شناسه : 36040802
معاون آموزشی دانشگاه یزد:

حدود 70 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی استان یزد مشغول تحصیل هستند.


مسئول کمیته موزشی کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری یزد گفت: حدود 70 هزار دانشجو در 50 مرکز آموزش عالی استان یزد مشغول تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار یزد آوا، قاسم برید لقمانی در نشست خبری کارگروه دانشگاهیان، علم و فناوری در تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار داشت: اکنون 50 مرکز آموزش عالی در استان یزد فعالیت می کنند و حدود 70 هزار دانشجو در دانشگاه های استان یزد مشغول تحصیل هستند  و حدود هزار و 500 عضو هیئت علمی و هزار 150 رشته گرایش در این دنشگاه ها فعال هستند. همچنین بر اساس آمارهای رسمی0تا کنون 150 هزار دانشجو از دانشگاه های استان  فارغ التحصیل شده اند.

وی در خصوص تاریخچه تاسیس مراکز آموزش عالی در استان یزد اظهار داشت: اولین مرکز آموزش عالی استان در سال 50 تحت عنوان دانشسرای راهنمایی تحصیلی یزد تاسیس شد  که در سال 57 بعد از هفت سال فعالیت 380 دانشجو داشت. انیسیتو تکنولوژی یزد نیز به عنوان دومین مرکز آموزش عالی استان در سال 52 شکل گرفت که بعد از انقلاب به نام آموزشکده فنی شهید صدوقی تغییر نام داد.

لقمانی با اشاره به موسسات آموزش عالی قبل از انقلاب گفت: سومین مرکز آموزش عالی در استان مرکزآموزش پرستاری بود که در سال 54 شکل گرفت و در مقوله های پرستاری بهداشتی فعالیت داشت که در سال 65 با شکل گیری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی با هم ادغام شدند. دانشسرای عالی یزد نیز در سال 56 تاسیس شده بود که در سال 71 با تاسیس دانشگاه یزد در یکدیگر ادغام شدند.

وی اعلام کرد: استان یزد از نظر شاخص نسبت جمعیت دانشجو به جمعیت یزد پس از استان سمنان در رتبه دوم کشوری قرار دارد.

لقمانی با بیان این که رسالت دانشگاه آموزش، پژوهش و خدمات اجتماعی است افزود: دانشگاه های نسل اول زمانی که شروع به فعالیت کردند آموزش محور بودند و صرفا کارهای آموزشی انجام می دادند و مدرک گرا بودند اما پس از آن دانشگاه های نسل دوم معروف به دانشگاه های علم محور بوجود آمدند و سپس نسل سوم دانشگاه ها  که دانش بنیان و فن‌آور بودند ایجاد شدند و امروز در دنیا صحبت از دانشگاه های نسل چهارم که به دنبال آن هستند که چگونه تولید رفاه کنند .

وی اظهار داشت: متاسفانه هنوز بعضی از دانشگاه های ما نسل اول هستند و صرفا به دنبال این هستند که مدرکی را به دانشجو تحویل دهند در حالی که سال ها از این فلسفه گذشته است اما خوشبختانه شکل گیری شرکت های دانش بنیان در بعضی از دانشگاه ها به آن ها کمک کرده قدم های مثبتی را در راستای دانشگاه های نسل سه و چهار بردارند.

معاون آموزش دانشگاه یزد با اشاره به سخنان امام خمینی (ره) مبنی بر این که دانشگاه خوب می تواند یک ملت را سعادتمند کند و اگر دانشگاهی بد باشد می تواند ملت را به عقب برانند، عنوان کرد: زمانی لازم بود به دلیل جمعیت دانشجو تعداد دانشگاه ها افزایش یابد اما در ادامه مسیر باید با دقت بیشتری کار شود چرا که آمار بالای مراکز آموزشی و تعداد دانشجویان باعث شده کیفیت کارهای دانشگاهی کم شود.

لقمانی تاکید کرد: به نظر می رسد بعد از 40 سال باید یک فکر و حرکت اساسی در راستای ایجاد دانشگاه های نسل سه و چهار انجام شود مخصوصا با وجود تحریم ها و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد باید در دانشگاه ها جهت گیری ها به سمت حل مشکلات موجود تغییر کند.

وی در خصوص راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح دانشگاه ها و مراکز آموزشی استان گفت: در راستای افزایش کیفیت، جلوگیری از موازی کاری، کاهش هزینه های مدیریتی و به دلیل عدم وجود امکانات کافی در همه دانشگاه ها باید بعضی از این مراکز باهم  ادغام شوند.

وی اذعان داشت: موضوع ادغام مراکز اموزش عالی معمولا باعث ایجاد یک سری بحث های سیاسی می شود که می طلبد مسئولین استان این موضوع را رصد کنند تا بتوانیم به دور از تنشه ای سیاسی مراکز آموزشی را ادغام کنیم.

لقمانی تاکید کرد: ایجاد هماهنگی بین مراکز آموزش عالی برای جلوگیری از موازی کاری در جهت کیفی سازی دانشگاه ها ضروری است .

وی با اشاره به کمبود عضو هیئت علمی در دانشگاه های استان ادامه داد: خیلی از مراکز آموزش عالی استان به تعداد کافی عضو هیئت علمی ندارد و نسبت دانشجو به استاد که نسبتی است که در کل دنیا به آن اشاره می کنند در استان یزد بسیار بالا است که لازم است عضو هیئت علمی متخصص در دانشگاه ها جذب شوند تا هرم هیئت علمی دانشگاه اصلاح شود. استفاده از مدرس حق التدریس که هزینه اش بسیار کمتر از نیروی تمام وقت است می تواند این مشکل را رفع کند.

لقمانی بازنگری در سرفصل های آموزشی دانشگاه ها را ضروری دانست و ادامه داد: الان خیلی از سرفصل هایی که تدریس می شود مربوط به دهه 60 و 50 و حتی قبلتر از آن است  هر چند بعضی از آن ها به روز شده است. اکنون بعضی از دانشگاه های استان این امکان را دارند که سرفصل های آموزشی را به روز کنند از این رو باید همتی شود تا بتوان سرفصل های آموزشی را در راستای حل مشکلات صنعت و تقویت توان مهارت افزایی فارغ التحصیلان دانشگاهی به روز کرد.

انتهای پیام/

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.