وضعیت نابسامان بازار خودرو، عدم نظارتها و سبقت قیمتها
به گزارش یزدآوا به نقل از یزد رسا، از آن سو دولت و در رأس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت هرگونه دخالت در بازار خودرو و قیمتگذاری را رد کرده و محمدرضا نعمتزاده، وزیر این وزارتخانه از عدم قیمتگذاری این کالا خبر داده و گفته پرداخت ارز مبادلهای به تولیدکنندگان خودرو و واردکنندگان قطعات از این هفته آغاز شده و دیگر دلیلی برای افزایش قیمت وجود ندارد.
در همین حال ساسان قربانی، دبیر انجمن قطعهسازان با بیان اینکه نباید به محض اختصاص ارز مبادلهای به صنعت خودرو توقع کاهش قیمت خودرو را داشت، گفت: اثرات ارزان شدن خودرو تا ۶ماه آینده مشخص خواهد شد و تا آن مدت قیمتها کاهشی نخواهد بود.
چندی پیش نیز غلامرضا شافعی، رئیس هیات عامل ایدرو با اشاره به اینکه محدودیت خودروسازان در استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برطرف شده است، گفته بود دولت تصمیمی درباره قیمتگذاری خودرو نگرفته است.
به گفته وی، هماکنون بازار خرید و فروش خودرو تا حدودی به تعادل رسیده است و مردم خرید خود را انجام میدهند به نحوی که از حالت بحرانی خارج شده و خودروسازان میتوانند تاحدودی به بازپرداخت تعهدات خود به سیستم بانکی عمل کنند. از سوی دیگر سیدعباس حسینی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفته بود واردکنندگان قطعات خودروهای سواری میتوانند برای واردات از ارز با نرخ مبادلهای استفاده کنند.
به گفته حسینی، با هماهنگی به عمل آمده با بانک مرکزی از این پس واردات قطعات خودروهای سواری تعریف شده در فصلهای ۸۴، ۸۵، ۸۷، ۹۰، ۹۴ و ۹۸ جدولهای پیوست آییننامه اجرایی مقررات صادرات و واردات کشور با ارز مبادلهای انجام خواهد شد. این تصمیم مشمول قطعات منفصله (CKD) خودروهای سواری نیز خواهد شد.
با وجود همه این نقل قولها و هشدارها اما بازار خودرو اینروزها راه خود را میرود و بهنوعی تداعیکننده روزهایی است که قیمت پراید به زانتیا رسید، اگرچه اکنون پراید خود به یک خودروی چند ۱۰ میلیون تومانی تبدیل شده است. در این روزها نه تنها قیمتها بالا رفت بلکه بازار باز هم با کاهش عرضه برخی مدلهای خودرو روبهرو است.
افزایش ۲ تا ۵ میلیون تومانی نرخ ها
بررسیها نشانگر این است که قیمت انواع خودروها بین ۲ تا ۵ میلیون تومان افزایش داشته، به نحوی که پراید که یکی از پرتقاضاترین خودروها از سوی مردم است، با افزایش قیمت بیش از ۲ میلیون تومانی و خودروهای دیگر همچون ۲۰۶ و پژو پارس نیز با افزایش بیش از ۴ میلیونی و گاه تا ۵ میلیون تومان روبهرو بودهاند.
در این میان، برخی فعالان بازار خودرو معتقدند بالا رفتن قیمت خودرو در روزهای گذشته، به دلیل بالا رفتن قیمت کالاها و حاملهای انرژی و بهتبع آن، نگرانی مردم از گران شدن خودرو است و همین امر، تقاضا را برای خرید در بازار افزایش داده، برخی دیگر نیز معتقدند که جو روانی در بازار است که باعث افزایش تقاضا شده و قیمتها را به دلیل بر هم خوردن عرضه و تقاضا بالا برده است.
به گزارش مهر، فعالان بازار خودرو میگویند در روزهای گذشته عرضه برخی انواع خودرو نیز در بازار کم شده و همین امر، با توجه به افزایش تقاضا، باعث بالا رفتن قیمت شده است. نمونه آن نیز پژو پارس و ۲۰۶ است. درباره پراید نیز البته داستان برعکس است و بعد از کاهش چند میلیون تومانی پراید ظرف ماههای گذشته، این بار دوباره قیمت رکورد زده و هماکنون به ۲۲ میلیون تومان رسیده است.
جهان نوشت، برخی نیز فکر سوداگری در بازار خودرو را در سر دارند تا شاید با بالا رفتن قیمتها و آغاز رونق خرید بتوانند قیمت بالاتری را در بازار اعمال کنند و همین جو روانی هم مردم را به خرید و فروش خودرو ترغیب میکند. همانند سال ۹۱ که بیشتر اتفاقات قیمتی منجر به بروز قیمتهای بسیار بالا در بازار شد که در پی آن دلالان، فعالان بازار و حتی مردم کوچه و بازار نیز خود به فروشندگان و خریداران عمده خودرو تبدیل شده بودند.
به هرحال اکنون بیشتر خودروها با افزایش قیمت در بازار مواجه بودهاند. به عنوان مثال، پراید ۱۱۱ به قیمت ۲۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است، قیمت پراید ۱۳۲ مدل ۹۳ نیز معادل ۲۱ میلیون تومان در بازار است. قیمت ۲۰۶ نیز ۴۰ میلیون تومان است؛ این در حالی است که ۲۰۶ تیپ ۵، در شب عید به قیمت ۳۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عرضه میشد که اکنون به قیمت ۴۰ میلیون تومانی رسیده است. قیمت پژو پارس نیز که در ایام پایانی سال، ۳۷ میلیون تومان بود، اکنون به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت ۴۰۵ نیز که در ایام پایانی سال معادل ۲۸ میلیون تومان بوده هماکنون به ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.
چند روزی است خودرو در بازار کم و مشتری زیاد شده و از آن سو نیز چند هفتهای است دولت قیمت خودرو را تثبیت کرده و همین امر، ممکن است منجر به کاهش رغبت خودروسازان برای عرضه محصولاتشان باشد تا اینکه شورای رقابت شاید بر تقاضای افزایش قیمت تولیداتشان، صحه گذارد و آنها بتوانند با سود بهتری خودروی خود را به فروش برسانند.
در این میان سکوت و عدم دخالت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان است که این روزها در کما به سر میبرد و هیچ عکسالعمل سازندهای از آن دیده نمیشود. در حالی که این سازمان اکنون باید وارد عمل شده و با سوداگری در بازار خودرو برخورد کند.
مطالب مرتبط:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|