شناسه : 7956076
دبیر کارگروه مرکز ملی فضای مجازی:

نظام فضای مجازی براساس الگوی اسلامی ایرانی تدوین می‌شود


دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی بر لزوم مفهوم شناسی و سیاست پژوهی فضای مجازی براساس الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت، برای تدوین نظام جامع فضای مجازی کشور تاکید کرد.

به گزارش یزد آوا، عزیز نجف پور در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: هدف و کارکرد اصلی کارگروه فرهنگی و اجتماعی تدوین نظام جامع فضای مجازی کشور براساس شاخص های الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت است که با توجه به ضعف ادبیات مطالعات در این فضا از منظر علوم انسانی و اجتماعی، لازم است تا بدنه علوم انسانی و اجتماعی کشور در مسیر تولید ادبیات و مفهوم شناسی و سیاست پژوهی فضای مجازی اسلامی – ایرانی فعال شوند.

وی با اشاره به این نکته که یک تصور غلط این است که فضای مجازی را از منظر فناوری صرف تحلیل و بررسی می کنند، افزود: نگاه درست به فضای مجازی این است که آن را امتداد زندگی انسانی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف کنیم و اگر از این نگاه غفلت شود سیاستگذاری و مدیریت ما در حوزه فضای مجازی ناکارآمد خواهد بود.

نجف پور تاکید کرد: سیاست مرکز ملی فضای مجازی برون سپاری پروژه ها برای استفاده بهینه از پتانسیل علمی کشور است بنابراین از تمامی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها و پژوهشگران دعوت می شود تا در راستای ارتقای مطالعات مفهوم شناسی و سیاست پژوهی فضای مجازی اسلامی – ایرانی مشارکت کنند.

وی یادآور شد: بر همین اساس در این گارگروه عناوین نظام موضوعات پژوهشی ارایه شد که شامل دو مولفه کلی مطالعات بنیادین و مطالعات راهبردی و کاربردی است. مطالعات بنیادین از دو محور اصلی گزارش انتقادی نظریات موجود فضای مجازی و همچنین مفهوم شناسی فضای مجازی اسلامی – ایرانی تشکیل شده و مطالعات راهبردی و کاربردی نیز متشکل از سه محور بررسی وضع موجود، تحلیل وضع موجود و تدوین سیاست های فضای مجازی است.

دبیر کارگروه فرهنگی و اجتماعی مرکز ملی فضای مجازی اظهار داشت: همچنین کارگروه فرهنگی و اجتماعی به عنوان محمل ارتباط مرکز ملی فضای مجازی معرفی شده است که این کارگروه شامل مجموعه ای از صاحب نظران ابعاد مختلف فضای مجازی است که از منظر علوم انسانی و اجتماعی به بررسی فضای مجازی و تدوین طرح ها و سیاست های ارتقای آن اقدام می کنند.




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.