تخصیص ارز دولتی برای واردات لاستیک کامیون/ پیگیری مطالبات رانندگان در کمیسیون عمران مجلس
به گزارش یزد آوا، سید ابوالفضل موسوی بیوکی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای پیگیری مطالبات کامیون داران گفت: روز گذشته در کمیسیون عمران برای بار هفتم جلسه ای برای پیگیری مشکلات کامیونداران برگزار شد. نکته حائز اهمیت در این جلسه حضور مسئولین مربوطه اعم از معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، نماینده وزارت کار و رفاه اجتماعی، نماینده وزارت نفت، نماینده سازمان تعزیرات، نیروی انتظامی، بیمه، بانک مرکزی و نماینده کامیون داران بود.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس افزود: در جلسات قبل موارد و مشکلات مختلف را موضوع بندی کردیم و خیلی از موضوعات در خلال همین جلسات و گزارشدهی ها توسط مسئولان دولتی حل شد. محوریت این اقدامات نیز با سازمان راهداری در وزارت راه و شهرسازی بود. مثلا مسائلی نظیر سهمیه سوخت، محدودیت ساعتی که باید در روز پیمایش میکردند، سامانه سپهتن و بحث بیمه ها در این پروسه حل شد.
وی مشکل تامین لاستیک، قطعات یدکی و روغن را جز عمده ترین مشکلات کامیونداران برشمرد و عنوان کرد: ما در کشور سالانه به حدود ۵ میلیون حلقه لاستیک نیاز داریم که از این میزان حدود یک میلیون در داخل تولید می شود و بقیه وارداتی است. در جلسات قبل پیگیری شد تا مواد اولیه به قدر کافی وارد شده و تولید داخلی افزایش یابد. اما تولیدکنندگان داخلی اعلام کردند نهایتا می توانند سقف تولید را تا یک و نیم میلیون حلقه لاستیک افزایش دهند و بقیه لاستیک مورد نیاز باید وارد شود.
نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: نکته دیگر این است که حالا که واردات داریم باید ببینیم لاستیک نسبت به قوانین تخصیص ارز در کدام گروه قرار میگیرد. با تصمیمات اتخاذ شده تصویب شد که لاستیک هم در گروه اولویتدار گذاشته شده و برای واردات به آن ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده شود. خوشبختانه اکنون این اتفاق افتاده و لاستیک نیز هم ردیف کالاهای اولویت دار مثل کالاهای اساسی قرار گرفته است. بالاخره مواد دیگر هم اگر وارد کشور شود ولی نتوانیم حمل و نقل آن را انجام دهیم سودی نخواهد داشت، لذا حتماً باید لاستیک هم ردیف کالاهای اساسی باشد. همچنین تصمیم گرفته شد بخشی از قطعات یدکی هم جزو کالاهای اساسی قرار گیرد.
موسوی بیوکی گفت: روغن مورد نیاز کامیون ها توسط بخش خصوصی تولید می شود و آن ها هم بخشی از کارشان متکی به ارز است لذا قرار شد بررسی شود که دولت چگونه میتواند در این مبحث دخالت داشته باشد.
وی تاکید کرد: حضور نمایندگان دولت در کنار نمایندگان کمیسیون های عمران، امنیت و سیاست خارجی و همچنین کمیسیون اقتصاد در جلسات بررسی مشکلات کامیونداران بیانگر این واقعیت است که یک همت جمعی برای حل این مسائل وجود دارد. امیدواریم که با این تلاش که هم قشر راننده ها دارند و هم خود دولت انجام میدهد و هم ما به عنوان دستگاه ناظر گزارشات را رودررو بررسی می کنیم دیگر موضوع لاینحلی باقی نماند. البته تلاشهای ما زمانی به نتیجه می رسد که همه با هم همکاری داشته باشیم. رانندگان نیز باید کمک کنند تا با حمل بار و برقراری آرامش در بین مردم خدشه ای به معیشت آنها وارد نشده و مطالباتشان در فضایی آرام پیگیری شود.
نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس در مورد تصویب FATF نیز گفت: این موضوع است که هم مسئولین، هم نمایندگان و هم خود مردم در مورد آن حساسیت دارند. برخی از مردم مخالفند و برخی موافقند. این مسئله را باید دقیق بررسی کرد. رهبر معظم انقلاب هم اختیار آن را به مجلس دادند.
موسوی بیوکی تاکید کرد: باید تمامی محاسن و معایب طرح را بررسی کنیم و آنچه به نفع جمهوری اسلامی و مملکت ماست را با رعایت تمامی شرایط و اصولی که داریم مد نظر قرار بدهیم تا مجلس بتواند تصمیم درستی بگیرد.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|