شناسه : 38110036
مدیرعامل اتحادیه مرغداران یزد:

سیاست دستوری، قیمت مرغ را بیش از این افزایش خواهد داد


سید رضا میری گفت: تعیین قیمت مرغ از سوی تنظیم بازار و ادامه روند قیمت‌گذاری مرغ به صورت دستوری در آینده‌ نزدیک قیمت مرغ را بیش از این افزایش خواهد داد.

سید رضا میری در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در خصوص قیمت مصوب مرغ گفت: مرغ یک کالای کشاورزی محسوب می‌شود و براساس عرضه و تقاضا قیمت آن تعیین می‌شود و تعیین قیمت 15هزار و 750 تومان برای مرغ از سوی تنظیم بازار و ادامه روند قیمت‌گذاری مرغ به صورت دستوری مشکل ایجاد خواهد کرد و با توجه به مشکلاتی که مرغداران با آن مواجه هستند در آینده‌ای نزدیک قیمت مرغ بیش از این افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: در حالی که سال گذشته قیمت مصوب مرغ 12 هزار و 900 تومان تعیین شد اما با توجه به شیوع کرونا و افزایش 30 تا 40 درصدی تولید که مرغداران برای ایام عید در نظر گرفته بودند مرغ با قیمت 9 هزار تومان و حتی کمتر به فروش رفت و این تفاوت قیمت چهار هزار تومان بین قیمت مصوب و قیمت عرضه، ضرری بود که مرغداران از جیب پرداخت کردند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران یزد با بیان اینکه مرغداران یزدی ضرر تقریبا 50 میلیارد ریالی را به واسطه شیوع کرونا متحمل شدند، گفت: فروش مرغ با چهار هزار تومان پایین تر از قیمت مصوب توقع در مردم ایجاد کرده است و قیمت اصلی مرغ را به فراموشی سپرد و مردم اکنون فکر می‌کنند قیمت مرغ دو برابر شده در حالی که تقریبا سه هزار تومان افزایش دارد.

وی با اشاره به کمبود و گرانی نهاده‌های طیور گفت: نهاده‌های اصلی و مورد نیاز مرغداران سویا و ذرت است که اکنون به دلیل تامین نشدن آن به صورت دولتی، باید با چندین برابر قیمت از بازار آزاد بخرند همچنین دارو و واکسن مورد نیاز مرغ را باید با قیمت بالاتر خریداری کنند که قیمت تمام شده مرغ را برای آنها بسیار بالا می‌برد.

میری تصریح کرد:مرغداران نیز جزئی از مردم هستند و هرگز نمی‌خواهند مرغ را گران بفروشند هر چه مرغ ارزان تر باشد فروش هم بیشتر است اما مردم اگر توجه کنند مشاهده می‌کنند مرغ را به عنوان یک محصول پروتئینی با قیمت 8 هزار تومان و به اندازه قیمت یک پفک خریداری می‌کردند و این نشان می‌دهد که حتما در عرضه یک کالای استراتژیک با این قیمت مشکلی وجود دارد.

وی افزود: طبق آمار رسمی از 25 هزار فعال در صنعت مرغداری، تقریبا 8 هزار مرغدار به دلیل ضرر و زیانی که متحمل شدند از این صنعت خارج شدند و ادامه روند تعیین دستوری مرغ نیز شاید برای مدت کوتاهی قیمت را پایین و ثابت نگه دارد اما با مشکلاتی که برای مرغداران به وجود می‌آورد قیمت را در 40 تا 50 روز آینده افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه عوامل افزایش قیمت مرغ به درستی برای مردم عنوان شود، گفت: متاسفانه مرغ به عنوان یک کالای استراتژیک به تبلیغی برای ویترین مغازه‌ها تبدیل شده است و وقتی با ارزان فروشی مقابله نشود مرغدار دیگر انگیزه‌ای برای تولید ندارد و رسانه‌ها نیز به جای اینکه مرغدار را در چشم مردم به گونه‌ای نشان دهند که می‌خواهد سفره مردم را تنگ کند به دلایل اصلی افزایش قیمت پرداخته شود که چرا نهاده‌های مورد نیاز مرغدارن با قیمت دولتی تامین نشده است.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.