شناسه : 15855193
خلف وعده‌هایی که تمامی ندارد؛

سبد کالا و وعده‌هایی که عملی نشد


زمانی که رئیس جمهور حسن روحانی در یک گفتگوی زنده تلویزیونی خواست تا عملکرد 100 روزه خود را برای مردم تشریح کند به یکباره از برنامه ای خبر داد: «قرار است از این به بعد هر فصل یک سبد کالای رایگان میان مردم توزیع شود»...

یزد آوا؛ وقتی رئیس جمهور حسن روحانی سه شنبه پنجم آذر 1392 در یک گفتگوی زنده تلویزیونی خواست تا عملکرد 100 روزه خود را برای مردم تشریح کند به یکباره از برنامه ای خبر داد و کفت: «قرار است از این به بعد هر فصل یک سبد کالای رایگان میان مردم توزیع شود».

اینکه برنامه چیست و چگونه اجرا خواهد شد معلوم نبود. فقط یک چیز مشخص بود؛ دولت می‌خواهد هرچه زودتر این کار را انجام دهد . رئیس جمهورآن روز جزئیات توزیع سبد کالا را به روزهای بعد موکول کرد و گفت : مدیرانم به زودی جزئیات توزیع سبد کالا را اعلام خواهند کرد.

چند روز پس از گفتگوی رئیس جمهور و اعلام خبر توزیع سبد کالا نشست های خبری و اطلاعیه ها و بخشنامه ها بود که هر روز پشت سر هم می آمد . قرار بود روز توزیع سبد آغاز شود ؛ اما یکدفعه از سوی وزارت صنعت اعلام شد مقدمات اجرای توزیع سبد کالا فعلا فراهم نیست ...اما چندروز بعد با مشکلاتی که وجود داشت بالاخره توزیع سبد کالای رایگان آغاز شد.

آبروی مردم ایران با سبدی برباد داده شد
۱۰ کیلو برنج ،۲ عدد مرغ، یک شانه تخم مرغ، ۲عدد پنیر و در نهایت ۲عدد روغن مایع تمام محتویان سبد پردردسر کالا بود که از همان روز خرید تاکنون برای مردم و مدیران تبدیل به دردسر شد ازدحام جمعیت و انتشار عکس‌های آنچنانی از صف های چند متری روبروی فروشگاهها برای ایران گران تمام شد و باعث شد تا خارج از مرزها در مورد با این مسئله هزاران خبر ریز و درشت کار شود و حتی کشته و زخمی شدن چند نفر از شهروندان سوژه داغی شد برای رسانه های غربی؛ این وقایع مدیران را وادار کرد تا زمان توزیع این کالاها را تا پایان سال تمدید و به مردم اطمینان بدهند که به اندازه همه افراد این سبد وجود دارد اما این تدابیر بی موقع هم دردی را دوا نکرد. آن زمان حتی کسانی که تا دیروز از سیاست‌های اقتصادی دولت دفاع می کردند لب به انتقاد گشودند و از رفتار اقتصادی دولت به شدت انتقاد کردند.

وعده توزیع هردو ماه یکبار سبد کالا چه شد؟!
از نحوه تقسیم‌بندی گروه‌های اجتماعی جهت تخصیص سبد کالا، شیوه نامناسب توزیع سبدکالا که با بی تدبیری انجام شد و تشکیل صف های طولانی که خوراک خوبی برای رسانه های غرب شد تا در تکمیل سناریوی تحریم در القای رسانه‌ای بحران اقتصادی در ایران موفق شوند و با نمایش صف های طویل مردم که برای کالایی ناچیز ساعت ها ایستادند و تحقیر شدند، ایران بزرگ را تحقیر کردند بگذریم، قول‌های مسئولان برای ادامه توزیع سبدکالا در آینده و در سال 93 که عملی نشد نیز جالب است.


 

وزارت صنعت در 23 اسفند 92 وعده داد که از سال آینده شش سبد کالا توزیع می شود، یعنی هر دو ماه یکبار، این وعده توزیع شش مرحله سبد کالا در طول هر سال از وعده های طلایی و مورد پسند عامه مردم بود که ظاهراً این روزها به یکی از خاطرات تبدیل شده و اثری از ذکر و یاد این وعده نه چندان دور نمی‌شود.

وعده ای که انتظار می رفت بعد از ۱۸ ماه سپری شدن از آن لااقل ۹ مرحله آن اجرایی می شد؛ ظاهرأ آن طور که از شواهد پیداست برخی مسائل دیپلماسی و اولویت های سیاسی خارجی کشور، توجه دولتمردان را از این مهم را دور ساخته است.

البته ناگفته نماند در روز های اخیر با ارسال نامه چهار وزیر در خصوص وضعیت بحرانی اقتصاد کشور به رییس جمهور اگر این مسئله مسکوت نمی‌ماند جای تعجب بود.


جای خالی نیازمندان واقعی در سبد کالا
علامت سوال بزرگی که برای بسیاری به وجود آمده معیاری است که برای انتخاب جامعه هدف سبدکالا در نظر گرفته شده که بر اساس این معیار برخی از گروه‌ها از جمله کارگران ساختمانی که بیمه نیستند، رانندگان تاکسی، افراد محرومی که تحت پوش بهزیستی و کمیته امداد نیستند و … سبدکالا دریافت نکرده اند.

بر اساس بسیاری از گزارش‌ها، سبدهای کالاهایی که تاکنون توزیع شده به کام افرادی است که نیازی به چنین حمایتی از سوی دولت ندارند و این مورد ضعفی است که اگر دولت ناپرهیزی کرده و به وعده خود در توزیع سبد هر چند ناقص عمل هم کند، در این برنامه دیده می‌شود.

حال باید از مسئولان باتدبیر دولت پرسید چرا وعده‌هایی می‌دهند که توان اجرای آن را ندارند و یا در اولویت آنها قرار ندارد؟

خلف وعده دولت در بسیاری از موردها که توزیع سبد کالا یکی از آنهاست نشان می‌دهد که دیگر تامین رفاه مردم دغدغه دولت یازدهم نیست و مطمئنا مردم این وعده‌های توخالی را هرگز از یاد نمی‌برند.

انتهای پیام/

 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.