شناسه : 13403696
گزارش/

شناسایی 60 نقطه حادثه‌خیز در معابر شهر یزد


وجود نقاط حادثه‌خیز همواره در بروز تصادفات در معابر درون شهری تاثیرگذار است و رفع این نقاط کمک شایانی به کاهش حوادث ترافیکی شهر می‌کند‏. در حال حاضر 60 نقطه حادثه خیز در شهر یزد شناسایی شده است که باید رفع شود...

به گزارش  یزد آوا، وجود نقاط حادثه‌خیز همواره در بروز تصادفات در معابر درون شهری تاثیرگذار است و رفع این نقاط کمک شایانی به کاهش حوادث ترافیکی شهر می‌کند  . در حال حاضر 60 نقطه حادثه خیز در شهر یزد شناسایی شده است که باید رفع شود.

همشهری نوشت: شهر یزد  سال گذشته رتبه نخست کشوری  را به لحاظ رشد تصادفات فوتی در معابر درون شهری کسب کرد  ‌ و همین موضوع مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر را به تکاپو واداشت تا در خصوص کاهش آمار تصادفات و به دنبال آن تلفات معابر شهری اقدام کنند. یکی از شاخص‌های مهم برای کاهش حوادث ترافیکی، شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز است. اما متاسفانه در حال حاضر بیش از 60 نقطه حادثه خیز در شهر یزد وجود دارد که رفع آنها نیازمند همکاری شهرداری و پلیس راهنمایی و رانندگی است.


حادثه‌خیز بودن جاده کمربندی شهر
رئیس پلیس راهور استان اعلام کرد: شهر یزد دارای 60 نقطه‌ حادثه‌خیز ترافیکی است که شامل جاده کمربندی به عنوان تندراه شهری، شریان‌های درجه یک، شریان‌های درجه 2 و معابر جمع و پخش‌کننده ترافیک است.
«منصور جمشیدی» ادامه داد: اغلب نقاط حادثه خیز شهر در شریان‌های درجه 2 و معابر جمع و پخش‌کننده ترافیک قرار دارد اما 2 تا 3 شریان درجه یک شهری نیز دارای نقاط حادثه‌خیز هستند.
وی افزود: برخی معابر به عنوان محورهای شریانی باید تغییر عملکرد دهند تا از حادثه‌خیز بودن آنها کاسته شود.
این مسئول گفت: بلوار آزادشهر، بلوار فردوسی، بلوار جهاد، بلوار کارگر، بلوار شهید عابدینی، بلوار یزدباف، بلوار شهدای گمنام، بلوار امام جعفر صادق(ع)، بلوار شهیدان اشرف و بلوار امام حسین(ع) از بلوارهای دارای نقاط حادثه‌خیز شهر یزد محسوب می‌شوند.
جمشیدی ادامه داد: از میان خیابان‌های شهر نیز شاهد وجود نقاط حادثه‌خیز در خیابان‌های شهید بنافتی زاده، تیمسار فلاحی، آیت الله کاشانی، مشیر، رسالت، استادان، فارابی، ابوریحان بیرونی، سنتو، امیرکبیر، ابن سینا، قائم، جوادالائمه(ع)، موسی بن جعفر(ع) و سرچشمه هستیم.
به گفته این مسئول از دیگر خیابان‌های دارای نقاط حادثه خیز شهر می‌توان به خیابان‌های سیدالشهدا، آیت‌الله خاتمی، ولیعصر(عج) و غیره اشاره کرد.


راهکارهای کوتاه‌مدت و بلند‌مدت
رئیس پلیس راهور استان از تدوین راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت برای رفع نقاط حادثه‌خیز خبر داد و افزود: پلیس راهنمایی و رانندگی استان، همواره راهکارهای مورد نظر برای کاهش تصادفات درون‌شهری در معابر شهر را در قالب راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت تعیین و به شهرداری اعلام می‌کند.
وی ادامه داد: از جمله راهکارهای کوتاه‌مدت پیشنهادی پلیس راهور استان، خط‌کشی معابر، نصب سرعت‌گیر ایمن، نصب گل‌میخ، آشکار سازی محل، آرام سازی، تهیه طرح مناسب برای ایجاد بریدگی قبل از تقاطع، نصب علائم و تجهیزات ترافیکی را می‌توان  نام برد.
به گفته جمشیدی نقاط حادثه خیز برخی از معابر شهر را  با راهکارهای کوتاه مدتی از جمله مسدود کردن بریدگی، مرمت سنگ جدول، نرده کشی وسط معابر، کاهش عرض بریدگی‌ها، ایجاد جزیره‌های ترافیکی در ورودی برخی از معابر می‌توان ، برطرف کرد.
این مسئول گفت: رفع نقاط حادثه‌خیز معابر شهری در کنار راهکارهای کوتاه‌مدت، به اقداماتی اساسی و طولانی‌مدت نیاز دارد که از جمله آنها می‌توان به تهیه طرحی برای ورود کامیون‌ها به شهر، نصب دوربین‌های نظارتی، اصلاح و آزادسازی محل و نصب دوربین‌های کنترل سرعت اشاره کرد.
رئیس پلیس راهور استان رفع نقاط حادثه‌خیز بلوار امام جعفر صادق(ع)، بلوار شهید دشتی و بلوار آیت‌الله مدرس را با نصب دوربین‌های کنترل سرعت ممکن دانست و افزود: رفع نقاط حادثه‌خیز خیابان‌های دهم فروردین و خیابان فرخی یزدی نیز تنها با نصب جداکننده‌ها برای جلوگیری از دور زدن و ورود ترافیک از کوچه‌های حاشیه خیابان امکان‌پذیر است.
وی از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای رفع نقاط حادثه‌خیز شهر را مسدود کردن بریدگی‌ها، ساماندهی کندروها، اجرای پیاده‌رو، نصب پل عابرپیاده مکانیزه، تهیه طرح مناسب ترافیکی و چراغدار کردن تقاطع‌ها و مرمت آسفالت، اصلاح هندسی معابر و نصب چراغ راهنمایی و رانندگی در این نقاط عنوان کرد.
جمشیدی بر ضرورت رفع پستی و بلندی دریچه‌های فاضلاب برای کاهش نقاط حادثه‌خیز شهر تاکید کرد و افزود: ناهموار بودن سطح آسفالت، منجر به ایجاد نقاط حادثه‌خیز در معابر شهر می‌شود از این رو مرمت آسفالت شهر نیز از اصول مهم برای رفع این نقاط است.
رئیس پلیس راهور استان با بیان اینکه برخی از کوچه‌های شهر دارای نقاط حادثه خیز هستند، افزود: یک طرفه کردن برخی از کوچه‌ها راهکار مناسبی برای رفع نقاط حادثه خیز در ورودی و یا در داخل محله‌های شهر است.


تخصیص اعتبار برای رفع نقاط حادثه‌خیز
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد نیز گفت: امسال 33 میلیارد تومان اعتبار برای حوزه ترافیک شهرداری یزد مصوب شده است که بخش قابل توجهی از آن برای رفع نقاط حادثه خیز معابر شهر هزینه می‌شود.
«محمدرضا شفیعی» از جمله برنامه‌های شهرداری برای کاهش نقاط حادثه خیز شهر یزد را نصب علائم و تجهیزات ترافیکی، استفاده از تابلوهای ترافیکی جدید، افزایش دوربین‌های نظارتی و کنترل سرعت اعلام کرد.
وی ادامه داد: تاکنون 3 دوربین کنترل سرعت در زیرگذر میدان امام حسین(ع)، بلوار جانباز و بلوار فقیه خراسانی نصب شده است و تا پایان سال 9‌دوربین کنترل سرعت دیگر نیز در شهر نصب و به دنبال آن سرعت‎‎گیرهای شهر جمع‌آوری خواهد شد.
این مسئول اعلام کرد: در حال حاضر 40 دوربین نظارت تصویری نیز در تقاطع‌های شهر نصب شده است که این دوربین‌ها نقش مهمی ‌در ثبت تصادفات و شناسایی نقاط حادثه    خیز برای رفع آنها دارند.
وی همچنین نصب جداکننده‌های ترافیکی را در رفع نقاط حادثه خیز شهر موثر دانست و افزود: بازدید میدانی از نقاط حادثه‌خیز با همراهی پلیس راهور، در دستور کار معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری است تا این نقاط هر چه سریع‌تر رفع خطر شوند.


مكث
هوشمندسازی ترافیک در کاهش تصادفات موثر است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار یزد هوشمندسازی ترافیک را از گام‌های مهم شهرداری یزد برای مدیریت ترافیک شهر و کاهش تصادفات برون شهری برشمرد و افزود: با هوشمندسازی تقاطع‌های شهر، مدیریت چراغ‌های راهنمایی بر اساس حجم تردد و ترافیک معابر انجام می‌شود.

«محمدرضا شفیعی» افزود: یکی از نکات موثر در کاهش تصادفات و تلفات در معابر شهر،نصب تجهیزات و علائم ترافیکی از جمله خط    کشی معابر، نصب تابلوهای ترافیکی، نصب دوربین‌های نظارت تصویری و کنترل سرعت   است.

وی بر لزوم هوشمندسازی ترافیک شهر با استفاده از ابزارهای نوین ترافیک تاکید کرد و افزود: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری یزد بودجه مناسبی برای هوشمندسازی ترافیک در نظر گرفته است.



رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.