شناسه : 8123793
یک دکتر روانشناسی تربیتی در یزد: (2)

راه مقابله باماهواره تولیدمحتوا با استفاده از داشته‌های فرهنگی است/ باید از حالت پدافندی به حالت آفندی برسیم


سید علی موسوی راد دکتر روانشناسی تربیتی در یزد گفت: در زمان جنگ می‌گفتیم، جواب موشک، موشک است؛ اکنون نیز جواب جریان رسانه ای را باید با رسانه خوب جواب دهیم و فطرت پاک انسان در این زمینه به ما بسیار کمک خواهد کرد.

سید علی موسوی‌راد در ادامه‌ی مصاحبه خود با خبرنگار یزد آوا، با بیان اینکه تأثیر فیلم از عکس بیشتر و نفوذ آن در حوزه فکر وسیع‌تر است، گفت: شبکه‌های ماهواره‌ای آن قدر  از روش های دقیق و عناصر مؤثر بر روح و روان یک انسان استفاده می‌کنند که متأسفانه بعد از مدتی مشاهده می‌شود که مسیر فرهنگ را تغییر و آن را بر سرِ پیچی قرار دادند.

این دکترای روانشناسی تربیتی بهترین راه مقابله با شبکه‎‌های ماهواره‌ای را مقابله‌ی مثبت عنوان کرد و گفت: با اینکه رسانه‌های غربی با محتوای مسئله‌دار و مواد آلوده مخاطب‌یابی می کنند، ما با این همه داشته‌های فرهنگی، توانایی و سلیقه‌ها و توانایی علمی در کسانی که حرفی برای گفتن دارند، می‌توانیم مقابله به مثل کنیم.

این جانباز 70 درصد دفاع مقدس ادامه داد: در زمان جنگ می‌گفتیم، جواب موشک، موشک است؛ اکنون نیز جریان رسانه را باید با رسانه خوب جواب دهیم و فطرت پاک انسان در این زمینه به ما بسیار کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: دنیای غرب با وجود مسائل و جریاناتی که به ما تحمیل می‌کنند، خود در حوزه فرهنگ و اجتماع برنامه‌ریزی‌ دارند و هر شبکه تلویزیونی را نمی‌توانند دریافت کنند.

وی ادامه داد: متأسفانه از این لحاظ،  ما مورد هجمه قرار گرفته‌ایم و دچار انفعال شده‌ایم و باید از این حالت خارج شویم.

موسوی‌راد افزود: ما باید از حالت پدافندی به حالت آفندی برسیم و با تولید محتوای غنی فرهنگی به مقابله با آنچه همه چیز ما، از جمله آرامش ما را هدف قرار داده‌اند، بپردازیم.

وی شبکه‌های ماهوارهای را از نظر منابع درآمدی به دو بخش تقسیم کرد و گفت: بخشی از این شبکه‌ها منابع درآمدی مشخصی دارند و سازمان‌هایی هستند که خط مشی و استراتژی آنها مشخص است.

وی ادامه داد: شبکه‌هایی مانند موصاد و سیا خودشان بودجه خاصی دارند و از بیان اقداماتشان ابایی ندارند و می‌گویند برای تغییر یک مسئله در ایران این قدر هزینه می‌کنیم.

موسوی‌راد تصریح کرد: برخی دیگر از شبکه‌ها جدا از اینکه از درآمد این سازمان‌ها سهم می‌برند، درآمدهایی را ایجاد می‌کنند.

وی افزود: فرهنگ ما از نیاز این رسانه‌ها به ایجاد درآمد، دچار آسیب شده است، این رسانه‌ها با تبلیغات مسائلی که در جامعه خواهان دارد به سودجویی و کلاه برداری از مخاطبشان که مردم هستند، می‌پردازند.

این دکترای روانشناسی تربیتی ادامه داد: این شبکه‌ها  با تبلیغاتی از جمله در حوزه سلامت مانند چاقی، لاغری و غیره که روش علمی خاص خودش را دارد، سلامت، بهداشت روانی و بهداشت جسمی مردم جامعه ما را تحت فشار و آسیب قرار داده‌اند.

وی با اشاره به سیاست‌گذاری‎‌های این شبکه‌ها افزود: : این شبکه‌ها با برنامه‌هایی تحت عنوان مشاوره، در نوع پاسخ‌دهی به مراجعانشان چنان مهندس شده عمل ‌می‌کنند که ما باید ده‌ها برابر هزینه کنیم تا اتفاق‌های ناشی از آن را بتوانیم جبران کنیم.

این یادگار دفاع مقدس با بیان اینکه رسانه فرصت‌هایی را برای بهتر زندگی کردن به انسان می‌دهد؛ تصریح کرد: در سبک زندگی امروزی نوع استفاده از رسانه کل مسیر زندگی را تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد: شب نشینی‌های غیرمتعارف، تغییر فرهنگ و نوع برقراری ارتباط با دیگران، وقت نگذاشتن برای خانواده، مطالعه کردن و بازسازی ذهن که نتیجه استفاده نادرست از رسانه است، موجب شده خروجی آن انسان‌هایی باشند که دریافت‌های خوبی نداشته و چیزهای منفی وارد ذهنش شده باشد.

موسوی راد با بیان اینکه زندگی را نمی‌توان با آزمون و خطا پیش برد، افزود: متأسفانه افرادی در جامعه هستند که به دلیل تأثیرات شبکه‌های ماهواره‌ای و موارد منفی بر ذهنشان، در پی تغییر سبک زندگی خود برآمده‌اند و آن را براساس فیلم‌هایی که با فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی ما هیچ سنخیتی ندارد، تنظیم می‌کنند.

بخش اول صحبت‌های دکتر سید علی موسوی‌راد در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا را در این لینک ببینید.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.