شناسه : 37631012
کارشناس گردشگری استان یزد:

ظرفیت مغفول میراث ناملموس در صنعت گردشگری یزد/ تلاش ارگان‌ها در صنعت گردشگری همسو نیست


علی دلشاد گفت: ما در زمینه میراث معنوی و منابع ناملموس فرهنگی استان از جمله مراسم، جشن‌ها و آداب و رسوم کمتر کار کردیم در حالی که سرمایه‌گذاری و توجه به میراث فرهنگی یزد نتیجه بهتری را در توسعه صنعت گردشگری در برخواهد شد.

علی دلشاد در گفتگو با خبرنگار یزد آوا، در خصوص تاثیر گردشگری در توسعه اقتصاد استان گفت: برای توسعه یزد ظرفیت‌های مختلف گردشگری از جمله منابع فرهنگی، طبیعی، فرهنگ میهمان نوازی قوی و غنی و ... وجود دارد اما مسئله این است که بسیاری از این منابع برای اینکه تبدیل به جاذبه شوند نیازمند تلاش زیادی در حوزه زیرساخت و روساخت هستند.

وی با بیان اینکه سخنانی که در خصوص توسعه استان براساس گردشگری به میان می‌آید مبتنی بر پتانسیل‌های گردشگری است نه آن چیزی که قابل بهره‌برداری باشد، افزود: تنوع زیستی و ویژگی‌های خاص طبیعی استان از جمله قرار گرفتن کوه و کویر در کنار هم و یا وجود گونه‌های حیات وحش مانند یوزپلنگ، کمتر از میراث فرهنگی آن نیست ولی متاسفانه این موارد قابل بهره‌برداری نیست چرا که برای استفاده از این ظرفیت‌ها تمهیداتی اندیشیده نشده و برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد وجود مشکلات در کمپ‌های کویرنوردی استان را ناشی از نبود برنامه مناسب و دقیق در این زمینه دانست و ادامه داد: بدون برنامه‌ریزی دقیق و سیاستگذاری صحیح نمی‌توان به توسعه گردشگری توصیه کرد چرا که همین موضوع مسئله‌ساز می‌شود اما اگر حساب شده در این زمینه اقدام شود و برای چگونگی صرف اوقات یک گردشگر در استان برنامه‌ریزی همه جانبه باشد می‌توان به توسعه گردشگری امیدوار بود.

دلشاد افزود: ما در زمینه میراث معنوی و منابع ناملموس فرهنگی استان از جمله مراسم، جشن‌ها و آداب و رسوم کمتر کار کردیم در حالی که این موضوعات پتانسیل بیشتری نسبت به دیگر جاذبه‌های گردشگری دارند و از محدویت کمتری نسبت به سایت‌های فیزیکی برخوردارند و در واقع سرمایه‌گذاری و توجه به میراث فرهنگی استان نتیجه بهتری را در صنعت گردشگری در برخواهد شد.

وی عنوان کرد: مراسم مذهبی مانند تاسوعا و عاشورا در دهه اول محرم نقش مهمی در گردشگری دارد و بسیاری از گردشگران برای شرکت در این مراسم و بازدید از آن به شهر و استان یزد سفر می‌کنند که این می‌تواند در ابعاد مختلف برای استان از جمله شناساندن آیین‌های سنتی و مذهبی به گردشگران داخلی و خارجی و کسب درآمد مناسب برای فعالان این حوزه منفعت زا باشد.

دبیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد با تاکید بر اینکه توسعه استان مستلزم تمهیدات، برنامه‌ریزی دقیق، رشد و توسعه مرحله به مرحله و مداوم همراه با دریافت بازخورد برنامه‌های اجرایی است، ادامه داد: باید بازخورد و اثرات فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی برنامه‌ها در حوزه گردشگری دریافت و به گونه‌ای عمل شود که اثرات منفی برنامه‌ها به حداقل و اثرات مثبت آن به حداکثر برسد.

دلشاد با اشاره به چند پاره بودن وضعیت گردشگری کشور و استان تصریح کرد: امروزه هر دستگاه و ارگانی به نوعی خود را ذی حق می‌بیند و از دیدگاه خود در زمینه توسعه گردشگری برنامه دارد و تلاش می‌کند اما اقدامات غیرهمسو نمی‌توان شاهد جهشی در بخش گردشگری بود چرا که باید سیاستگذاری‌های صحیحی در این زمینه صورت گیرد و تلاش‌ها و فعالیت‌های سازمان‌های مختلف در حوزه گردشگری هم راستا و با هم افزایی باشد.

انتهای پیام/




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.