري ، اعلام خسارت ، پرداخت غرامت و .. )، ضعف اطلاع رساني از خدمات بخشهاي مختلف در صنعت بيمه به عموم مردم، ضعف و بنيه مالي بهره برداران در زمينه پرداخت حق بيمه ها در مقايسه با ريسك بالاي وقوع حوادث قهري كه موجب كاهش منابع شركت هاي بيمه اي و سطوح بيمه مي گردد و نبود نظارت که سر منشأ همه مشکلات بیمه کشور را به ئنبال خواهد داشت را باید از چه راهی سامان داد.

 

چندی پیش نیز شرکت بیمه توسعه به علت چهار گزارش و تخلفات فراوان و عدم نظارت صحیح بیمه مرکزی تعطیل شد و مشکلات زیادی را برای مشتریان خود به وجود آورده که منجر به زندانی شدن 90 نفر و سرگردانی بیش ازچند هزار نفر از هم وطنان شده است.

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.