وقتی زنگ گرانی قیمت پوشاک در یزد به صدا در می آید/افزایش تا 50 درصدی قیمت پوشاک بانوان!
به گزارش یزد آوا، بسیاری معتقدند که این افزایش قیمتها در مواردی به 50 درصد هم میرسد اما رئیس اتحادیه پوشاک استان افزایش قیمت 10 تا 20 درصدی پوشاک در یزد را تایید میکند و دلیل آن را هم بالا رفتن کیفیت اجناس عرضهشده میداند.با سرد شدن هوا کمکم عرضه لباسهای زمستانه و انواع پالتو و کاپشن در بازار یزد رونق گرفته است ولی مانند سالهای قبل امسال نیز شاهد تفاوت فاحش قیمت پوشاک استان با سایر استانهای کشور هستیم.بلوار امامزاده جعفر(ع) شهر یزد یکی از مراکز اصلی عرضه پوشاک در استان است که با وجود تنوع بالای اجناس، قیمتهایش نسبت به سایر نقاط شهر پایینتراست.با این حال عدهای از شهروندان به دلیل واقع شدن این بلوار در مرکز شهر، خرید از مجتمعهای تجاری لوکس و مدرن در سایر نقاط شهر را برای تهیه پوشاک خود ترجیح میدهند.توجه مردم یزد به خرید پوشاک شیک، به روز و با کیفیت در سالهای اخیر رشد قابل توجهی داشته است، بنابراین روز به روز به تعداد واحدهای تجاری عرضهکننده پوشاک در شهر افزوده میشود و گاه نیز شاهد اختلاف فاحش قیمتها در این مراکز عرضه با توجه به موقعیت مکانی آنها هستیم.به عنوان نمونه عرضه پوشاک در مناطقی از شهر مانند صفاییه به مراتب گرانتر از بازار و واحدهای تجاری مرکز شهر است که شاید یکی از علل این ضعف، نبود تولیدکنندگان ماهر پوشاک در استان برای شکستن قیمتهای کاذب در این بازار باشد.به بلوار امامزاده جعفر(ع) یزد رفتیم تا از قیمت انواع پوشاک زمستانه به ویژه کاپشن و پالتوی مردانه، زنانه و بچگانه مطلع شویم.
افزایش 15 تا 20 درصدیقیمت پوشاک بچگانه
یکی از فروشندگان پوشاک بچگانه عقیده دارد که قیمت پوشاک زمستانه بچگانه در بازار امسال نسبت به سال گذشته 15 تا 20 درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه اجناس بچگانه عرضه شده در بازار یزد معمولاً دوخت ایران یا از اجناس وارداتی از چین است، اضافه میکند: اجناس چینی واقعاً بیکیفیت هستند ولی قیمت آنها نسبت به تولیدات داخلی به مراتب پایینتر است.
به گفته وی، مردم یزد به دنبال کارهای باکیفیت هستند، بنابراین زمانی که با قیمتهای بالا مواجه میشوند، ترجیح میدهند که خرید نکنند زیرا به کیفیت تولیدات چینی بیاعتماد هستند.این فروشنده لباس بچگانه میگوید: کاپشن چینی بچهگانه تقریباً 50 هزار تومان است، اما پالتوهای ایرانی به ویژه از جنس فُتر که متقاضی بیشتری هم دارند، بین 150 تا 180 هزار تومان قیمت دارند.با این حال، یکی از بانوان خریدار لباسهای زمستانه بچگانه معتقد است که قیمت تولیدات با توجه به کیفیت و جنس پارچه، طرح و تنوع مدل و رنگ، به نسبت خوب است.به گفته وی، در سالهای اخیر، عرضه اجناس متناسب با روز با طرحها و مدلهای متنوع در بازار یزد گسترش و از این رو رغبت مردم برای خرید از بازار استان نیز افزایش یافته است.
کاهش تا 30 درصدی قیمت برخی لباسهای مردانه
یکی از فروشندگان لباس زمستانه مردانه هم مدعی است که برخی از تولیداتی که در بازار عرضه میشود حتی نسبت به سال گذشته کاهش قیمت هم داشته است.
وی میگوید: طرحها و مدلهایی که در بازار یزد عرضه میشود از انواع چرم، فتر، سانتانا و غیره است که اغلب آنها خارجی است و استقبال مردم نیز از تولیدات مردانه خارجی به مراتب بیشتر از اجناس داخلی است.وی اظهار میکند: البته کیفیت اجناس داخلی و خارجی به یک میزان است اما به دلیل این که مدلهای خارجی شیکتر هستند، بیشتر متقاضی دارند و این در حالی است که قیمت آنها به مراتب گرانتر از مدلهای داخلی است.
این فروشنده عنوان میکند: بیشتر اجناس خود را از تهران خریداری میکنیم و اجناس خارجی از مرزهای بانه و قشم وارد ایران میشود.
به گفته وی، خریداران پوشاک زمستانه مردانه به ویژه کاپشن، به دنبال کارهای باکیفیت هستند اما ارزانی هم یکی از ملاکهای خرید آنهاست.این فروشنده ادامه میدهد: کاپشن مردانه در طرحها، کیفیت و مدلهای مختلف و البته بین 80 تا 180 هزار تومان قیمت دارد، البته برخی از مدلها حتی نسبت به سال قبل 20 تا 30 هزار تومان هم کاهش قیمت داشته است.
وی ادامه میدهد: لباسهای بسیار گرانتر از این قیمتها را نیز میتوان در بازار یافت.
عرضه پوشاک به چند برابر قیمت واقعی
یکی از خریداران پوشاک مردانه نیز میگوید: متاسفانه بر خلاف این که استان، قطب صنعت نساجی محسوب میشود، تولیدکننده مطرحی در خصوص تولید پوشاک ندارد و پوشاک حتی 2 تا 3 برابر قیمت واقعی در بازار یزد عرضه میشود.
وی اضافه میکند: این تفاوت قیمت باعث میشود که بسیاری از شهروندان یزدی، پوشاک مورد نیاز خود را از بازار تهران یا سایر استانهای کشور تهیه کنند.
وی قیمت پوشاک در یزد را سرسامآور میخواند و میگوید: طرحها و کیفیتها نیز مورد اعتماد مردم نیست و به همین دلیل نیز اغلب مردم ترجیح میدهند که پوشاک خود را از بازار سایر استانها تامین کنند و این در شأن استان یزد نیست.به گفته این شهروند، استان ظرفیت بالایی برای عرضه پوشاک به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور دارد و میتواند بازار خوبی برای استانهای دیگر باشد، بنابراین تقویت استان در این مورد میتواند رشد اقتصادی استان را به دنبال داشته باشد.
افزایش تا 50 درصدی قیمت پوشاک بانوان
یکی از فروشندگان پوشاک زمستانه زنانه هم عقیده دارد که قیمت کارهای زمستانه به ویژه پالتوهای زنانه نسبت به سال گذشته حتی تا 50 درصد افزایش یافته است.
وی بیان میکند: تنوع اجناس در بازار یزد بسیار مطلوب است و کارهای زنانه با طرحهای فتر و بافت در بازار یزد عرضه میشود که همگی هم مشتری دارند.این زن فروشنده ادامه میدهد: کارهای چرم به دلیل کمی بارندگی در یزد مشتری زیادی ندارد و کمتر مورد استقبال قرار می گیرد، اما کارهای متوسط دیگر بین 120 تا 140 هزار تومان در بازار عرضه میشود.یکی از خریداران پوشاک نیز میگوید: سال گذشته که برای خرید پالتو مراجعه کردم توانستم پالتوی مورد علاقهام را به قیمت 40 هزار تومان تهیه کنم ولی امسال پالتوی مناسبی با قیمت کمتر از 120 هزار تومان در بازار وجود ندارد.
عرضه پوشاک زمستانی از نیمه شهریورماه
رئیس اتحادیه پوشاک استان میگوید: عرضه پوشاک زمستانی از نیمه شهریورماه در استان آغاز شده و در مجموع قیمتها نسبت به سال گذشته 10 تا 20 درصد افزایش یافته است.
«محمدمهدی باغستانی» کیفیت اجناسی را که در بازار استان عرضه میشود مناسب میخواند و همین عرضه کیفی پوشاک را علت گران شدن پوشاک در بازار مصرف ذکر میکند.
وی ادامه میدهد: 90 درصد از مردم توان خرید پالتو و کاپشنهای گرانقیمت را که بعضاً تا دستی 700 هزار تومان هم در بازار عرضه میشود ندارند و متوسط قیمتی که مردم برای خرید این لباسها پرداخت میکنند بین 150 تا 250 هزار تومان است. باغستانی مرکز شهر را محل اصلی عرضه پوشاک و البته پوشاک زمستانی عنوان میکند و میگوید: پوشاک عرضه شده در یزد دارای تنوع و طرح و مدلهای مختلفی است که هر سلیقهای را راضی میکند.
وی همچنین عنوان میکند: اغلب اجناسی که در بازار یزد عرضه میشود، تولید داخل است و کیفیت مطلوبی دارد.
به گفته باغستانی، یکی از تولیدکنندگان اصلی پوشاک زمستانه زنانه در شهرک صنعتی یزد مستقر است، اما به دلیل این که سفارشها از تهران گرفته میشود، اجناس این واحدها به تهران ارسال میشود و در نهایت در کل استان توزیع میشود.
منبع: همشهری
مطالب مرتبط:
گفتگو
| |
| |
| |
| |
|