شناساندن مدلهای تولیدی سالم از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی/ برونرفت از اقتصاد تک محصولی در حد حرف باقی نماند
جواد غلام زاده از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار یزد آوا گفت: اقتصاد مقاومتی را در سه سطح میتوان بررسی کرد که یکی از سطوح آن تولید است که شامل زیرساختهای تولید در فضای کسب و کار و به طور کلی اموری که مربوط به حوزه تولید که مهمترین آنها بحث فرهنگ تولید است، میشود.
وی توزیع را از دیگر سطوح اقتصاد مقاومتی نام برد و گفت: در سطح توزیع که شامل پخش کردن محصولات تولیدی میشود بحث عدالت و نوع توزیع نیز مطرح میشود.
غلام زاده با بیان اینکه مصرف سطح سوم اقتصاد مقاومتی معرفی کرد و یادآور شد: مصرف به تعبیر رهبری مهمترین رکن اقتصاد مقاومتی است که به عنوان الگوی مصرف مطرح میشود و توجه به تولیدات داخلی نیز مربوط به این سطح از اقتصاد مقاومتی است.
اقتصاد مقاومتی قوام بخشی به پایههای اقتصاد داخلی است
این کارشناس اقتصادی که تجربه بسیار خوبی در زمینه عملی کردن اقتصاد مقاومتی داشته است، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی قوام بخشی به پایههای اقتصاد داخلی در راستای استحکام بخشی داخلی است که می تواند به ایدئولوژی اقتصادی غرب ضربه بزند که در بحث نظامی به ان آفند میگویند.
غلامزاده با بیان اینکه سطوح اقتصاد مقاومتی را میتوان در بعد بین المللی، ملی، استانی و منطقهای عملیاتی کرد، ادامه داد: در شهرستانهای استان بسیاری از جوانان بسیجیوار با توجه به تأکید رهبری بر کالاهای استراتژیک در بحث دام، کشاورزی و زراعت فعالیت میکنند که نشانه روحیه ارزشی آنهاست که تولید را درک کردهاند.
راهکارهای رسیدن به اقتصاد مقاومتی
1- باور به لزوم برون رفت از اقتصاد تک محصولی
این کارشناس اقتصادی عدم باور به ضروری بودن برون رفت از اقتصاد تک محصولی را از موانع پیاده کردن اقتصاد مقاومتی نام برد و تصریح کرد: متأسفانه باور اینکه باید از اقتصاد تک محصولی بیرون بیاییم بین مردم و مسئولین جا نیفتاده و در حد حرف باقی مانده است.
2- استفاده مناسب از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در بخش تولیدات و خدمات اقتصادی
وی با اشاره به فرهنگ معماری، بافت تاریخی و صنایع دستی موجود در استان و کشور گفت: ما استفاده مناسبی از فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی در بخش تولیدات و خدمات اقتصادی نداریم در صورتی که میتوانیم با عطشی که در دیگر کشورها دارد با این فرهنگ محصولات نو و ارزشی ارائه کنیم تا هم ارزش اقتصادی داشته باشد و هم صدور فرهنگ ایرانی اسلامی به جاهای دیگر را داشته باشیم.
غلامزاده با بیان اینکه صنایع دستی استان قابلیت این را دارند که رشد پیدا کنند و ارائه شوند، ادامه داد: ما میتوانیم به تولیدات اصیل هنر یزدیها که شهر قنوت و قنات و قناعت نام گرفتهاند بپردازیم و با محوریت فرهنگ ارزشی آنها را باز تولید و سر و شکل جدیدی دهیم و با صدور آنها هم در آمد زایی کنیم و هم انتقال دهنده پیام ارزشی الهی باشیم.
3- شناساندن مدلهای تولیدی سالم و کارآفرینان متعهد و ارزشی به مردم
وی با اشاره سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی، یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی را گفتمان سازی عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه مسئولین در مصرف، تولید و توزیع در صدر هستد ولی مردم در این عرصه باید محوریت قرا بگیرند در حالی که چنانچه توجه کنیم میبینیم که مردم از صحنه اقتصاد مقاومتی به گونهای محو شده اند.
وی افزود: متأسفانه بدون اینکه توجهای به مردم و توانایی آنها داشته باشیم، تکیه ما بر دیپلماسی و روابط برون مرزی قرار گرفته است، در صورتی که مردم محوریت این موضوع هستند.
این کارشناس اقتصادی شناساندن مدلهای تولیدی سالم و کارآفرینان متعهد و ارزشی به مردم را از دیگر راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی عنوان و تأکید کرد: باید جشنوارههایی چون جشنواره عمار با تولیداتی چون مستند و بالاخص فیلم از کارآفرینان ارزشی تولید شوند و این اثرهای جالب و هنری در مساجد، مدارس و حسینیه ها نمایش داده شود.
وی با اشاره به اقداماتی که در شهرستانهای استان توسط افراد معلول، بازنشسته و غیره در راستای اقتصاد مقاومتی انجام شده ادامه داد: این نشان میدهد که نارسایی های جسمی انسان را از کار تولید باز نمیدارد و چنانچه ابزارهای فرهنگی به معرفی چینین افرادی بپردازند و این اقدامات دراستان و کشور رسانهای شود به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک بسیاری خواهد کرد.
4- شکل گیری گفتمان اقتصاد مقاومتی با محوریت مساجد مدارس و خانوادهها
غلام زاده با بیان اینکه مسجد، مدرسه و خانواده باید بستر مهارت آموزی باشند، ادامه داد: در مدرسه ها باید کارگاههای فعال و تولید محور ایجاد شود و حتی ساعتی نیز باید به آن اختصاص یابد.
وی افزود: مساجد میتوانند مباحق اخلاق تولید و گفتمان تولید داشته باشند و با حضور روحانوین مباحث تولید از جنبه اخلاق و ارزشی مورد بحث قرار گیرند وهمچنین خانوادهها باید بستری برای شکوفایی و ابتکار کودکان و نوجوانان باشند.
وی ادامه داد: برای نمونه چنانچه بخواهیم سبک تولیدی عفت محور را آموزش دهیم، محور خانوادهها هستند و اگر اینگونه نباشد در این مصداق، دختران با رسیدن به سن جوانی با نگاه به جامعه و عرف حاضرند در هر محیطی کار کنند در صورتی که اگر در دوران کودکی و نوجوان خانواده به او یاد دهند که چه کسبی برای دختر حیا و عفت را به همراه دارد شکوفایی ایجاد می شود و محور شکوفایی هم ارزشها خواهد شد.
غلام زاده خاطرنشان کرد: باید گفتمان ریشه دار اقتصاد مقاومتی را با محوریت مساجد مدارس و خانوادهها شکل دهیم که نمونههایی که در این زمینه وجود دارد بیشتر در فضای ارزشی و بسیج مردمی تبلور یافته است تا فضای اداری و دیپلماسی ما.
5- پوشش رسانهای اقدامات انجام شده در راستای اقتصاد مقاومتی
وی با اشاره نقش تأثیرگذار رسانهها در حوزه اقتصاد مقاومتی تأکید کرد: باید اقداماتی که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی توسط مردم انجام شده است را پوشش رسانهای دهیم که خود موجب شکل گیر الگوها در ذهن خواهد شد و جامعه را ترغیب به تولید میکند که البته به تعبیر مقام معظم رهبری باید آنچه را که تولید می کنیم به مصرف خودمان هم بیاید تا دشمن خود با تحریم ما ضرر کند.
مطالب مرتبط:
- اقتصاد مقاومتی؛ از ادعا تا عمل
- بازتاب بیانات رهبر معظم انقلاب در رسانههای خارجی
- اقتصاد مقاومتی جایگزین اقتصاد سرمایه داری
- مصرفگرایی از توطئههای دشمن است/ اقتصاد مقاومتی علاج بیماری مصرف
- نفت یکی از ابزارهای آمریکا برای دست یابی به اهدافش است/دولت برای اجرای اقتصاد مقاومتی هیچ گامی برنداشته است
- راهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور
- دولت برای شفافیت مالیاتی باید حساب شخصی افراد را چک کند/ ماحصل افتخار دولت به «نفوذ خاندان هاشمی درعربستان» سقوط قیمت نفت بود
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|