نزدیک شدن به خداوند؛ معیار اساسی در مدیریت اوقات فراغت/ فضای مجازی میتواند فرد را به ورطه غفلت بکشاند
به گزارش یزد آوا، هر ساله با آغاز فصل تابستان، بخش قابل توجهی از خانوادهها درباره استفاده درست فرزندانشان از اوقات فراغت اضطراب میگیرند چرا که در صورت نداشتن برنامه ریزی درست، سه ماه از عمر فرزندان دلبند آنها بدون هدف و برنامه تلف میشود.
حجت الاسلام علی اکبر علیانژاد کارشناس امور تربیتی در مصاحبه با خبرنگار یزد آوا، با بیان اینکه اوقات فراغت تنها به ایام تابستان و نوروز که دانش آموازان سر کلاس نباید حاضر شوند گفته نمیشود، اظهار داشت: اوقات فراغت به معنای عام به زمانی گفته میشود که انسان به اشتغال رسمی فعالیت ندارد و میتواند در هر روز اوقات فراغت داشته باشد و از آن برای فعالیت در زمینههای مختلف استفاده کند.
وی ادامه داد: امام کاظم علیه السلام در روایتی فرمودند که اوقات شبانه روز خود را به چهار بخش تقسیم کنید، قسمتى براى مناجات با خدا، قسمتى براى تهیّه معاش، قسمتى براى معاشرت با برادران و افراد مورد اعتماد و قسمتى را هم براى درک لذّت هاى حلال و تفریحات سالم اختصاص دهید که در پرتو بهرهگیری مطلوب از این بخش اخیر، در انجام سه بخش نخست موفقتر و توانمندتر خواهید بود و در واقع اگر این بخش که همان اوقات فراغت است به درستی مدیریت شود انسان در دیگر بخش ها نیز موفق است.
علیانژاد با بیان اینکه خداوند برای استفاده از اوقات فراغت نیز دستورالعملهایی قرار داده است، با اشاره به دو آیه سوره انشراح که «فَإِذا فَرَغتَ فَانصَب، وَإِلى رَبِّكَ فَارغَب؛ پس هنگامی که از کار مهمّی فارغ میشوی به مهم دیگری بپرداز، و به سوی پروردگارت توجّه کن» گفت: خدای متعال می فرماید که انسان باید به محض اینکه از کاری فارغ شدی زمان را از دست ندهد و اوقات فراغت را به كارهائی مشغول شود كه او را بسوی خداوندش میكشاند.
این کارشناس مذهبی مشغول شدن به کارهایی که انسان را به خداوند نزدیک میکند را معیار و شاخص اساسی در حوزه مدیریت اوقات فراغت دانست که قرآن به ما نشان میدهد و ادامه داد: مومن هیچ موقع بیکار نیست و زمانی که به کاری مشغول نیست مشغول تدبیر و تفکر است و چنانچه انسان در هر زمان در مسیری قدم بردارد که به خدا نزدیکتر شود پیامدهای بسیار خوبی در زمینههای روحی روانی، اجتماعی، اقتصادی و غیره نصیب او خواهد شد.
علیانژاد با بیان اینکه جوانان سرمایههای اصلی در جامعه ما هستند، افزود: باید به اوقات فراغت جوانان و نوجوانان نگاه ویژهای داشت و به گونهای تنظیم و مدیریت شود که بتوان این نسل پرتوان و پرانرژی را هر چه بیشتر و با کیفیتتر به خدا نزدیک کرد.
وی استفاده درست از اوقات فراغت را موجب شکوفایی استعدادهای فرد در زمینههای مختلف دانست و گفت: اوقات فراغت از فرصتهایی است که انسان میتواند استعدادهای خود را شناسایی و آنها را تقویت کند به طوری که اگر این استعدادها در زمینه و شرایط مساعد قرار گیرد و به فعلیت برسد انسان را رشد می دهد و او را مستقیم و یا غیر مستقیم به خدا نزدیکتر میکند.
علیانژاد کلاسهای مختلفی که از سوی مساجد، مدارس، پایگاههای بسیج و دیگر مراکز در حوزههای مختلف هنری، فکری و مهارتی برای دانش آموزان در اوقات فراغت برگزار میشود را موجب بروز استعدادهای و رشد اجتماعی آنها دانست و گفت: وقتی نوجوان و جوانی در ین گروههای همسن خود قرار میگیرد پیشرفتهای زیادی در او به وجود میآید و به عزت نفس ،خودباوری و اعتماد به نفس بیشتر خواهد رسید.
این کارشناس امور تربیتی با تأکید بر اینکه باید در مدیریت اوقات فراغت، نوجوانان و جوانان به فعالیتی مشغول شوند که متناسب با جنسیت و توانایی ها جسمی و ذهنی آنها باشد، خاطرنشان کرد: باید در اوقات فراغت به اموری پرداخته شود که به خدا نزدیک شویم و باید توجه داشت که در این ایام استفاده از رسانهها از جمله رایانه، شبکه های اجتماعی و فضاهای مجازی و غیره نوجوانان و جوانان را از اجتماع حقیقی و طبیعی دور می کند و این رسانهها با همه گستردگی که دارند علاوه برای اینکه ظرفیت نزدیک کردن فرد به خداوند را ندارند، خاصیت غفلت زایی نیز دارندو می توانند انسان را به ورطه غفلت بکشانند.
علیانژاد با بیان اینکه مشغول بودن دانش آموزان و جوانان و نوجوانان به فضاهای مجازی آثار و عوارض جدی برای آنها خواهد داشت و استفاده درست از این اوقات موجب آرامش درونی خواهد شد، تأکید کرد: باید خانواده ها و مسئولان در سطوح و حوزههای مختلف نگاه کیفی به اوقات فراغت داشته باشند و اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را طبق معیارهای و سیستم قانونگذار و وجدان الهی به صورت خداپسندانه مدیریت کنند و تنها ملاک کمی و تعداد کلاس های آموزشی برگزار شده را در نظر نگیرند.
انتهای پیام/
مطالب مرتبط:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|