شناسه : 27595988
معاون اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد:

معرفی کارآفرینان برتر استان یزد در مدارس/ انتقال مفاهیم اقتصاد مقاومتی به خانواده‌ها و دانش‌آموزان


معاون اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد گفت: در سال 95 از کارآفرینان برتر استانی برای حضور در مدارس دعوت شد و از طریق فرصت درس‌های کار و فناوری ، پرورشی و فعالیت‌های آزاد این افراد به دانش‌آموزان معرفی شدند.

به گزارش یزد آوا،  «اقتصاد مقاومتی» الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی است. این جمله، بخشی از مقدمه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است که نشان‌دهنده عمق فرهنگی این سیاست کلان کشور است. در متن سیاست‌ها، مفاهیم فرهنگی بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد اجرای اقتصاد مقاومتی و تحقق آن جز از طریق مقوله فرهنگ، امکان‌ناپذیر است. کلیدی‌ترین وزارتخانه برای بسترسازی فرهنگی برای این منظور، وزارت آموزش‌وپرورش است.

شکی نیست که آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در شکل‌گیری هویت و فرهنگ‌سازی این امر مهم  در دانش آموزان دارد و می‌تواند با ایجاد زمینه‌های مناسب برای شکل‌گیری هویت اسلامی ایرانی، حس میهن‌دوستی، پشتکار، قناعت، تلاش و کوشش مستمر و مصرف تولیدات باکیفیت داخلی، نقش بسیار مهمی در ایجاد تغییر و تحول و شکل‌گیری بنیان‌های عظیم فکری در مسیر ساختن اقتصاد پویا و دانش‌بنیان ایفاء کند.

معاون  اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد در تشریح عملکرد این نهاد در راستای گفتمان‌سازی اقتصادمقاومتی به خبرنگار یزد آوا گفت: به‌منظور فرهنگ‌سازی اقتصادی مقاومتی در سطح مدارس و خانواده‌ها، این موضوع در آموزش‌وپرورش استان مطرح شد و  برنامه‌ریزی لازم برای آموزش مدرسان آموزش خانواده برای انتقال مفاهیم اقتصاد مقاومتی به خانواده‌های دانش آموزان صورت گرفت.

علیرضا مصباح فر اظهار کرد:  نحوه انتقال مطالب و رئوس سرفصل‌های آموزشی در جلسه‌ای با حضور نمایندگان از مدرسان مناطق آموزشی مختلف مشخص و طی نامه‌ای به ادارات ابلاغ و در جدول آموزش خانواده ، موضوع مفاهیم اقتصاد مقاومتی به‌عنوان یکی از موضوعات در سال 95 مشخص شد.

وی افزود: در حال حاضر اغلب مدارس استان حداقل در یک جلسه آموزش خانواده مفاهیم اقتصاد مقاومتی برای خانواده‌ها تشریح و راهکارهای اقتصاد مقاومتی به‌صورت مستقیم با مطالب و  سایر موضوعات آموزش خانواده در جلسات ارائه شده است.

عضو کارگروه گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی استان یزد اذعان کرد: در زمینه انتقال مفاهیم مورد نظر به دانش آموزان، وزارت آموزش‌وپرورش محتوای درسی لازم را در دروس مستقل، مانند کار و فناوری، تفکر و سبک زندگی و اقتصاد در پایه‌های مختلف ارائه کرده و در ضمن بیان مضامینی از مفاهیم اقتصاد مقاومتی در سایر دروس مانند  هدیه‌های آسمانی، ادبیان فارسی، علوم اجتماعی نیز ارائه شده است.

مصباح فر عنوان کرد: در جلسات گروه‌های آموزشی نسبت به این‌که معلمان در تدریس این دروس تأکید خاصی داشته و  به مصادیق آن در زندگی اشاره کنند و همچنین به یادگیری دانش‌آموزان در این زمینه از طریق تکالیف پژوهشی و علمی تعمیق بخشند توصیه  شده است.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد با بیان‌ایکه آموزش‌وپرورش نقش تعیین‌کننده‌ و تأثیرگذاری در گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی دارد گفت: آموزش‌وپرورش با آحاد مختلف جامعه و اکثر خانواده‌ها در ارتباط است و این پتانسیل خوبی برای گسترش و گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی و ارتقاء توان تولید ملی محسوب می‌شود.

مصباح فر خاطر نشان کرد: در سال 95 از کارآفرینان برتر استانی برای حضور در مدارس دعوت شد و از طریق فرصت درس‌های کار و فناوری ، پرورشی و فعالیت‌های آزاد این افراد به دانش‌آموزان معرفی می‌شدند و  همچنین تکالیفی برای دانش آموزان به‌صورت پژوهشی بر روی  شناسایی کارآفرینان برتر استان و ویژگی آن‌ها ارائه‌شده است.

وی افزود: همچنین در جلسات حضور کارآفرینان، پرسش و پاسخ دانش‌آموزان با کارآفرینان برتر استان که می‌توانستند الگوی مناسب اقتصادی برای دانش آموزان باشند انجم می‌گرفت.

این مسئول تصریح کرد: همه‌ساله مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان در رشته‌های مختلف مثل داستان‌نویسی، پژوهش، شعر، نقاشی، خوشنویسی و .. از سطوح مدرسه تا منطقه و استان برگزار می‌شود و حدود 100 هزار دانش‌آموز در این مسابقات شرکت می‌کنند که در سال 95 به‌منظور گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی، علاوه بر سایر موضوعاتی که در این مسابقات هرساله مشخص می‌شده است، مفاهیم اقتصاد مقاومتی از قبیل صرفه‌جویی، استفاده از کالای داخلی، تولید ملی، فرهنگ کار و تلاش خلاقیت و نوآوری و .. در این مسابقات مورد توجه و تأکید قرارگرفته است.

انتهای پیام/ک
 




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.