شناسه : 11179097

شرافت یک موضوع ناب در فیلمی از سینمای ایران/ "میهمان داریم" تلاشی برای ارائه الگوی سینمایی در گفتمان انقلاب اسلامی


میهمان داریم داستان خانواده شهیدی را روایت می کند که می خواهند خود را برای حضور یک میهمان در خانه خود آماده کنند اما برای میزبانی مناسب از میهمان از موضوعی هراس دارند،موضوعی که شاید در ابتدا تعجب برانگیز باشد این است که چرا این خانواده از آن می هراسند زیرا در حقیقت به جای هراس بایستی احساس افتخار کنند.

به گزارش یزد آوا به نقل از مرصاد، بحث بر سر موضوع الگویی مناسب برای سینمای انقلاب همواره یکی از مهم ترین بحث ها در میان تلاشگران عرصه هنر بوده و تاکنون نیز این بحث به یک نتیجه قطعی نرسیده هر چند که تلاش ها در این مسیر گاهی چشمگیر بوده است.

 

هر از چندگاهی در سینمای نزار ایران فیلم هایی تولید و اکران می شود که در مسیر ارائه الگوهای استوار در هنرانقلاب امیدوار کننده هستند و نشان می دهند که برای ساخت این تولید سینمایی یک گروه معتقد به راه خویش، تلاش کرده اند.

 

فیلم "میهمان داریم" به واقع از آن دست فیلم هایی است که می توان امیدوارانه به آن نگریست زیرا نشان می دهد که در حوزه تولید هنر انقلاب اسلامی افراد و گروه هایی هستند که تلاشگرانه فعالیت می کنند تا الگوسازی در این حوزه قوت بگیرد.

 

 

این فیلم به نویسندگی و کارگردانی محمد مهدی عسگرپور، محصولی از سازمان سینمایی حوزه هنری است که با موضوعی ناب و شریف پا در عرصه رقابت با فیلم های دیگر گذاشت و حقیقتا نیز توانست در عرصه هایی گوی سبقت را از رقیبان برباید.

 

میهمان داریم داستان خانواده شهیدی را روایت می کند که می خواهند خود را برای حضور یک میهمان در خانه خود آماده کنند اما برای میزبانی مناسب از میهمان از موضوعی هراس دارند. موضوعی که شاید در ابتدا تعجب برانگیز باشد این است که چرا این خانواده از آن می هراسند زیرا در حقیقت به جای هراس بایستی احساس افتخار کنند.

 

دغدغه اصلی این پدر و مادر این است که فرزند جانباز آن ها که دچار ناراحتی اعصاب نیز هست در حضور میهمان صحبت هایی را به زبان بیاورد که در شان آن ها نباشد. این شرایط احساسی خاص را القا می کند؛ احساسی مرکب از افتخار، هراس و اضطراب.

 

 

هر چند که این فیلم تلاش قابل تقدیر زیادی را داشته است که بتواند به عنوان یک فیلم شریف معرفی شود اما این مسئله باعث نمی شود که آخرین ساخته سینمایی محمد مهدی عسگرپور خالی از اشکال باشد.

 

موضوع میهمان داریم در ابتدای فیلم یک موضوع ناب بود که کمتر کسی توانسته است به آن به خوبی بپردازد. زندگی سخت خانواده جانبازان اعصاب و روان و سختی هایی که خود این جانبازان می کشند از جمله سوژه هایی که سینمای ایران نتوانسته است به درستی از عهده ساخت آن بر آید. هر چند که دردهه های 70 و 80 فیلم های انگشت شماری با موضوع زندگی جانبازان ساخته شد اما هیچ کدام نوانستند حق مطلب را به جای بیاورند.

 

 

با این وجود میهمان داریم تا زمانی که فیلم به صحنه ورود فرزندان شهید خانواده به منزل نرسیده بود از فضای خوبی برخوردار بود اما با ورود آن ها فیلم وارد فضای ماورایی شد که این تا حدودی به قسمت ابتدایی فیلم ضربه می زند.

 

قطعا سازنده فیلم با هدف بالابردن تاثیرگذاری فیلم قسمت ماورایی را افزوده است اما باید گفت که اگر چنین قسمتی در فیلم نبود، میهمان داریم می توانست قوی تر ظاهر شود.

 

در کل هر چند که به این فیلم نقدهایی وارد است اما در شرایطی که در سینمای امروز چنین فیلم هایی کمتر مورد توجه قرار می گیرند، باید شرافت چنین تولیداتی را تحسین کرد.

 

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.