شناسه : 22867093
بررسی نقش و جایگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی؛

هویت‌زایی صحیح برای کودکان و نوجوانان با نوشت افزارهای ایرانی اسلامی/ بی ارتباطی فرهنگ ایرانی اسلامی به ارشاد یزد!


رهبر معظم انقلاب همواره تأکیدات ویژه‌ای در حوزه اصلاح سبک زندگی داشته اند و در این راستا یکی از مهمترین ارکان ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تعلیم و تربیت نسلی آگاه و دلبسته به هویت اسلامی و ایرانی است. به همین منظور باید از همه ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی که تولید نوشت افزارها یکی از این اقدامات است، استفاده کرد.

یزد آوا؛ نوشت افزارهای اسلامی-ایرانی که در سال های اخیر اندک اندک جای خود را در بازار محصولات فرهنگی و لوازم التحریر باز کرده و برای تسلط و تکیه بر جایگاه واقعی خود نیازمند حمایت های جدی تر است.

رهبر معظم انقلاب همواره تأکیدات ویژه‌ای در حوزه اصلاح سبک زندگی داشته اند و در این راستا یکی از مهمترین ارکان ترویج سبک زندگی اسلامی - ایرانی، تعلیم و تربیت نسلی آگاه و دلبسته به هویت اسلامی و ایرانی است. به همین منظور باید از همه ظرفیت‌های آموزشی و تربیتی که تولید نوشت افزارها یکی از این اقدامات است، استفاده کرد.


نوشت افزارهای ایرانی و اسلامی در اقدامی فرهنگی به ترویج فرهنگ دینی و ایرانی می پردازد و به جای تولید لوازم التحریر هایی با نقش و نمای بتمن و بن تن یا عروسک های باربی اقدام به تولید نوشت افزارهایی با نقش و تصاویر شخصیت های کارتونی داخلی مثل کلاه قرمزی، دارا و سارا و یا عکس هایی از شهدای هسته ای، شهدای دفاع مقدس یا چهره های برجسته فرهنگی، ادبی و اجتماعی ایرانی دارد.

تاثیر مستقیم نوشت افزار ایرانی اسلامی بر شکل گیری اخلاق و فرهنگ صحیح کودکان

کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار یزد آوا در خصوص تاثیر نوشت افزار ایرانی اسلامی در سبک زندگی کودکان و نوجوانان گفت: خرید نوشت افزارهای تولید داخل و با طرح های ایرانی اسلامی علاوه بر کمک به رونق اقتصاد تاثیر مستقیمی بر شکل گیری فرهنگ صحیح یا همان فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی در دانش آموزان دارد.


دکتر محمد هادی آراسته بابیان اینکه کودکی و نوجوانی سنین شکل گیری باورهای انسان است اظهار کرد: در بحث سبک زندگی همانطور که نوع پوشش، لباس و حتی ماشین یک فرد می تواند معیار باشد، قطعا نوشت افزار نیز می تواند نقش مهمی ایفا کند.
وی افزود: در ابتدا باید رسانه ملی و مسئولین فرهنگی محتواهای مناسب تولید، قهرمان سازی کنند و بعد از این محتوا در تولید و طرح نوشت افزار استفاده شود.


دکترای تفسیر و علوم قرآنی اذعان کرد: در سنین کودکی و نوجوانی که فرهنگ رفتاری و اخلاقی شکل می گیرد اگر بتوانیم با استفاده از ابزار های موجود مانند نوشت افزار برای معرفی الگوهای ایرانی اسلامی استفاده کنیم قطعا فرهنگ صحیح در فرزندانمان نهادینه می شود.


حجت الاسلام آراسته تاکید کرد: رسانه ها باید با تبلیغ استفاده از این نوشت افزارها را برای مردم به یک فرهنگ تبدیل کنند.

خبرنگار یزد آوا در گزارش میدانی نظر مردم را نیز در خصوص نوشت افزار ایرانی اسلامی جویا شد.


مهدی رحیمی از جوانانی است که اعتقاد دارد مردم به دلیل عرق ملی خود مشتاق به استفاده از طرح های ایرانی و اسلامی هستند اما طرح های ایرانی هنوز هم جای کار دارد و باید طراحان در این زمینه با حمایت مسئولین بهترین کار ها را روانه بازار کنند تا مردم نیز رغبت بیشتری نسبت به این اجناس نشان دهند.
وی علت اشتیاق دانش آموزان برای استفاده از طرح های غیر ایرانی را این گونه توصیف کرد: کودکان و نوجوانان به علت شخصیت های محبوب خود که اغلب غربی هستند، علاقه بیشتری به لوازمی دارند که به آنها سنخیت داشته باشد.

محمد یاراحمدی سلیقه فرزندان را مرتبط با تربیت والدین دانست و اذعان کرد: ما ایرانی هستیم و استفاده از طرح های ایرانی جدای از اینکه وظیف همه ما است، اقدامی راهگشا برای رونق اقتصادی مملکت به شمار می‌رود.
وی ایجاد اشتغال را یکی از عوامل استفاده از کالای ایرانی عنوان کرد و ادامه داد: امروزه کشور ما نیاز به حمایت از تولید داخلی دارد چراکه اقتصاد در راس مشکلات جامعه قرار دارد.

سید مهدی حسینی نسب با توجه به علاقه زیاد خود به فرهنگ ایرانی اسلامی مطرح کرد: ایرانی بودن و فرهنگ غنی کشور ما، مارا بر آن می‌دارد تا از اجناس و طرح های ایرانی استفاده کنم و من هرگز علاقه ای نداشتم که فرزندانم از طرح های خارجی استفاده کنند.
حسینی نسب، طرح های مذهبی را مورد علاقه خانواده خود عنوان کرد و بیان داشت: استفاده از طرح های اسلامی می تواند نقش مهمی را برای آینده فرزندان و فرهنگ آنها در جامعه رقم بزند.


کرمی از بانوان یزدی هست که با بیان این مطلب که نوشت افزار را خودمان برای فرزندانمان انتخاب میکنیم گفت: فرزندان من مطیع انتخاب والدین خود هستند و به همین دلیل انتخاب بنده بیشتر از طرح های ایرانی و مذهبی است.


شهروند یزدی استفاده از طرح های خارجی را به طرح های داخلی ترجیح میدهد، او دلیل انتخابش را اینگونه شرح داد: طرح های خارجی از تنوع بسیار زیادی برخوردار است و متاسفانه طرح ایرانی هنوز نتوانسته رضایت کامل مصرف کنندگان داخلی را برآورده کند.

رحمانی، راهکار بهبود شرایط نوشت افزار ایرانی را استفاده از رنگ های مختلف و تنوع  طرح ها برشمرد و اظهار کرد: کودکان به دنبال استفاده از وسایلی با طرح های شکیل و جذاب و همچنین رنگ های شاد هستند که این امر موجب می‌شود فرزندان از این اقلام بیشتر استفاده کنند.

علی اکبر کشمیری، کالای ایرانی را بر سایر اجناس ترجیح می‌دهد او علت اصلی این موضوع را اینگونه توضیح داد: فرهنگ سازی در رابطه با استفاده از کالای ایرانی باید در بین آحاد مردم جا بیفتد چراکه بر خلاف تصرف غلط عده ای از مردم، کالای ایرانی نه تنها خوب است بلکه بر سایر اجناس مشابه خارجی خود برتری دارد.
کشمیری به مصرف فرزندان خود از طرح های ایرانی اشاره و عنوان کرد: همیشه سعی کرده ام که مشوق خوبی برای فرزندانم در جهت استفاده از طرح های ایرانی و اسلامی باشم.


بر اساس این گزارش شخصیت پردازی که در نوشت افزار ایرانی اسلامی صورت می پذیرد هویت زا است و باید مسئولین فرهنگی در طراحی و ترویج این نوشت افزار ها اهتمام جدی ورزند و یکی از راه کارها رشد پویانمایی و قهرمان سازی از این طریق است.


با توجه به اینکه « سیاستگذاری برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر ایران و اسلام به عنوان عناصر هویت ملی»، «  سیاستگذاری و برنامه‌ریزی به‌منظور صیانت از استقلال فرهنگی و هویت اسلامی ـ ایرانی» و «  برنامه‌ریزی به‌منظور احیاء و اشاعه فرهنگ‌های اصیل اسلامی ـ ایرانی فراموش و مبدل شده و جایگزینی آنها با موارد نادرست و عُرفی ؛ همچنین ارائه طرح‌های مناسب جهت ترغیب و تشویق اقشار مختلف به آن‌ها» بر اساس قانون وظیفه وزارت و به تبع ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می شود، یزد آوا با تماس های مکرر تلفنی و تلگرامی خواست تا برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد را برای ترویج استفاده از نوشت افزار ایرانی اسلامی جویا شود که معاون فرهنگی ارداره کل ارشاد استان اظهار کرد: موضوع نوشت افزارها خیلی به ارشاد مربوط نمی شود.


از باب یاد آوری و تذکر برای پی بردن به شرح وظایف لینک زیر به مسئولین ارشاد یزد توصیه می شود.

 

http://www.farhang.gov.ir/fa/intro/duty

انتهای پیام/ک




رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.